حضرت امام خامنه ای: نگذارید احساس غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، در دلهای شما ضعیف بشود و فرو بنشیند. مثل کسی که از خانواده و حرم و ناموس خوددفاع میکند،ازانقلاب وارزشها و دستاوردهای آن،همین طور دفاع کنید جای خالی جنبش نرم افزاری :: فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

دیدگاه و باور ما: فضای مجازی در خدمت صدورانقلاب، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی، نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری، ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با امپریالیسم واستکبار ستیزی یا مهدی ادرکنی
فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی): ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
«ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»

بایگانی
پیوندها
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

جای خالی جنبش نرم افزاری

در حاشیه چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/
با توجه به شرایط کشور و گسترش شدید تفکر ترجمه ای توسعه غربی در میان نخبگان و مسئولین-به مثابه یک چالش راهبردی-[۲]اولین لازمه تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت ارائه راه حل برای مقابله با "یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی" است؛ که متأسفانه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ نه تنها برای این آفت راه حلی ارائه نداده؛ بلکه خود در برخی از برنامه ها و محصولات به دام این آفت گرفتار آمده است.

چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛با عنوان «پیشرفت ایران؛ گذشته، حال و آینده» امروز و فردا (۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ) در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

به گزارش رجانیوز، این کنفرانس مهم در کنار برنامه های دیگری همچون برگزاری منظم کنگره های  پیشگامان پیشرفت، حمایت از نشست های اندیشه ورزی درمراکز علمی، حمایت از سخنرانان عرصه پیشرفت و انتشار تک نگاشت های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و...  به دنبال تحقق اصلی ترین مأموریت نظام جمهوری اسلامی-در مرحله دولت اسلامی- یعنی تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشند.

به عبارت دقیق تر تحقق مرحله سوم انقلاب اسلامی-مرحله دولت اسلامی- [۱] وابسته به تحقق الگوی پیشرفت اسلامی می باشد و برنامه های فوق الذکر قرار است تا این مأموریت راهبردی را به سرانجام برسانند؛ ولی آیا برنامه های فعلی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قدرت تحقق این امر بسیار عظیم را دارند؟ و اصولا برای تحقق مسئله مهم الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت باید به چه مسائلی توجه نمود. 

با توجه به شرایط کشور و گسترش شدید تفکر ترجمه ای توسعه غربی در میان نخبگان و مسئولین-به مثابه یک چالش راهبردی-[۲]اولین لازمه تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت ارائه راه حل برای مقابله با "یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی" است؛ که متأسفانه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ نه تنها برای این آفت راه حلی ارائه نداده؛ بلکه خود در برخی از برنامه ها و محصولات به دام این آفت گرفتار آمده است.

تولید مقالاتی با عناوین و محتوائی برابر با عناوین و محتوای ادبیات توسعه غربی؛ همچون "بررسی نقش خصوصی سازی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"،"ظرفیت ها و موقعیت راهبردی ایران در انرژی برق"،"تأثیر سرمایه اجتماعی بر ساختارها و نهادها در مسیر توسعه کشور"،"تقدم و تاخر نهادها در فرایند توسعه"،"آسیب شناسی جلو ه های بوروکراسی در سیستم اداری ایران"،"رانت، دموکراسی و توسعه؛ تعیین دوره بهینه شکل گیری نهادهای توسعه گرای مدیریت منابع طبیعی در ایران"،"عوامل موثر بر تجارت درون صنعت ایران باده شریک عمده تجاری"،"رابطه نرخ بیکاری و رشد بهره وری عوامل اقتصادی ایران در نیم قرن اخیر" ، "نقش استقلال بانک مرکزی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" و.... نمونه ای از نفوذ آفت "یکسان انگاری توسعه غربی و پیشرفت اسلامی" در این کنگره[۳]محسوب می شود.

در کنار آفت یکسان انگاری توسعه و پیشرفت، مسئله کلی گوئی و فقدان نظریه پردازی منسجم درباره الگوی پیشرفت اسلامی، نکته مهم دیگری است که عدم توجه ویژه به آن باعث کاهش توجه نخبگان و مسئولین نسبت به این مسئله خواهد شد. همانطور که اشاره گردید رسالت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ایجاد و تحقق دولت اسلامی به معنای کامل آن می باشد و  بدیهی است که مطالب ارائه شده با عنوان الگوی پیشرفت اسلامی باید در واقع مسیر تحقق دولت اسلامی را شرح دهند؛ نه آنکه به بیان کلیاتی درباره این الگو اختصاص یابند.

به گمان برخی از کارشناسان برای مقابله با این دو آفت در گام اول نیازمند ترمیم نقشه راه طراحی و تدوین الگو و در گام دوم نیازمند باز طراحی ساختار همایش ها و نشست های مرتبط با این موضوع هستیم. بدیهی است که پیشنهادات جدید برنامه ای در این دو حوزه باید شامل مکانیزمی روشن برای سنجش نسبت مقالات و گفتارهای ورودی با تعریف پایه ی الگوی پیشرفت  اسلامی باشد. 

پی نوشتها:

[۱]. بر اساس نظریه آیت الله امام خامنه ای؛ تحقق تام اهداف انقلاب اسلامی، وابسته به تحقق پنج مرحله ی: مرحله انقلاب اسلامی، مرحله نظام اسلامی، مرحله دولت اسلامی، مرحله جامعه اسلامی و مرحله تمدن اسلامی است. برای آشنائی بیشتر با نظریه معظم له در باره چگونگی تحقق تام اهداف انقلاب اسلامی به اینجا مراجعه فرمائید.

[۲]. امروز در چشم بسیاری از نخبگان ما، بسیاری از کارگزاران ما، مدل پیشرفت صرفاً مدلهای غربی است؛ توسعه و پیشرفت را باید از روی مدلهایی که غربیها برای ما درست کرده‌اند، دنبال و تعقیب کنیم. امروز در چشم کارگزارانِ ما این است و این چیز خطرناکی است؛ چیز غلطی است؛ هم غلط است، خطاست، هم خطرناک است....... حالا باید برای شکستن این طلسم فکر کنیم؛ کدام طلسم؟ این طلسم که کسی تصور کند که پیشرفت کشور باید لزوماً با الگوهای غربی انجام بگیرد. این وضعیت کاملاً خطرناکی برای کشور است. بخشی از بیانات امام خامنه ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد-۱۳۸۶/۰۲/۲۵

۹۴/۰۲/۳۰
حسن حیدری

نظر شریف شما (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

'ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی