حضرت امام خامنه ای: نگذارید احساس غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، در دلهای شما ضعیف بشود و فرو بنشیند. مثل کسی که از خانواده و حرم و ناموس خوددفاع میکند،ازانقلاب وارزشها و دستاوردهای آن،همین طور دفاع کنید بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۵ :: فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

دیدگاه و باور ما: فضای مجازی در خدمت صدورانقلاب، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی، نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری، ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با امپریالیسم واستکبار ستیزی یا مهدی ادرکنی
فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی): ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
«ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»

بایگانی
پیوندها

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

جهاد روشنگری

۰ نظر ۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۰۲
حسن حیدری

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که اگر می‌بینید که در مورد ایران آنها پرونده مذاکرات هسته‌ای را بسته‌اند و صرف‌نظر از روند اجرایی، با این کشور به توافق رسیدند، اما در عین حال پرونده‌های دوم و سوم را باز کرده‌اند.

متن کامل سخنرانی رهبر مقاومت لبنان؛

به امام خامنه‌ای عرضه می‌داریم، ای آقا و امام ما،‌خیالتان آسوده باشد/ پرونده سوم علیه ایران پرونده موشک‌های ایران است

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که اگر می‌بینید که در مورد ایران آنها پرونده مذاکرات هسته‌ای را بسته‌اند و صرف‌نظر از روند اجرایی، با این کشور به توافق رسیدند، اما در عین حال پرونده‌های دوم و سوم را باز کرده‌اند.
رجانیوز - گروه سیاسی: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در سخنانی که جمعه شب (17 اردیبهشت) به‌طور زنده از طریق شبکه المنار برای شرکت کنندگان در مراسم شورای حمایت از مقاومت اسلامی پخش می‌ شد، به آخرین تحولات سیاسی منطقه از جمله تلاش های رژیم سعودی برای بحران آفرینی در منطقه، حمایت های ایران از مقاومت لبنان و نیز تحولات داخلی لبنان پرداخت.
 
سخنان نصرالله درباره ایران
 
اول اینکه طبعاً امروز فشارها حتی بر دولت‌هایی که از جنبش‌های مقاومت حمایت می‌کنند، افزایش پیدا خواهد کرد. اگر می‌بینید که در مورد ایران آنها پرونده مذاکرات هسته‌ای را بسته‌اند و صرف‌نظر از روند اجرایی، با این کشور به توافق رسیدند، اما در عین حال پرونده‌های دوم و سوم را باز کرده اند. پرونده‌های دوم و سوم مربوط به مناسبات با اوضاع اسرائیل است. پرونده دوم در مورد حمایت ایران از جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین است. آنها این رویکرد را حمایت از تروریسم توصیف کردند و این اقدام می‌تواند تحریم‌هایی را بر ضد ایران رقم بزند.پرونده سوم پرونده موشک‌های ایران است که ماهیتی دفاعی داشته و اساساً برای مقابله با هر نوع تجاوز احتمالی اسرائیل بر ضد ایران طراحی شدند. اما فشارها در این زمینه آغاز شده و طبعا این فشارها بیشتر از پرونده دوم است.
 
اما من می‌خواهم خطاب به شما در مورد جمهوری اسلامی ایران و در مورد مواضع حضرت امام خامنه ای ( دام ظله الشریف ) و تمامی مسئولان جمهوری اسلامی در رویکردها و گرایش‌های سیاسی مختلف بگویم که نسبت به این موضوع یقین داشته باشید که موضوع ایران در قبال مقاومت قاطع، جدی و نهایی بوده و دچار هیچ تردیدی نشده و در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران با وجود هر فشار و تهدیدی از سوی دنیا همان طور که انواع حمایت‌های مالی و مادی و تسلیحاتی خود به جنبش‌های مقاومت را ادامه می‌داد، در همین مسیر باقی خواهد ماند. نسبت به این موضوع یقین داشته باشید.
 
این موضوع در سخنرانی‌ها و دیدارهای انجام شده در روزها و هفته‌های اخیر و همچنین مواضع حضرت آقا در خصوص حزب‌الله لبنان نیز مطرح شده است. طبعا ما از ایشان تشکر می‌کنیم که همواره در جایگاه رهبر بزرگ و حکیم و پدری مهربان و عطوف در کنار ما قرار داشته و به خوبی ابعاد جنگ روانی و شرایط جنگ روانی و فشارهای جنگ روانی را ارزیابی کرده و مواضع خود را در حمایت از مقاومت بیان کرده‌اند. مواضعی که ما البته نسبت به آن اطمینان داشتیم و آن را محترم می‌دانیم و بر روی آن حساب می‌کنیم. ما امروز خطاب به ایشان می‌گوییم: ای سید ما و ای امام و رهبر ما. مطمئن و آسوده‌خاطر باشید. مواضع و رفتارها و آرزوهای آنها مانند سراب است که یک فرد تشنه آن را آب فرض می کند، اما وقتی به سمت آن می‌رود، چیزی پیدا نمی‌کند. این عده قطعا در معرکه جدید نیز شکست خواهند خورد. (لینک اولیه محورهای مهم سخنان نصرالله)
 
متن کامل سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان به قرار زیر است:  
 
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
 
خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: بسم الله الرحمن الرحیم ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ * وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ﴾
 
اولاً به تمامی شما خواهران و برادران فعال در هیئت حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان و تمامی مهمانان گرامی خوش آمد می‌گویم و از شما برای حضور در این دیدار مبارک و خوب تشکر می‌کنم. در ابتدا می‌خواهم این ایام و مناسبت‌های مبارک اسلامی را به شما و تمامی مسلمانان جهان تبریک بگویم، روزهایی که شامل روز مبعث شریف پیامبر اسلام بوده و از بزرگ‌ترین روزهای تاریخ و ایام بشریت و ایام‌الله است. همچنین سالروز معراج پیامبر و مراسم ها ی اول ماه شعبان را در پیش رو داریم که اگر خداوند ما را زنده نگه دارد، در هفته آینده راجع به آنها صحبت کرده و در خدمت برادران جانباز مقاومت و خانواده‌های آنها خواهیم بود.
 
صحبت امروز ما در دو بخش خلاصه می‌شود: یک بخش کلی که اندکی در مورد موضوع حمایت از مقاومت و تحولات سیاسی صحبت می‌کنم و یک بخش داخلی.
 
در بخش اول مقدمه ای را در رابطه با مناسبات هیئت حمایت از مقاومت مطرح می‌کنم. مقدمه اول موضوعی است که در رابطه با تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات و لیست‌های تروریستی است که در شرایط کنونی مقاومت را هدف قرار داده. موضوع دوم خلاصه ای از تحولات سیاسی منطقه است، چرا که در پایان پیامدهای خود را بر لبنان خواهد داشت. همه ما نسبت به تحولاتی که در منطقه اتفاق می‌افتد، توجه داریم. موضوع سوم سخنانی کوتاه در رابطه با پرونده انتخابات ریاست جمهوری در لبنان است و موضوع پایانی مرتبط با انتخابات شهرداری‌ها است که دو روز بعد انجام می شود.
 
در ابتدا از تمامی برادران و خواهران فعال و تأثیرگذار در هیئت حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان به علت تلاش‌های مبارک و روحیه بالا و فعالیت‌ها و پایمردی خود و حماسه‌آفرینی‌های همیشگی‌شان تشکر می‌کنم. از جمله مشخصه‌های این هیئت این است که نسلی کاری را مانند نسل‌های دیگر مقاومت دورهم جمع کرده است. زنان و مردان جوان و سال‌خورده ای که آنها هم مثل جوانان کار می‌کنند، تلاش می‌کنند و شبانه‌روز بدون خستگی و کدورت سعی و تلاش کرده و دستاوردهای زیادی را ارائه کردند. در اینجا باید از تمامی مدیران و مسئولان تشکر کنم که مسئولیت‌های بیشتری را متحمل شدند و وقت بیشتری را برای مسئولیت‌های خاص صرف می‌کنند. از جمله این افراد برادر مجاهد حاج‌حسین الشامی و تمامی برادران و خواهرانی است که با مسئولیت‌پذیری بالا و اخلاص این اقدام جهادی و مبارک را دنبال می‌کنند.
 
همچنین باید از تمامی کسانی که در حمایت از مقاومت سهیم بوده اند، تشکر کنم. بخش دیگر مکمل فعالیت‌های هیئت حمایت از مقاومت، گروه‌هایی هستند که در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته پول و کمک‌های مادی و معنوی کرده‌اند. از آنها نیز کمال تشکر را دارم. از سایر کسانی که غیر از کمک‌های مالی، اقدام به پشتیبانی‌های معنوی، اتخاذ مواضع سیاسی، رسانه‌ای و اجتماعی و پشتیبانی‌های مردمی و تبلیغاتی داشتند و مقاومت و دستاوردهای آن را به رسمیت شناخته اند نیز تشکر می کنم.
 
تجاوز جدید به غزه
 
در ابتدا اندکی از اوضاع سیاسی سخن می‌گویم. در این خصوص لازم است به دنیا یادآوری کنم که اتفاقاتی که این روزها در نوار غزه شامل تجاوز و موشک باران و حملات هوایی رخ می‌دهد و حتی در برخی مناطق تجاوزهای زمینی به مناطق داخلی نوار غزه صورت گرفته و تعدادی از مواضع مقاومت در غزه هدف قرار گرفته و غیرنظامیان ساکن آن به شهادت رسیدند، باید مورد توجه قرار گیرد. این موضوع باید مورد توجه همه قرار گرفته و جنایت‌های انجام شده محکوم می‌شود. متأسفانه جنگ طولانی مدتی بر ضد غزه شکل گرفته است ، در حالی که بسیاری از عناصر دنیای عرب غافل و ساکت بوده و به مسائل دیگر مشغول هستند. این موضوع باید محکوم شود تا دشمن اسرائیلی به تجاوزات خود ادامه ندهد.
 
در هر حال مقاومت چه در غزه یا فلسطین یا لبنان در معرض هدف قرار دادند و تا زمانی که اشغالگری فلسطین و اراضی لبنان و سوریه و اراضی عربی ادامه دارد و تسلط بر مقدسات اسلامی و پروژه‌های صهیونیستی دنبال می‌شود، این تجاوزات ادامه خواهد داشت. تا زمانی که برخی عناصر زنده در دنیای اسلام – مرده‌ها را کنار بگذارید- هستند و اشغالگری و تسلط و زورگویی را رد می‌کنند و مصمم به دفاع از مقاومت و تقابل با این پروژه صهیونیستی هستند، مقاومت همچنان در معرض هدف قرار خواهد داشت.
 
این همان داستان حزب‌الله از آغاز تأسیس در سال 1982 تاکنون است. ما همین معرکه را دنبال می‌کنیم، معرکه ای که در تمامی سال‌های گذشته ادامه داشته و تمامی تجاوزات بر ضد مقاومت به ویژه تجاوزهای نظامی و امنیتی شامل رهبرانمان از شیخ راغب گرفته تا سید عباس و حاج عماد در همین مسیر انجام شده است. این معرکه با شهادت حاج حسان و برادر سمیر و ... ادامه پیدا کرده و با هدف قرار دادن رهبران مقاومت فلسطین در سازمان‌ها و جنبش‌های مختلف مقاومت یا جنگ‌های نظامی تحمیل ‌شده بر ضد لبنان و فلسطین به پایان خود نرسیده است.
 
عناصر قدرت حزب الله
 
در هر حال مقاومت همواره از تمامی ابعاد ترورهای امنیتی یا جنگ‌های نظامی قوی‌تر و پایدارتر از گذشته خارج شده و ایمان آن به حقانیت و درست بودن مسیرش افزایش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که ابزارهای این‌چنینی دشمن نتیجه‌بخش نبوده است.
 
سوال اینجاست که عناصر قدرتی که باعث شده گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان این قدرت نسبت به تحمل جنگ‌ها و ترورها حتی در سطح فرماندهان را داشته باشد، چیست؟ مشخص است که باید عناصر قدرت بالایی در جنبش مقاومت وجود داشته باشد. ما در اینجا از حزب‌الله صحبت می‌کنیم. در زمان پایان جنگ ژولای هنگامی که دشمن اسرائیلی ارزیابی دقیقی انجام داده و جزئیات جنگ را بررسی کرده یا کمیته‌های فنی را بعلاوه کمیته‌های سیاسی تشکیل داد، نتایجی را به دست آورد که بر اساس آن تصمیم گرفتند که باید پشت مقاومت را بشکنند. پشت مقاومت در کجا قرار دارد؟ این حلقه ارتباطی قوی چیست؟ این هدف همان سوریه است.
 
لذا از سال 2006 آمادگی‌ها برای هدف قرار گرفتن این حلقه اساسی در محور مقاومت آغاز شد. هدف قرار دادن سوریه فقط برای ضربه زدن به مقاومت لبنان نبود، بلکه برای ضربه زدن به مقاومت لبنان و فلسطین بود ، چرا که سوریه بستر مقاومت در لبنان و فلسطین بود. سوریه اردوگاه سازمان‌های فلسطینی ، مرکز فرماندهی، مرکز آموزش ، مرکز ارتباط و حمایت‌های لجستیکی از این گروه‌ها بود. در حقیقت سوریه پایگاه اساسی و بزرگ پشتیبانی جنبش‌های مقاومت در فلسطین و لبنان بود. آنها از این منظر وارد عمل شدند و می‌بینیم که تحولات امروز چگونه استمرار پیدا می‌کند.
 
آن ها با مطالعات و بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که یکی از مهم‌ترین عناصر مقاومت ، بستر مردمی و پایگاه مردمی آن است. کسانی که از مقاومت پشتیبانی کرده و از آن حمایت می‌کنند. کسانی که جگرگوشه‌های خود را در صفوف مقاومت قرار می‌دهند و با افتخار و عزت شهدای آن را تشییع می‌کنند و جراحت‌های آن را تحمل کرده و تخریب خانه‌ها و از بین ‌رفتن ارزاق خود را تاب می آورند. آنها وقتی که مجبور به مهاجرت می‌شوند، آن را تحمل کرده و حتی یک کلمه از مقاومت بدگویی نمی‌کنند، بلکه با تمام قدرت ما را پشتیبانی کرده و خواستار استمرار آن می‌شود.
 
این ها انسان هایی هستند که ما همه روزه باید بگوییم شریفترین و کریم ترین انسان‌ها هستند. این مردم مهم‌ترین عنصر قدرت مقاومت حتی قبل از سلاح و تاکتیک‌های نظامی و دیدگاه‌های مبارزاتی و مکاتب نظامی هستند. بستر مردمی مناسب مهم‌ترین عنصر بعد از قدرت خداوند متعال است و هر گروه مقاومت که آن را در اختیار داشته باشد، شرط کمال را در اختیار خواهد داشت.
 
این بستر شرط استمرار فعالیت‌های مقاومت و شرط پیروزی آن است. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و ابزارهای منطقه‌ای آن می‌دانند که باید این بستر را مورد هدف قرار دهند. آنها می‌دانند که باید بصیرت مردم را خدشه‌دار کنند و اراده آنها را تضعیف نمایند. آنها می‌دانند که مردم را باید تدریجاً از عناصر مجاهد مقاومت دور کنند تا مقاومت را در انزوا قرار داده و آن را طرد کنند و در نتیجه بتواند ضربات امنیتی و نظامی خود را در راستای تضعیف این گروه‌ها وارد نمایند.
 
آنها از مدت‌ها پیش برای این طرح تلاش می‌کند ، اما در شرایط کنونی بُعد قوی‌تر و جدی‌تری به آن داده و برنامه‌ها و توطئه‌هایی را در این مسیر آغاز کرده‌اند. آنها در جهان عرب عناصری را دارند که در گذشته به صورت مخفیانه و غیر مستقیم در مسیر خدمت‌رسانی به آنها تلاش می‌کردند. اما این عده الان به صورت مستقیم و واضح در موقعیت خدمت به پروژه آمریکایی اسرائیلی قرار گرفتند. الان دیگر نقاب ها کنار گذاشته شده و در آینده نقاب‌های بیشتری کنار خواهد رفت و مسائل بیش از پیش برای مردم گوشه و کنار دنیا روشن خواهد شد.
 
آنها به این فکر افتادند که باید بستر مقاومت را هدف قرار دهند و از جمله این اقدامات هدف قرار دادن موضوع هوشیاری، اطمینان و اعتبار مقاومت است. وقتی که برخی از این عناصر می‌گویند حزب‌الله لبنان یک سازمان تروریستی است، تصور می‌کنند که مردم این کشور با اظهارات پادشاه یا شاهزاده و رئیس‌جمهور، از حمایت مقاومت شانه خالی خواهند کرد.
 
توطئه چینی علیه حزب الله
 
تلاش‌های مضاعفی از سوی این عناصر انجام می‌شود. آنها در این مسیر فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند ، اما در جهان ، در میان ملت‌های جهان و ملت‌های عربی و اسلامی و سایر ملت‌های دنیا وقتی از این حربه طرفی نمی بندند، حزب‌الله را یک گروه جنایت‌کار می‌خوانند. این یعنی چه؟ یعنی اینکه آنها از باب کذب و افترا، عناصر مقاومت را تاجران مواد مخدر، پولشو، دزد، و فاسد توصیف می‌کنند تا شاید بتوانند مردم را از آن جدا کرده و همبستگی و بستر مردمی آن را هدف قرار دهند.
 
آنها همچنین می‌خواهند کانال‌های تأمین مالی حزب‌الله را هدف قرار دهند. وقتی که می‌گویند حزب‌الله یک گروه تروریستی است، می‌خواهند مانع از حمایت‌های مالی و پشتیبانی از این گروه شوند. وقتی ما در کشور ضعیف زندگی کنیم و دارای بانکداری ضعیفی باشیم، این موضوع می‌تواند در ابعاد حقوقی نیز برای ما مانع‌تراشی کنند. آن گاه که مردم از مقاومت دور شوند و مقاومت هیچ پولی نداشته باشد تضعیف و شکننده می‌شود و هیچ قدرتی برای بقا نخواهد داشت. در این شرایط با اقدامات امنیتی یا نظامی ضربه‌ زدن به آن ساده خواهد بود.
 
این مسیری است که آنها در راستای آن کار می‌کنند و هجمه گسترده‌ای را برای آن آغاز کرده‌اند. امروز عربستان طلایه‌دار این حرکت است. آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش ما را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند. جنگ بین ما و بین اسرائیلی‌ها از مدت‌ها پیش ادامه دارد ، اما عربستان الان تمایل دارد خدمات جدید و اعلام ‌شده‌ای برای حمل این پرچم از خود ارائه دهد ، به همین علت من نشنیده بودم که یادی از گروه‌های تروریستی در اتحادیه عرب وجود داشته باشد و کمیسیون تروریستی برای آن تشکیل شود ، اما بعد از این زمان رویکرد تهیه لیست تروریستی شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفت و ما نیز در این لیست قرار گرفتیم. اتحادیه عرب نیز همین روش را دنبال کرد.
 
البته اگر بخواهیم با دقت بررسی کنیم می‌بینیم که آنها در نشست استانبول نتوانستند حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی توصیف کنند. در نشست استانبول حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی توصیف نشد ، اما آنها برخی "اقدامات تروریستی حزب‌الله" را محکوم کردند. آنها برخی از اقدامات ما را تروریستی خواندند و البته در این زمینه نیز به اجماع دست پیدا نکردند. آنها در این چارچوب سخیف مصوبه‌ای نیز داشتند و قطعاً در اجلاس سران عرب مانند اجلاس سران کنفرانس اسلامی خواستار ارجاع پرونده به شورای امنیت خواهند بود. عربستان این درگیری را تا پایان ادامه خواهد داد.
 
براساس تماس‌ها و اطلاعات خود می‌دانیم که بسیاری از دولت‌ها به اقدامی که صورت گرفته، اعتقاد قلبی ندارند. البته این دولت‌ها نیز محاسبات خاص خود را دارند و برخی از آنها دولت‌های ضعیف و برخی دیگر دولت‌های بحرانی هستند. البته من نمی‌خواهم اقدام آنها را توجیه کنم، بلکه می خواهم واقعیت‌ها را تشریح می‌کنم. آنها تحت فشار آمریکا و اسرائیل و و تهدید به قطع مناسبات دیپلماتیک، این اقدامات را انجام دادند.
 
رژیم سعودی تحمل انتقاد یک نماینده را ندارد
 
مثلاً رسانه‌های کویت را نگاه کنید. ببینید عربستان چگونه برای دموکراسی مبارزه می‌کند. یکی از نمایندگان مجلس ملی کویت اظهاراتی را مطرح کرد که به مذاق سعودی‌ها خوش نیامد. من از خودم سخن نمی‌گویم، از روزنامه‌های کویت نقل مطلب می‌کنم. سعودی‌ها کویت را تهدید کردند که اگر این نماینده را مؤاخذه نکند، مناسبات دیپلماتیک با این کشور را قطع خواهند کرد. دولت سعودی حتی تحمل نمی‌کند یک نماینده مردم از آن انتقاد کند، در این صورت چگونه تحمل خواهد کرد دولت‌ها و حکومت‌هایی با هم این مسیر را دنبال کنند. برخی دولت‌ها تهدید به قطع مناسبات دیپلماتیک شدند و برخی دولت‌ها تهدید شدند که کمک‌ها و تأمین مالی آنها قطع می‌شود و کارگران و شهروندان آنها که در عربستان اقامت دارند، اخراج خواهند شد.
 
این دولت‌ها چیزی ندارند که بخواهند برای آن قربانی داده و در این مسیر کنار ما قرار گیرند. در هر حال ما تلاش می‌کنیم برخی از دولت‌ها و شرایط آنها را درک کنیم،‌ البته ما در گذشته نیز از آنها خواسته ایم که مواضعی صریح ‌تر و قوی ‌تر از خود بروز دهند، چرا که این موضوع تنها منحصر به مقاومت و حزب‌الله در لبنان و فلسطین نیست ، بلکه مرتبط با آرمان‌ها و مقدسات امت اسلام است.
 
موضع ما در این رابطه این است که اولاً این اتفاقات قابل پیش‌بینی بود، کسانی که در مسیری نظیر مسیر ما قرار دارند باید چنین مسائلی را پیش‌بینی کنند. این یکی از لوازم درگیری‌ها و تقابل‌هاست. حتی کسانی که به صورت مخفیانه مبارزه می‌کنند، این مبارزه را علنی خواهند کرد. این موضوع برای ما طبیعی بود. دوم اینکه این موضوع تازه ای نیست و سوم اینکه ما از سال 1982 تاکنون در چنین شرایط و فشارهای سختی زندگی کرده‌ایم.
 
ما شرایط سخت‌تر از این‌ها را پشت سر گذاشته ایم. شرایط و مصیبت‌های بسیار سخت تر از این ها. اگر وضعیت کنونی ما با وضعیت گذشته که در آن قرار داشتیم، مقایسه شود ، می بینیم که بحمدالله شرایط ما بسیار بهتر است. ما با فشارهای مشابه مواجه بوده و از آنها عبور کرده ایم. چند روز پیش سالروز جنگ 1996 و خوشه‌های خشم و کشتار قانا و پایداری مقاومت بود. به یاد می‌آوریم که این جنگ به عدم اجماع جهانی در شرم‌الشیخ انجام شد. در آن نشست آمریکایی‌ها و روس‌ها و چینی‌ها و تمامی غرب و بیشتر کشورهای عربی حضور داشتند.
 
شاید بتوان گفت تنها لبنان ، سوریه و ایران در این روند حضور نداشتند. تمامی دنیا در شرم‌الشیخ بر ضد ما و برادرانمان در حماس و جهاد اسلامی جمع شده بودند و ما را گروه‌های تروریستی توصیف کرده و جنگ سختی را بر این مبنا بر ضد ما آغاز کردند، اما ما از آن دوره عبور کنیم.
 
این‌ها شرایطی است که ما عادت به زندگی در آن داریم و برای ما طبیعی است. ما در گذشته از این شرایط عبور کرده و موفق به فائق آمدن بر آن شدیم. ما در چارچوب فرهنگ خود، آن را بخشی از جان‌فشانی‌های موجود می دانیم، بالاتر از این‌ها مردم ما ومحیط مقاومت به صورت روزانه شهدایی را تقدیم کرده و بر تعداد افراد مجروح اضافه می‌شود. به این ترتیب تحمل چنین جان‌فشانی‌هایی که در آن فشارهای روانی و معنوی یا مالی دارد، برای آنها ساده‌تر است.
 
ما این آمادگی را داریم که با چالشی جدید مقابله کنیم، ما باید با صبر و پایداری در برابر آن بایستیم و اعتقاد و یقین داشته باشیم که می‌توانیم آن را شکست دهیم. ما باید به صورت اساسی و گسترده از این مسیر عبور کنیم.
 
طبعاً در این مسیر بار دیگر مسئولیت و مأموریت هیئت حمایت از مقاومت اسلامی در ابعاد معنوی و تبلیغاتی و بسیج مردمی مطرح می‌شود. این هیئت در چارچوب مناسبات خود با مردم باید حقایق را برای آنها تشریح کند. هیئت مذکور همچنین باید اشکال مختلفی از حمایت‌های مالی و مادی را فراهم نماید. موضوع مهمی که در فرهنگ ما وجود دارد و ما همواره آن را مطرح می‌کنیم، ولی دوست دارم امروز به صورت علنی بگویم تا همه مردم بدانند ما چگونه فکر و عمل می کنیم، این است که برای ما ارزش واقعی کمک ها در درجه اول مربوط به انگیره های مردم است، نه حجم و میزان کمک های مادی.
 
به عنوان مثال دوستان می گویند هنگامی که خانواده فلان شهید مالی را به مقاومت کمک کرده، بارها به آنها گفته ایم که فلانی شما در این مسیر شهید داده‌اید، شما خون داده‌اید. می‌گویند که خداوند از ما می‌خواهد که با جان و مال خود در راه خدا مبارزه کنیم. خانواده‌های شهدا و جانبازان و همچنین مردم عادی در این مسیر کمک می‌کنند. پیرمردی که پولی را برای واپسین روزهای عمر خود نگه داشته، از آن دل کنده و آن را به مقاومت می‌دهد. جوان دانش‌آموزی که به مدرسه می‌رود، بخشی از پول خود را هزینه می‌کند و آن را به مقاومت می‌دهد. این مبالغ برای ما میلیون ها دلار ارزش دارد.
 
این پشتیبانی واقعی از حزب‌الله است، نه میزان پول ها و تسلیحات و تعداد افرادی که در این زمینه وجود دارد. ما از طریق فعالیت‌های هیئت حمایت از مقاومت امروز در برابر تلاش‌های آمریکا و اسرائیل و عربستان و تمامی کسانی که به دنبال خشکاندن منابع مالی حزب‌الله هستند، ایستادگی می‌کنیم.  ما باید بدانیم که این مبالغ ولو ناچیز بسیار غنی بوده و ارزش و اعتبار بسیار زیادی دارد. ما نمی‌خواهیم کسی را به دردسر بیندازیم. همان طور که در ابتدای بحران با عربستان سعودی نیز اشاره کردم، بار دیگر می‌گویم که ما نمی‌خواهیم کسی را در انجام کمک‌های مالی یا مادی و معنوی یا سیاسی به ‌سختی بیندازیم.
 
ما به ایمان و بصیرت کسانی که از ما حمایت می‌کنند ، اعتقاد و اطمینان داریم، چرا که آنها سخت‌ترین شرایط را در کنار ما سپری کردند و بزرگترین چالش‌ها و خطرات را پذیرفتند و با ما این مسیر را تکمیل کرده و پیروزی‌هایی را محقق کردند و به این ترتیب ما از تمامی مراحل سخت عبور کرده‌ایم و به همین صورت از تمامی مراحل سخت آینده نیز عبور خواهیم کرد.
 
این موضوع طبعاً بخشی منطقی از این مبارزه است، ما با اراده و عزم و هوشیاری و یقین و بصیرت خود از این مرحله عبور می‌کنیم. بلکه برعکس، حضور تمامی این عناصر در برابر ما ، عزم و یقین و ایمان ما را افزایش خواهد داد و بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه می‌رسیم که در مسیر و موقعیت و در جایگاه درست خود قرار داریم. من صحبت خود در این زمینه را می‌خواهم به دو نکته ختم کنم.
 
 پرونده‌های دوم و سوم علیه ایران
 
اول اینکه طبعاً امروز فشارها حتی بر دولت‌هایی که از جنبش‌های مقاومت حمایت می‌کنند، افزایش پیدا خواهد کرد. اگر می‌بینید که در مورد ایران آنها پرونده مذاکرات هسته‌ای را بسته‌اند و صرف‌نظر از روند اجرایی، با این کشور به توافق رسیدند، اما در عین حال پرونده‌های دوم و سوم را باز کرده اند. پرونده‌های دوم و سوم مربوط به مناسبات با اوضاع اسرائیل است. پرونده دوم در مورد حمایت ایران از جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین است. آنها این رویکرد را حمایت از تروریسم توصیف کردند و این اقدام می‌تواند تحریم‌هایی را بر ضد ایران رقم بزند. پرونده سوم پرونده موشک‌های ایران است که ماهیتی دفاعی داشته و اساساً برای مقابله با هر نوع تجاوز احتمالی اسرائیل بر ضد ایران طراحی شدند. اما فشارها در این زمینه آغاز شده و طبعا این فشارها بیشتر از پرونده دوم است.
 
تقدیر از مواضع ایران
 
اما من می‌خواهم خطاب به شما در مورد جمهوری اسلامی ایران و در مورد مواضع حضرت امام خامنه ای ( دام ظله الشریف ) و تمامی مسئولان جمهوری اسلامی در رویکردها و گرایش‌های سیاسی مختلف بگویم که نسبت به این موضوع یقین داشته باشید که موضوع ایران در قبال مقاومت قاطع، جدی و نهایی بوده و دچار هیچ تردیدی نشده و در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران با وجود هر فشار و تهدیدی از سوی دنیا همان طور که انواع حمایت‌های مالی و مادی و تسلیحاتی خود به جنبش‌های مقاومت را ادامه می‌داد، در همین مسیر باقی خواهد ماند. نسبت به این موضوع یقین داشته باشید.
 
این موضوع در سخنرانی‌ها و دیدارهای انجام شده در روزها و هفته‌های اخیر و همچنین مواضع حضرت آقا در خصوص حزب‌الله لبنان نیز مطرح شده است. طبعا ما از ایشان تشکر می‌کنیم که همواره در جایگاه رهبر بزرگ و حکیم و پدری مهربان و عطوف در کنار ما قرار داشته و به خوبی ابعاد جنگ روانی و شرایط جنگ روانی و فشارهای جنگ روانی را ارزیابی کرده و مواضع خود را در حمایت از مقاومت بیان کرده‌اند. مواضعی که ما البته نسبت به آن اطمینان داشتیم و آن را محترم می‌دانیم و بر روی آن حساب می‌کنیم. ما امروز خطاب به ایشان می‌گوییم: ای سید ما و ای امام و رهبر ما. مطمئن و آسوده‌خاطر باشید. مواضع و رفتارها و آرزوهای آنها مانند سراب است که یک فرد تشنه آن را آب فرض می کند، اما وقتی به سمت آن می‌رود، چیزی پیدا نمی‌کند. این عده قطعا در معرکه جدید نیز شکست خواهند خورد.
 
موضوع دوم این که ما از تمامی دولت‌ها و حکومت‌هایی که در کنار ما بودند، تشکر می‌کنیم. طبعا مواضع مردمی و روحانیون و احزاب بسیار بیشتر از آن است که بتوان آن ها را برشمرد، اما با توجه به زمان گذشته باید به آخرین نشست وزرای خارجه کشورهای عربی اشاره کرده و از ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق نسبت به مواضع و سخنرانی و اظهارات قوی و خوب ایشان تشکر کنم. همچنین از آقای قائد السبسی رئیس‌جمهور تونس که بارها اظهارات مستقیمی را شنیده ایم که من نسبت به دو یا سه مورد از آن اطمینان دارم. ما از مواضع ایشان نیز تشکر می کنیم.
 
تقدیر از مواضع کشورهای حامی مقاومت
 
طبعاً مواضع عمومی تونس در ابعاد ریاست جمهوری و دولت و مردم و احزاب و نخبگان در هفته‌های اخیر قابل توجه بوده است. مواضع الجزایر نیز که در اتحادیه عرب در سطح وزارت کشور یا وزارت خارجه  یا در نشست استانبول قابل توجه بود. از مواضع ایشان نیز تشکر می‌کنیم. مواضع اندونزی در استانبول نیز قابل تشکر است. طبعا ما از جمهوری اسلامی ایران نیز که شریک ما در تقابل با این تجاوز است، تشکر می‌کنیم.
 
به عنوان محور دوم می‌خواهم اندکی راجع به تحولات سیاسی منطقه صحبت کنم، البته قاعدتاً زمان این اجازه را نمی‌دهد که زیاد به سمت تحلیل‌های سیاسی پیش بروم، اما اجازه بدهید در این مقطع اندکی از رویکردهای کلی منطقه ارائه دهم. عرصه سیاسی و نظامی و تبلیغاتی موجود در منطقه روز به روز واضح تر می‌شود. عربستان سعودی در این زمینه نقش مرکزی را ایفا می‌کند. می‌بینیم که در شرایط کنونی عربستان نوک پیکان است، علاوه بر این که تماس‌های انجام شده بین عربستان و اسرائیل نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
 
در گذشته وقتی فلان سرتیپ بازنشسته با مقامات اسرائیلی جلسه برگزار می‌کرد، می‌گفتند او یک سرتیپ بازنشسته است. طبعا شما این بازی را می‌شناسید. مثلاً می‌گفتند ما نمی‌دانیم روزنامه الشرق‌الاوسط یا الحیات چه چیزی نوشته است، این نشان دهنده آزادی مطبوعات است. اما وقتی یکی از علمای برجسته در منطقه الاحساء موضعی اتخاذ کرده و در خطبه‌های نماز جمعه از حزب‌الله لبنان ستایش کرده و تروریستی خواندن این حزب‌ را رد کرده و از دولت عربستان خواسته توجه بیشتری به اوضاع داخلی کشور داشته باشد، او را زندانی کرده‌اند و خدا می‌داند در زندان چه بر سر او می‌آید.
 
علنی شدن مناسبات اسرائیل با عربستان
 
امروز نیز یکی از شاهزادگان از یک خاندان حاکم یعنی ترکی الفیصل با صهیونیست‌ها به صورت علنی دیدار کرده و دست داده است. این دیدارها ادامه پیدا می کند. مناسبات اسرائیل با عربستان علنی شده و از پرده بیرون افتاده است. عربستان در گذشته این ارتباطات را به صورت مخفیانه دنبال می‌کرد ، اما در شرایط کنونی فضای زیادی برای توسعه مناسبات علنی بین اسرائیل و عربستان به وجود آمده است.
 
دو جزیره ای که مصر به عربستان تحویل داده، - گرچه مربوط به اوضاع داخلی مصر است- اما به بابی برای ارتباطات و مناسبات و هماهنگی‌های علنی بین عربستان و اسرائیل تبدیل خواهد شد. ما انتظار نداریم در این شرایط عربستان سعودی نسبت به اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد یا نسبت به مسائل دیگر واکنش نشان دهد و اگر هم در این رابطه صحبتی می‌کنند صرفا برای رفع تکلیف است.
 
از سویی ‌دیگر می‌بینیم که آنها تمامی پتانسیل تبلیغاتی و سیاسی و دیپلماتیک و میدانی و فرهنگی و اجتماعی خود را برای تقویت دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت و دولت‌های محور مقاومت و جنبش پایان ادامه می‌دهند. طبعا این همان مسیر همراه با اسرائیل است. عربستان البته به جنگ خود در یمن نیز ادامه می‌دهد، فشارهای بین‌المللی برای رسیدن به راه‌حل موضوع یمن وجود دارد، علاوه بر این که فشارهای بین‌المللی برای مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه نیز دنبال می‌شود.
 
عربستان شاید به علت فشارهای میدانی یا در نتیجه شرایط و فشارهای بین‌المللی در وهله اول مانع از برگزاری این مذاکرات می‌شد، اما بعدها به میز مذاکرات آمد، اما نکته این است که در مذاکرات چه کار کرده است؟ عربستان الان در دو مسیر قدم برمی‌دارد:
 
- در مسیر میدانی ریاض برای افزایش تنش تلاش می‌کند ، چرا که آتش بس در یمن را نقض می‌کند و حملات و تجاوزهای خود را افزایش داده و سعی دارد از فرصت موجود برای ایجاد تغییرات میدانی استفاده کند. این کشور در سوریه نیز تلاش می‌کند تمامی انواع آتش‌بس و توقف درگیری‌ها را به شکست کشاند. چه کسی آتش بس در سوریه را نقض کرده است؟ چه کسی آتش‌بس در منطقه حلب را نقض می‌کند؟ چه کسی حملات گسترده‌ای را بر ضد بلندی‌های العیس و مناطق مسکونی آن انجام داد و از چند هفته قبل این حملات را در حومه ‌جنوبی حلب دنبال می‌کند ؟ آیا معنی این اقدامات این نیست که عربستان به دنبال جنگ بوده و خودش آن را آغاز کرده و خودش آتش‌بس را نقض می‌کند؟
 
بعد از روی کار آمدن گروه جدید حاکم بر عربستان حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و سیاسی و تحریک به حضور در میدان سوریه تا حد امکان افزایش پیدا کرد. عربستان در عرصه میدانی از تمامی اقدامات تنش‌آفرین استفاده می‌کند و اگر در برخی شرایط و مکان‌ها آتش بس یا کاهش درگیری‌ها رخ داده، در نتیجه فشارهای موجود است.
 
تلاش عربستان برای به شکست کشاندن مذاکرات یمن
 
-عربستان در ابعاد سیاسی به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات است. ریاض تحت فشار وارد میز مذاکرات شده و سعی دارد از مذاکرات برای تحقق اهداف خود استفاده کند و اگر نتوانست این کار را انجام دهد، آن را با شکست مواجه کند.
 
گروه های مختلف به کویت رفتند تا مذاکره کنند. ملت یمن و مجاهدان این کشور یک سال تمام در برابر حملات ایستادگی کردند، آنها الان در آغاز سال دوم نیز در برابر شدیدترین جنگ‌ها ایستادگی می‌کنند. تجاوز آمریکا و عربستان به یمن متأسفانه با پشتیبانی بین‌المللی و حمایت‌های منطقه‌ای گسترده مواجه شده است، اما با این وجود ملت مظلوم یمن در غربت همچنان مبارزه می‌کنند و عربستان قادر به تحقق اهداف خود نیست.
 
آنها به پای میز مذاکرات آمدند، اما به هیئت انصار الله و هیئت کنگره مردمی یمن می‌گویند: اول باید سلاح های سنگین خود را تحویل دهید، بعد شهرها را تخلیه کنید و در مرحله سوم از راه‌حل سیاسی صحبت می‌کنیم، آیا چنین شخصی به دنبال گفت‌وگو است یا می‌خواهد شرایط تسلیم کردن طرف مقابل را برشمارد؟ درست مانند رفتاری که دولت‌های پیروز بر ضد دولت های شکست خورده انجام می دهند.
 
عربستان تصور کند که پیروز شده و می‌خواهد شرایط خود را برای تسلیم طرف مقابل دیکته کند. طبعاً پاسخ یمنی ها در برابر این مطالبات مشخص است. آن‌ها می‌گویند ما به اینجا نیامده‌ایم که تسلیم شویم، ما آمده ایم که مذاکره کنیم. ما نمی‌خواهیم تسلیم شویم. ما آماده‌ایم تا ابد مبارزه کنیم. یمنی ها ثابت کردند که آمادگی جان‌فشانی‌های بیشتر برای دفاع از تمامیت و کرامت و آبرو و عزت خود را دارند. کسی که چنین شرایطی را مطرح می‌کند ، معنایش این است که می‌خواهد شرایط خود را به طرف مقابل تحمیل کند یا مذاکرات به شکست بکشاند.
 
مخالفان سوریه هیچ محبوبیتی در بین مردم سوریه ندارند
 
در ژنو نیز هیئت مخالفان سوریه وابسته به ریاض مذاکرات را به تعطیلی کشانده و آن را به تعویق می‌اندازند. آنها وقتی پای میز مذاکرات می‌نشینند، می‌گویند قدرت را به ما تحویل دهید. مرحله انتقالی باید این‌گونه باشد، باید رئیس‌جمهور کنار بنشیند و قدرت را به ما تحویل دهد. در اینجا این سؤال مطرح است که ای گروه مخالف دولت، آیا وقتی که شما به دمشق آمده و قدرت را در دست گرفتید، آیا می‌توانید از دمشق در برابر جبهه النصره و داعش دفاع کنید؟
 
شما مزدورانی هستید که تنها در هتل‌ها زندگی می‌کنید، شما هیچ محبوبیت مردمی در سوریه ندارید، اگر قدرت را در دست بگیرید و فرماندهی ارتش در دست شما می‌افتد، آیا ارتشی باقی خواهد ماند که در میدان‌ها مبارزه کند؟ سوریه ای که در  پنج سال گذشته مقاومت کرده، آیا فکر می‌کنید بتوانید تنها چند هفته در برابر حملات جبهه النصره و داعش مانع از سقوط آن شوید؟
 
با چنین دیدگاه و چنین کینه و نفرتی مشخص نیست که مذاکرات ژنو به نتیجه خواهد رسید یا نه، من نمی‌خواهم چهره سیاهی برای شما ترسیم کنم. ما امیدوار هستیم که مذاکرات کویت به نتیجه برسد، اما با چنین دیدگاه و چنین نفرتی  مشخص نیست این مذاکرات به راه حل دست پیدا کند.
 
چرا مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد؟ چون کسانی که یک سال در یمن و پنج سال در سوریه مبارزه کردند، آماده تسلیم شدن نیستند. آنها آماده خضوع در برابر متجاوزان نیستند، آنها حاضر نیستند خود را به جبهه النصره ، داعش ، القاعده و گروه‌های تکفیری وابسته به عربستان بسپارند. به تحولات جنوب یمن نگاه کنید. عدن، المکلا، حضرموت، ابین، در این مناطق چه اتفاقی می‌افتد و القاعده و داعش در آنجا چه کار می‌کنند؟
 
اگر یمنی ها و سوری‌ها در این جبهه‌ها تسلیم شوند، آینده در دست داعش ، جبهه النصره ، القاعده و تکفیری‌های زیر نظر عربستان خواهد بود ، گروه‌هایی که تحت حمایت مالی و پشتیبانی عربستان هستند. به چنین آینده‌ای نگاه کنید. این آینده تمامی منطقه شامل لبنان ، عراق و منطقه خاورمیانه و دولت‌های حاشیه خلیج فارس خواهد بود. از تحولات سیاسی روشن است که متأسفانه مسائل به سمت وضوح بیشتر گرایش پیدا می‌کند.
 
هیچ کس نباید فریب بخورد ، هیچکس نباید از درگیری واقعی غافل شود. در آینده ماه‌های سختی در پیش داریم. عربستان پول و قدرت بیشتری هزینه کرده و مزدوران بیشتری را تحریک می‌کند. تحریکات مذهبی و طایفه ای و تکفیری این کشور همچنان افزایش پیدا کرده و ریاض هیچ مشکلی در این راستا ندارد. عربستان می‌خواهد تجاوز خود به سوریه و یمن را کامل کند و اگر توانست اوضاع را در عراق و لبنان به حالت انفجار برساند. سعودیها در این رابطه تنها منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند و به همین علت پرونده‌ها را به حالت تعلیق درآوردند.
 
حتی شاید در آمریکا دولت جدید با جنگ‌های ویرانگر عربستان همراه باشد، البته در هر صورت آمریکا در کنار عربستان باقی نخواهد ماند ، بلکه سعی دارد از آن بهره‌برداری کند. البته سعودی‌ها نیز تلاش می‌کنند از آمریکا برای خود بهره‌برداری کنند ، اما تاکنون موفق نشدند. در نهایت آمریکایی ها پرونده عراق و یمن و سوریه  در منطقه را بر اساس منافع خود مدیریت می کنند و تمام این تحولات را در خدمت پروژه ها و منافع خود قرار می دهند. 
 
بنابراین فریبکاری و خونریزی های بیشتری در ابعاد سیاسی و تبلیغاتی انجام می شود که در نتیجه آن ما در تمامی دولت‌های منطقه‌ای شامل لبنان و سوریه و عراق و ایران و بحرین و دولت‌های حاشیه خلیج فارس و یمن و فلسطین و تمامی دولت‌های منطقه باید هوشیار باشیم و در برابر این طرح‌ها غفلت نکنیم. ما باید حضور خود در عرصه های سیاسی و امنیتی و نظامی را افزایش دهیم.
 
این ارزیابی ما نسبت به تحولات منطقه طی چند ماه اندک آینده است، ان‌شاءالله این برداشت اشتباه خواهد بود و ان‌شاءالله نتیجه مذاکرات در کویت رضایت بخش باشد. ما از خدا می‌خواهیم که این اتفاق بیفتد یا در مذاکرات ژنو نتیجه ای برای سوریه عاید شود. اما شاخص‌ها و اطلاعات موجود این را نشان نمی‌دهد. شاخص‌هایی که از ما می‌خواهد بیش از پیش در تحولات حضور داشته و مسئولیت خود را بپذیریم و پایداری بیشتری از خود نشان دهیم. برادران و خواهران، وقتی ما صبر و پایداری نشان دادیم، این پروژه‌ها از سال 1982  تاکنون با شکست مواجه شده است، این همان پروژه واحدی است که در منطقه از سال 1982 تا 1985 و 2000 و 2006 و جنگ‌های غزه و سوریه و یمن و مقاومت عراق ادامه داشته است. این پروژه با شکست‌هایی مواجه شده است و نیازمند صبر و پایداری و اطمینان و یقین بیشتر به خداوند است تا ما بتوانیم شکست‌های دیگری را به این پروژه و تمامی ملحقات آن وارد کنیم.
 
تحولات داخلی لبنان
 
حال با دو موضوع به اوضاع داخلی می‌پردازیم، موضوع اول موضوع ریاست جمهوری است که چیزهایی که می‌خواهم بگویم جدید نیست و ما همان مواضع قبلی را می‌شنویم، همان بیانیه‌ها صادر می‌شود و همان اظهارات مطرح می‌شود. ما همواره طی شبانه‌روز می‌شنویم که حزب‌الله متهم به تعطیل کردن روند انتخاب رئیس‌جمهور می شود.
 
ما در گذشته نسبت به این مسائل پاسخ گفته‌ایم. ما نمی‌خواهیم به عنوان حزب‌الله با دیگران وارد گفت‌وگوهای بی‌نتیجه بشویم.  کسانی که انتخاب رئیس‌جمهور را می‌خواهند، بخشی از این موضوع در داخل عربستان و بخشی دیگر در مناطق دیگر حل می‌شود. به جای اینکه وقت خودتان را با رسانه‌ها تلف کنید و به جای اینکه پشت تان را به یکدیگر کنید و زمان را به هدر بدهید، باید وارد عمل شوید . تکیه کردن بر روی زمین و زمان فایده‌ای ندارد. آیا کسی تصور کند که می‌تواند بر ایران و سوریه فشار وارد کند، ما با او همراه خواهیم شد. اما اوضاع این‌طور نیست. ما به صورت علنی و در نشست‌های داخلی نیز گفتیم که بروید با کسانی صحبت کنید که باید با آنها به تفاهم برسید. این چیزی است که ما را به نتیجه می‌رساند، اما آنها پشتشان را به ما کردند. خلأ ریاست جمهوری همچنان وجود دارد و می‌طلبد که گروه‌های مرتبط با روند انتخابات با هم ارتباط داشته و گفتگو کنند تا بتوانند با یکدیگر به نتیجه‌ای برای حل این مشکل برسند. این موضوع است که می‌تواند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را حل کند.
 
در موضوع انتخابات شهرداری‌ها چند موضوع مطرح است: اول اینکه اهمیت انتخابات برای همه مشخص است. وقتی که مردم شورای شهر انتخاب می‌کنند، در واقع دولتی کوچک را انتخاب می‌کند که دارای محدودیت‌های مشخص است ، دولتی که باید در چارچوب اختیارات و امکانات شهر در خدمت آنها باشد. بنابراین این صحیح نیست با این موضوع با بی مبالاتی یا یأس رفتار شود. تمامی ما در این رابطه مسئول هستیم و باید به این موضوع اهمیت داده و آن را دنبال کنیم.
 
موضوع دوم اهمیت مشارکت تأثیرگذار در این انتخابات است، این موضوع هم خیلی مهم است، چرا که بخشی از اولویت‌ها را تشکیل می‌دهد. کسی که می‌تواند، باید کاندید شود. من می‌بینم که برخی از رسانه‌ها یا سایت‌های اجتماعی از کثرت نامزدها انتقاد می‌کنند. وقتی شما از انتخابات و روند دموکراتیک صحبت می‌کنید، باید انتظار این موضوع را داشته باشید ، طبعاً گاهی برخی مبالغه ها در این زمینه به وجود می‌آید و بیش از اینکه خدمت به مردم مدنظر قرار گیرد، رسیدن به پست‌های مختلف مطرح می‌شود. البته این موضوع قابل ستایش نیست و باید در جای بررسی شود ، اما مردم باید کاندیدا شوند و انتخاب کنند، چرا که در پایان مردم هستند که به امور زندگی خودشان و به وضع عمومی خود مرتبط هستند. بنابراین کاندیداتوری و شرکت در رقابت انتخاباتی یک موضوع اساسی و بسیار مهم است. 
 
موضوع سوم که هیچ اختلاف در این زمینه وجود ندارد، اینکه شورای شهر در نهایت یک موضوع خدماتی و توسعه ای است ، اما همه چیز در لبنان سیاسی می‌شود و ابعاد و پیامدها و آثار سیاسی به خود می‌گیرد. موضوع اصلی که در این رابطه باید حفظ شود، ابعاد خدماتی و توسعه ای این شورا است. وقتی که نامزدها وارد رقابت‌های انتخاباتی در چارچوب شورای شهر یا شهردار شدند، باید برای خود و پیامدهای این انتخابات حد اکثرهایی تعیین کنند. باید ضوابطی در ابعاد تبلیغاتی و رسانه‌ای و اقدامات عملیاتی و اداری‌ ترسیم شود و به گونه‌ای نباشد که این انتخابات آخر دنیا تلقی شود. ممکن است در برخی مناطق نتیجه این اختلافات بروز دشمنی‌های شدید بین خانواده‌ها و حتی گروه‌های سیاسی شود. به همین علت ممکن است کسانی برای پیروزی در این انتخابات به اقدامات ممنوعه دست بزنند. یعنی ادعاهای دروغ مطرح کرده و به یکدیگر تهمت فساد مالی و اخلاقی بزنند. اتهام زدن به دیگران ساده‌ترین کار ممکن است، اما آیا دلیلی در این رابطه وجود دارد؟ اگر کسی در این دنیا تو را مواخذه نکند، خداوند در قیامت مؤاخذه خواهد کرد. دیگران را به فساد و سرقت متهم می کنی؟ مگر تو علم غیب داری؟
 
این امور نیازمند توجه است، رقابت‌هایی که در این انتخابات به وجود می‌آید نباید تا حد دشمنی و کینه‌توزی و درگیری بین خانواده‌های مختلف برسد. در گذشته ما می‌شنیدیم که برخی از این دشمنی‌ها تا 20 سال و 30 سال ادامه پیدا می‌کند، تنها به این علت که دو طرف رقیب انتخابات شورای شهر بودند. آیا اگر فردی رئیس شورای شهر یا عضو آن شود، حاکم کره زمین خواهد بود و گنج های قارون و قدرت فرعون را در دست خواهد داشت؟ هرگز این‌گونه نیست. ما باید مسائل را در ابعاد و حجم طبیعی و واقعی خود بررسی کنیم. ما باید به این موضوع آگاه باشیم که در روز یکشنبه در بقاع یا بیروت به پای صندوق‌های رأی برویم و دوشنبه یا سه شنبه یا چهار شنبه نتایج مشخص می‌شود و من از آن مردم می‌خواهند با هم زندگی کنند. یعنی موضوع آن قدر ارزش ندارد که یک مرد با همسرش اختلاف پیدا کند و کسی همسرش را طلاق دهد، یا پدر از پسرش دلخور شود.
 
طبعا این رقابت پیامدهایی خواهد داشت. مسئولیت ما این است که از طریق مدیریت انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها به بهترین نتیجه ممکن با کمترین خسارت‌های مادی آن برسیم ، چرا که معمولاً بعد از انتخابات در برخی مناطق خسارت‌هایی به وجود می‌آید. من در تمامی انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها به کارگزاران انتخاباتی حزب‌الله لبنان پیشنهاد می‌کنم که این عملیات را با بیشترین نرمش ممکن مدیریت کنند تا بهترین نتیجه با کمترین خسارت ها به دست آید. بعد از پایان روند انتخابات در تمامی مناطق باید کمیته‌هایی برای بررسی مشکلات و ناراحتی‌های ایجاد شده احتمالی در نتیجه این انتخابات تشکیل شود.
 
موضوع چهارم در مورد این انتخابات، چیزی است که در سطح فرهنگی رایج ‌شده و به نظر من اشتباه است. برخی این طور وانمود می‌کنند که موضوع انتخابات شهرداری‌ها و شورای شهر، موضوعی مربوط به توسعه شهر و ابعاد خدماتی بوده و ارتباط زیادی با جامعه مدنی ندارد. جامعه مدنی یعنی چه؟  احزاب سیاسی در چه چیز باید جمع شوند؟ جامعه نظامی یعنی چه ؟ برخی می‌گویند این موضوع را به خانواده‌ها واگذار کنید، چرا به عنوان احزاب سیاسی در این انتخابات مداخله می‌کنید؟ این یک برداشت اشتباه و بلکه خطرناک است که من به اختصار علت خطرناک بودن آن را توضیح می‌دهم.
 
اول اینکه موضوع شوراهای شهر بخشی از اشکال حاکمیت و مدیریت در کشور است و اختیارات مشخص و محدودی دارد. این یکی از کارکردهای احزاب سیاسی  است که مأموریت های آن حضور در مجلس نمایندگان و دولت و مدیریت کشور در سطح خرد یا کلان است. اگر احزاب سیاسی انتخابات شورای شهر را نادیده بگیرند، این بدان معنی است که بخشی از مأموریت و وظیفه خود را نادیده گرفته‌اند.
 
موضوع دوم که به اعتقاد من مهم‌تر است، اینکه در چنین رقابت‌ها و درگیری‌های موجود، حضور احزاب سیاسی در مدیریت انتخابات باعث می‌شود خسارت‌ها کاهش پیدا کند، یک مثال ساده و مستقیم برای شما می‌آورم. الان در یک منطقه‌ای حضور جنبش امل و حزب‌الله لبنان ملموس است و گروه‌های سیاسی دیگر ملی‌گرا و اسلامگرا نیز حضور دارند. خوب اگر حزب‌الله و امل با یکدیگر تفاهم کنند و افرادی را برای کاندیداتوری انتخاب نکنند و این موضوع را به خانواده‌ها واگذار کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟  در چنین شرایطی دشمنی ها آغاز می‌شود.
 
این مسئولیت ما است و ما باید محیط و جامعه و روستاهای خود را مستحکم کنیم. ما نمی‌توانیم این موضوع را رها کنیم تا خانواده‌ها خودشان لیست‌ها را تشکیل داده و با یکدیگر رقابت کنند و در چنین شرایطی با هم وارد درگیری ‌شوند.
 
ما وظیفه داریم مسئولیت پذیر باشیم من الان می‌خواهم به صراحت به شما بگویم که ما در حزب‌الله این انتخابات را نمی‌پسندیم و خوب است این انتخابات هر شش سال یکبار برگزار می‌شود، نه چهار سال یک بار. چرا که تمامی مباحث آن به مشغول بودن فکر منجر می شود.
 
وقتی می‌بینیم که برخی با تمام قدرت در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند و با یکدیگر مبارزه می‌کنند و حتی گاهی از ابزارهای ممنوع در انتخابات استفاده می‌کنند، مسئولیت ما این است که مداخله کرده و اوضاع را کنترل نموده و ائتلاف‌هایی را تشکیل دهیم. ما و برادرانمان در جنبش امل با یکدیگر ائتلاف تشکیل داده‌ایم و با سایر گروه‌های سیاسی موجود و تمامی طرف‌های دیگر نیز ائتلاف تشکیل داده و لیست‌هایی را تهیه کرده و از مردم می‌خواهیم به این لیست‌ها رأی بدهند.
 
طبعاً هیچ روشی وجود ندارد که نکات منفی و شکاف‌هایی نداشته باشد، مثلا ممکن است بر اساس این تفاهم ها برخی عناصر در لیست امل وجود داشته باشد که مورد پذیرش کامل حزب‌الله نباشد، اما بر اساس این ائتلاف حزب‌الله باید آنها را نماینده خود بداند. طبعاً هرگز نسبت به هیچ کس در لبنان اجماعی کامل پدید نخواهد آمد و برخی از این انتخاب راضی و برخی دیگر دل نگران هستند.
 
با این وجود، این بهترین گزینه ممکن و روشی صحیح است که باید در دستور کار قرار گیرد، چرا که گزینه دیگر این است که بگذاریم مردم با یکدیگر وارد جنگ می‌شوند.
 
لذا با توجه به آنچه که گفته شد من از همه می‌خواهم که به این لیست ها پایبند بوده و به آن رأی بدهند. ممکن است فردی بگوید ای سید مطالبی به دست من می‌رسد که شما اطلاع ندارید. در فلان جا فلان فرد نامزد شده و فلان فرد دیگر کنار گذاشته شده است. خواهران و برادران ؛ تمام این مسائل جزئیات است. اگر شورای شهر 18 نفر عضو داشته باشد، نمی‌توان 180 نفر در آن قرار داد. در نهایت باید 18 نفر انتخاب شود. ساختار موجود سیاسی و خانوادگی و اجتماعی در نهایت باید به عدد 18 برسد، در این شرایط چه کار باید بکنیم.
 
من از خواهران و برادران و تمامی مردم لبنان می‌خواهم اگر در مناطق مختلف نسبت به ائتلاف سیاسی مشخص یا ترکیب آن ملاحظاتی دارید، مشکلی نیست. ما این ملاحظات را محترم می‌دانیم ، اما کسی نباید چیزی از ما بخواهد که قدرت انجام آن را نداشته باشیم. همه برادران و خواهران لازم است که در روز یکشنبه و یک شنبه های بعد در انتخابات شرکت کنند. من از دیدگاه ایمانی و مسئولیت‌پذیری و انسجام و وحدت ملی و اصرار بر تقویت این ارتباط از مردم می‌خواهم که در انتخابات شرکت کنند. من می‌خواهم به تمامی هواداران به صورت ویژه بگویم: در این مرحله مانند مراحل گذشته ما با متحدان خود صادق بودیم و نسبت به آنها وفاداری نشان دادیم. ما نیازمند جبهه‌ای واحد و دارای همبستگی هستیم. این یکی از مهم‌ترین مسائل است که باید عناوین کوچک و جزیی را تحت حاکمیت خود داشته باشد.
 
موضوع مهم دیگر این است که عرفی اجرا می‌شود که بسیاری مدعی هستند باید به آن پایبند بود و گفته می شود تمامی گروه‌های سیاسی و طوایف و احزاب بالاتر از طوایف باید به آن پایبند باشند. به عنوان مثال گفته می‌شود که رئیس شورای شهر باید از بزرگ‌ترین خاندان موجود یا یکی از خانواده‌های بزرگ شهر باشد، بنابراین شما باید در داخل این خاندان دنبال این فرد بگردید. اولویت بر این است که فرد مذکور از این خانواده انتخاب شود. این برداشت عمومی اشتباه است. این موضوع نیازمند بررسی و تغییر است، حتی اگر در سطح رئیس شورای شهر مطرح باشد. در هر حال اعضای شورای شهر همگی در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند. طبعا رئیس شورا نیمی از موضوع است، اما ممکن است افرادی در این راستا مبالغه کنند یا موضوع را کم اهمیت تر نشان دهند.
 
بنابراین باید در مناطق مختلف فارغ از خانواده‌ها و بر اساس سلامت ، شایستگی ، مدیریت ، مسئولیت‌پذیری ، زمان داشتن لازم و کنار گذاشتن منافع شخصی ، باید رؤسای شوراها را انتخاب کرد. این‌ها ویژگی‌هایی است که تمامی مردم از آن صحبت می‌کنند و ارتباطی با دین یا مذهب یا طایفه‌ای خاص ندارد. این ویژگی‌ها در تمامی دنیا ثابت است و وقتی می‌گوییم شخصی سالم است ، به این معنی است که دزد نیست و می‌توان مالی را به او سپرد. ما باید دنبال چنین اشخاصی باشیم ، حال فرق نمی‌کند که از یک خانواده بزرگ باشد یا یک خانواده کوچک. باید چنین اشخاصی را به عنوان ریاست شورای شهر انتخاب کرد.
 
ممکن است کسی بگوید: ای حزب الله آیا شما در گذشته این‌طور رفتار کردید؟ ما قادر به این کار نبودیم. شرایط سیاسی و اجتماعی و محاسبات موجود با خانواده‌های بزرگ بوده و ما دوست نداشتیم با آنها وارد درگیری شویم. ملاحظات زیادی در این رابطه مطرح بود. این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است و با تحمیل به دیگران انجام نمی‌شود. آیا شفافیت از این بیشتر می خواهید؟ البته در آینده این موضوع باید در چارچوب منافع مردم و شوراهای شهر و توسعه و خدمات‌رسانی به شهر‌ها برای رسیدن به دنیا و آخرت مورد ارزیابی و تجدیدنظر قرار بگیرد و طبعا انتقاداتی نیز در این زمینه مطرح می‌شود. 
 
به‌هرحال ما می‌دانیم که انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها با امنیت و سلامت و آرامش و تفاهم کامل و با کمترین حد از حساسیت‌ها و دشمنی‌ها در کشور برگزار شود.
 
یکی از فواید مداخله احزاب سیاسی در انتخابات این است که وقتی خانواده‌ها با یکدیگر دچار اختلاف شدند، این موضوع به رهبران سیاسی و احزاب و سازمان‌های مختلف واگذار می‌شود و در نهایت رهبران سیاسی و احزاب نمایندگان خود را از میان خانواده‌ها انتخاب می‌کنند. در این شرایط خانواده‌ها در محلات مختلف و شهرها و روستاها در کنار هم زندگی می‌کنند و احزاب سیاسی نیز می‌توانند در نهایت این موضوع را پیگیری و حل و فصل کنند. در این شرایط مردم و خانواده‌ها می‌توانند مسئولیت درگیری‌ها را به دوش احزاب سیاسی بیندازند. مهم این است که خانواده‌ها و مردم در خیر و خوبی باشند و انتخابات در بهترین شرایط ممکن برگزار شود.
۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۳۶
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

حماس: تشکیلات خودگردان مسئول محاصره «غزه»

حماس: تشکیلات خودگردان مسئول محاصره «غزه»

معاون رئیس دفتر سیاسی «حماس»، مقامات تشکیلات خودگردان را مسئول جنایت محاصره نوار غزه دانست.
به گزارش فارس، «اسماعیل هنیه» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی «حماس»، تشکیلات خودگردان را مسئول جنایت محاصره نوار غزه دانست.
 
به گزارش وبگاه شبکه خبری «الجزیره» قطر، هنیه گفت: تشکیلات خودگردان در اجرای طرح‌هایی که به حل مشکلات نوار غزه، از جمله وصل کردن برق غزه به شبکه برق عربی کمک می‌کند، سنگ‌اندازی می‌کند.
 
معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در مراسم تششیع پیکر 3 کوک فلسطینی که بر اثر برق گرفتگی کشته شده بودند، افزود: «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «رامی الحمدالله» رئیس دولت آشتی ملی را مسئول  «جنایت محاصره» دانست.
 
وی همچنین تشکیلات خودگردان را به مانع تراشی در ایجاد بندری در غزه متهم کرد.
 
اسماعیل هنیه همچنین رژیم صهیونیستی را مسئول ادامه محاصره نوار غزه دانست و گفت: جنایت حادثه جان باختن کودکان فلسطینی کمتر از تشدید اوضاع در مرز نوار غزه و حملات روزانه این رژیم نیست.
 
نوار غزه که از 2007 در محاصره رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، با بحران بزرگ قطعی برق مواجه است. رژیم صهیونیستی در سال 2006، اقدام به بمباران تنها نیروگاه تولید برق این منطقه  کرد.
۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۲۸
حسن حیدری

عملیات ویژه نیروهای مقاومت در جنوب‌ شرق خان‌طومان

نیروهای ویژه مقاومت و مدافع حرم برای بازپس‌گیری شهرک «خان‌طومان» در حومه شهرک «حمیره» در جنوب شرق حلب مستقر شده‌اند، اما به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی عملیات آزادسازی هنوز آغاز نشده است.

فارس: جدیدترین خبرها از حومه جنوبی استان حلب حاکیست که تعداد زیادی از نیروهای مقاومت از جمله فاطمیون، رزمندگان مقاومت لبنان و عراق و نیروهای مدافع حرم در حومه شهرک حمیره واقع در جنوب شرق خان طومان مستقر شده‌اند.

یک منبع میدانی در حلب ضمن بیان اینکه «این نیروها برای عملیات بازپس‌گیری شهرک خان طومان آماده هستند» به «بین‌الملل فارس» گفت که به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی عملیات آزادسازی هنوز آغاز نشده است.

این منبع ضمن پیچیده و دشوار توصیف کردن وضعیت میدانی، گفت: در مقابل، تروریست‌ها نیز با بیش از 8 هزار نیرو در منطقه مستقر شده‌اند و از طریق مرز ترکیه و استان ادلب تجهیزات پیشرفته در اختیارشان قرار می‌گیرد.

این منبع همه حامیان جبهه مقاومت را به حفظ آرامش دعوت کرد و گفت: دشمنان محور مقاومت در تلاش هستند با جنگ رسانه ای به اهداف خود برسند و همه باید در شرایط فعلی هوشیار باشند.

به گفته این منبع میدانی، «نیروهای مقاومت، برای بازپسگیری شهرک خان طومان و آزادسازی مناطق دیگر در حومه جنوب استان حلب عزم خود را جزم کرده‌اند».

اندازه بزرگتر نقشه در اینجا   

 

این منبع میدانی افزود: نیروهای سوری از عصر شنبه عملیاتی را برای پاکسازی شهرک «معراته» منطقه «ابوریل» و ارتفاع «المسطاوی» آغاز کرده‌اند... جنگنده های روسی و سوری بشدت مواضع تروریست‌ها را در این مناطق هدف قرار می‌دهند ساعتی قبل، تروریست‌ها مجبور شده‌اند مناطق ذکر شده را تخلیه و فرار کنند.

این منبع میدانی تصریح کرد: درگیری‌ها در حومه این مناطق همچنان ادامه دارد و نیروهای مقاومت در تلاش هستند مواضع خود در این مناطق تثبیت کنند.

به منبع در جنوب حلب به «بین‌الملل فارس» گفت که «قبل از عقب‌نشینی نیروهای احرار الشام در منطقه ابوریل، نیروهای ویژه مقاومت و حزب‌الله در کمینی چندین نفر از عناصر مسلح را شکار کردند و بیش از 30 تن از آنان را کشته یا زخمی کردند. وی گفت: تروریست‌ها بدون اینکه بتوانند اجساد نیروهای خود را عقب ببرند، از منطقه [به عقب] متواری شدند.

بمباران مواضع تروریست‌ها توسط جنگنده‌ها روسی در شهرک‌های «خان طومان»، «الزربة» و «العیس» در جنوب حلب ادامه دارد.

اندازه بزرگتر نقشه در اینجا   

موقعیت استان حلب در سوریه (درگیری‌های جنوب حلب، نزدیک مرز استان ادلب در جریان است)

۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۲۱
حسن حیدری


وجود حقوق هفتاد میلیون در ماه برای برخی و کمتر از هفتصد هزار توان برای عده ای دیگر یعنی 15 سال هست که فرمان هشت ماده ای امام امت زیر خروارها مدیریت پوشالی روسای سه قوه خاک می خورد!

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص حقوق‌های چند ده‌میلیونی برخی مدیران بیمه گفت: تاکنون در این خصوص کسی به‌عنوان جرم گزارشی به قوه قضائیه نداده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص حقوق‌های چند ده‌میلیونی برخی مدیران بیمه گفت: تاکنون در این خصوص کسی به‌عنوان جرم گزارشی به قوه قضائیه نداده است.
رجانیوز- گروه سیاسی: حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نود و ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک شعبان و اعیاد شعبانیه اظهار کرد: تا پایان سال 94 اقدام خوبی که از طرف مردم صورت گرفت این بود که تعداد 370نفر که محکوم به قصاص بودند و البته از سالهای گذشته هم بوده اند، با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند.
 
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: قصاص، حق اولیای دم است؛ می‌توانند گذشت کنند، دیه بگیرند یا مصالحه کنند اما 370 نفر از اولیاء دم احساس کردند که از حق خود صرفنظر کنند. عده ای دیه گرفتند و عده ای هم بدون اخذ وجهی رضایت دادند.
 
وی ادامه داد: در سال 1394 ، 694 هزار پرونده در شورای های حل اختلاف منجر به صلح و سازش شد که موضوعی بسیار مطلوب و خوب است که تا جایی که ممکن است و تا زمانی که مردم ناگریز نیستند نسبت به صلح و سازش اقدام کنند. این مساله باعث کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی می شود و کار دستگاه قضا کمتر می شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: در خود دادسراها نیز تعداد قابل توجهی رضایت دادند که پرونده‌های آنها با صدور قرار موقوفی مختومه شده است.
 
تعیین تکلیف ۸۰۰ هزار صاحب حساب تعاونی اعتباری ثامن
 
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص پرونده تعاونی اعتبار ثامن گفت: مبلغ یک میلیون و 730هزار میلیارد تومان به سپرده گذارانی که پول خود را تا مبلغ 35 میلیون تومان می خواستند، پرداخت شد که تعداد 800 هزار نفر از صاحبان حساب، تعیین تکلیف شدند و تلاش می‌شود که با همکاری بانک مرکزی رسیدگی به این پرونده تسریع شود.
 
وی درباره کاداستر‌های صادر شده ، افزود: درباره حدنگار یا کاداستر که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دنبال می‌شود از ابتدا تا پایان سال 94 ، یک میلیون و 258 هزار و 212 هکتار از اراضی شهری مشمول این طرح شدند، همچنین دومیلیون و 449 هزار و 110 هکتار از زمین‌های مزروعی و 18 میلیون و 134هزار و 965 هکتار از منابع طبیعی شامل طرح کاداستر شدند. امیدواریم که اگر دولت و مجلس بودجه بیشتری را اختصاص دهند، نسبت به سرعت بخشیدن به این امر گام‌های بلندتری برداشته شود. اگر حد و حدود زمین‌ها مشخص شود از تصرفات غیر قانونی جلوگیری خواهد کرد.
 
به روز شدن پرونده‌های قضایی در دادگاه تجدیدنظر
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: در نیمه دوم سال 93 که حجت الاسلام رئیسی، عهده دار دادستانی کل کشور شده اند و مسئولیت ستاد اصل 49  به این جانب سپرده شد تا پایان سال 94 موفق شدیم از شش استان بازرسی دقیق داشته باشیم. در بعضی از استان‌ها پروند‌ه ها متراکم شده بود که در حال حاضر سعی شد که به حد متعارف برسد. استان‌هایی نظیر بوشهر و مازندران دارای پرونده‌های متراکم بودند که درحال حاضر به حد متعارف رسیده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: دادگاه تجدید نظر اصل 49 که در تهران متمرکز است دارای یک هزار و 130 پرونده بود که در شعبات تجدید نظر عددی بالا به نظر می آمد که به نظر می رسید ممکن است چند سال طول بکشد که یک اقدام فوق العاده انجام شد که با تلاش قضات و صرف وقت‌های بیشتر این یک هزار و 130 پرونده موجود در تجدید نظر بحمدالله به روز شد و تا پایان سال 94 به عدد 42 پرونده رسید که عدد خیلی خوبی است.
 
وی درباره 249 پرونده‌ ای که تا پایان سال 94 درخواست رسیدگی فوق العاده داشتند، اظهار کرد: همه پرونده ها به نحوی در دستور کار قرار گرفته اند که تعدادی از آنها در مرحله مقدماتی هستند و تعداد آنها از 249 پرونده به 72 پرونده کاهش یافته است که آن 72 پرونده نیز در حال رسیدگی است و در انتظار استعلامات و انجام اقدامات مناسب است.
کشف بیش از 5 تن مواد مخدر در اردیبهشت ماه
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با بیان این مطلب که در اردیبهشت ماه 94 حدود 5تن و 700کیلو مواد مخدر از انواع مختلف تریاک،‌حشیش،هروئین کشف شده است که از این مقدار بیش از 580 کیلو هروئین بوده است، افزود: در نظر داشته باشید این مقدار مواد مخدر چه تعداد از افراد را می تواند به مرگ تدریجی ببرد. آن وقت کسانی مدعی هستند که چرا قوه قضائیه، قاچاقچیان مواد مخدر را مجازات سنگین می کند؛ از طرفی مردم ما باید مواظب باشند که در دام این مواد مخدر قرار نگیرند.
 
وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده حادثه سفارت عربستان در تهران و مشهد تصریح کرد: هنوز محاکمه صورت نگرفته است و در دادسرای تهران برای 48 نفر کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است که طبیعتا تعیین وقت می شود و اگر وکیل داشته باشند، وکیل آنها باید پرونده ها را مطالعه کند و فرصتی برای تهیه لوایح داده می شود و سپس رسیدگی صورت می گیرد. در ارتباط با 4 نفری که در دادسرای ویژه روحانیت بودند، اطلاعی ندارم.
 
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حدود 9 ماه است از انتخاب اعضای کمیسیون ملی جبران خسارت می گذرد، اما خبری از ابلاغ آیین نامه نشده است و این آیین نامه چه زمانی ابلاغ می شود، گفت: این آیین نامه نوشته و پیشنهاد شده است؛ اما در رابطه با ابلاغ آن اطلاعی ندارم،‌ آیین نامه به ریاست قوه قضائیه داده شده است، اگر هم ابلاغ نشده باشد، به زودی ابلاغ می شود.
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیین نامه دارایی مسئولین نیز قرار بود تا اردیبهشت ماه ابلاغ شود آیا این آیین نامه ابلاغ شده است یا نه، اظهار کرد: امیدواریم درباره دارایی های مسئولان در فرجه قانونی، آیین نامه تهیه و اجرا شود. مدتی است که مشغول هستند لیکن مشکلات اجرایی دارد و نیاز به زیرساختها و هماهنگی با دستگاه های مختلف وجود دارد. چرا که بعد از تهیه آیین نامه ممکن است بعضی از قسمتها اجرایی نشود، بنابراین باید زیرساختهای آن فراهم شود.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا طبق ماده 36 اسامی متهمان اقتصادی همچون متهم پرونده ارزی و روزچنگها اعلام عمومی نمی‌شود، گفت: ماده 36 می گوید وقتی حکم نهایی شود اعلام می شود، حکم هنوز نهایی نشده است و در پرونده روز چنگها هنوز حکم نهایی نشده است. پرونده ای که اشاره کردید حکم صادر شده و به تعدادی از افراد که فراری نیستند، ابلاغ شده است و چند نفر فراری هستند و حکم به آنها ابلاغ نشده است و به آنهایی که ابلاغ شده نیز فرصت تجدید نظرشان تمام نشده است تا پرونده مراحل تجدید نظرش را طی نکند نمی شود جزئیات آن را بیان کرد.
 
قوه قضائیه بنا و تلاشش این است که بر مبنای قانون اقدام کند 
 
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: جوسازی ها و غوغا سالاری ها بعضا علیه قوه قضائیه صورت می گیرد، اما قوه قضائیه بنا و تلاشش این است که بر مبنای قانون اقدام کند و بر اساس قانون چنانچه فردی محکوم و حکم وی قطعی شود، بدون هیچ گونه تبعیضی حکم اجرا می شود. گاهی اوقات در تشکیل پرونده فشارها و جو سازی هایی صورت می گیرد و صحبت هایی مطرح می شود که دور از انصاف و واقعیت است و خود مردم ما خواهند دید که این مسائل حقیقت نیست و حتی گاهی به رسانه و تیریبونی که مطلب را مطرح کرده بی اعتماد می شوند.
 
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: گاهی اوقات گزارشی که یک دستگاه نظارتی می دهد، در قوه قضائیه ثابت نمی شود. این در حالی است که برخی می گویند، چرا فلان فرد آزاد شده است. در اینجا باید گفت که جرم این فرد در دادگاه احراز نشده است و یا گاهی حکمی در مرجع تجدید نظر نقض می شود. بنابراین این نقض ها دلیلی است بر بی طرفی دستگاه قضا و اینکه رسیدگی ها بر اساس موازین قانونی است.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون صحت و سقم بازداشت مسئول دفتر یکی از معاونان ارشد صدا و سیما اظهار کرد: اگر منظور شما یکی از مدیران صدا و سیما در خراسان شمالی است، باید بگویم با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد این فرد احضار شده است.
 
در رابطه با پرونده بابک زنجانی باید تا زمان تأیید و اجرای حکم آن صبر کرد
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات شب گذشته وزیر دادگستری در رابطه با اینکه با اعدام بابک زنجانی دولت نمی‌تواند پولی را به بیت المال بازگرداند، گفت: در رابطه با این پرونده باید تا زمان تأیید و اجرای حکم آن صبر کرد.
 
وی ادامه داد: طبق کارشناسی صورت گرفته اموال متهم نفتی بالغ بر 5 هزار میلیارد است که این مقدار تکافوی بدهی او را نمی کند، همچنین هنوز اموال دیگری از متهم نفتی شناسایی نشده که عده ای بخواهند از بازگرداندن آن سرباز بزنند.
 
رسیدگی به پرونده متهم نفتی هنوز به پایان نرسیده است
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: رسیدگی به پرونده متهم نفتی هنوز به پایان نرسیده است و ما نهایت تلاشمان را می کنیم تا اموال وی را شناسایی و استیفا کنیم.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه گفت: متهم نفتی دارای وکیل است و اگر احساس خطر کند، می تواند برای صیانت از اموالش اقدام کند و دادستان هم مراقبت‌ها و نظارت‌های لازم را انجام می دهد؛ همچنین این متهم نفتی به وزارت نفت در رابطه با سرپرستی و اداره اموالش وکالت داده است.
 
وی با اشاره به مورد تحقیق قرار گرفتن همه افراد دخیل در پرونده متهم نفتی گفت: در این پرونده برای سه نفر که اتهاماتی متوجه آنها شده بود، کیفرخواست صادر شد و رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و اگر ثابت شود افراد دیگری در این پرونده جرمی را مرتکب شده اند برای آنها نیز کیفرخواست صادر می شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: در این پرونده از برخی وزرا و مسئولان بانک مرکزی در دولت گذشته تحقیق به عمل آمده است اما اتهاماتی که منجر به صدور کیفرخواست شود متوجه این افراد نبوده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه به اختلاف نظرهایی که پیرامون قیمت گذاری یکی از املاک متهم نفتی توسط کارشناسان پیش آمده بود، گفت: یکی از مشکلات دستگاه قضایی که بعضا منجر به طول کشیدن برخی پرونده ها می شود، همین اختلاف نظرها در کارشناسی است که این اختلاف نظرها که بعضاَ متضمن تخلفاتی است و هیچ ارتباطی به قوه قضائیه ندارد.
 
وی با بیان اینکه در طول مدت اخیر هیچ گاه رسیدگی به پرونده متهم نفتی قطع نشده است، گفت: رسیدگی به این پرونده در جریان است و خارج از گود نشستن و حرف زدن در رابطه با این پرونده خیلی سخت نیست؛ واقعا در رابطه با این پرونده کارهای زیادی صورت گرفته است و تمام احتمالات پیرامون آن برای رسیدگی دردستور کار قرار گرفته است.
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: گاهی در ارتباط با محکومین صحبت هایی می کنند  و می گویند قوه قضاییه، تحت فشار فلانی را آزاد کرد و یا به مرخصی فرستاد، من بارها گفته ام افرادی که محکوم می شوند، اگر چنانچه توبه کنند و یا خسارت وارده را جبران کنند، طبق قانون دادیار زندان، سازمان زندان ها و شورایی که در این زمینه تامین شده است، بیان می کند که فردی می تواند از آزادی مشروط، عفو و یا مرخصی بهره مند شود. 
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: چنانچه توبه و یا پشیمانی فرد احراز شود و مشخص شود که بودنش در بیرون از زندان خطرناک نیست از آزادی مشروط و یا مرخصی بهرمند می شود. امکان اشتباه را نفی نمی کند اما تلاش بر این است که کسانی که ضرورت ندارد، در زندان نمانند. 
 
سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در سال 94 ، آمار زندانیان 20 درصد کاهش داشت و این سیاست در سال 95 هم ادامه دارد، معمولا کسانی که در لیست عفو قرار می گیرند، چند مرحله را طی می کنند و مجموعه ای براساس ملاک ها و معیارهایی موارد را بررسی می‌کند. 
 
وی در ارتباط با رسیدگی به وضع زندانیان گفت: سازمان زندان ها براساس ضوابط و در حد مقدورات به این مساله می پردازد، هر چند ما قدری از لحاظ بودجه، جا و مکان در مضیقه هستیم. اگر امکان طبقه بندی یا تفکیک زندانیان از لحاظ سنی و یا نوع جرایم فراهم بود یقینا بهتر می شد. اما همه امکانات برای این امر فراهم نیست، اما تا جایی که امکان دارد در تلاشیم که  این اقدامات صورت گیرد. 
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: همانگونه که در بیرون از زندان کسی مریض شود و یا سکته کند؛ در زندان نیز ممکن است این اتفاق بیافتد. اگر چه سازمان زندان ها تا حدممکن به این موارد رسیدگی می کند و چنانچه نیاز باشد فردی که مریض است در بیرون مدوا می شود، فضا سازی ها به ضرر خانواده یک زندانی است و گاهی ممکن دردسر ساز شود و ما نمی توانیم تحت تاثیر فشارها قرار گرفته و یا خلاف قانون عمل کنیم. 
 
در زمینه فردی که در بیمارستان میلاد خودکشی کرده، پرونده تشکیل شده است
 
وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا یک بیمار در بیمارستان میلاد به دلیل نداشتن هزینه عمل خود، خودکشی کرده و آیا قوه قضاییه در مورد طرح تحول سلامت ورود کرده است، گفت: در زمینه فردی که اشاره کردید پرونده تشکیل شده؛ لیکن فرد در کما است و امکان تحقیق و سوال و جواب فراهم نشده است و در حال حاضر پرونده پیشرفت چندانی نداشته است و تحقیقات جانبی صورت می گیرد. 
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای  در مورد طرح تحول سلامت گفت: در این که دولت و وزیر بهداشت( هاشمی) تلاش های فراوانی کرده اند و قطعا برخی از این تلاش ها به ثمر رسیده، تردیدی نیست. اما جزئیات آن را باید از خودشان سوال کنیم، وزیر کل کشور در موضوعات دولتی و یا وابسته به دولت برنامه دارد و هر ساله در مورد همه وزارتخانه ها ورود می کند، لیکن در برخی موارد ممکن است گزارشاتی برسد که سریعا رسیدگی می شود. ولی به طور کلی سازمان بازرسی برای همه دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و اجرایی و حتی بخش های اداره قوه قضاییه برنامه ثنواتی دارند و رسیدگی می کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در رابطه با اتهاماتی که در ایام تبلیغات انتخاباتی از ناحیه برخی نمایندگان متوجه دولت شد، شکایتی از سوی دولت به قوه قضائیه شده است یا خیر؟ گفت: از این قبیل شکایت‌ها در دوره‌های مختلف مطرح شده است؛ گاهی یک نماینده علیه نماینده دیگر شکایتی را مطرح کرده؛ در برخی موارد دولت سابق شکایت‌هایی را علیه دولت اسبق مطرح کرد و دولت فعلی نیز شکایت‌هایی را در رابطه با دولت سابق مطرح کرد.
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در زمانی، معاونت حقوقی دولت از نه نماینده مجلس شکایت کرد و از آنجایی که برخی از این نماینده های روحانی بودند، پرونده آنها به دادسرای روحانیت ارجاع شد.
 
وی تصریح کرد: از این قبیل شکایت ها، همواره مطرح بوده که در برخی موارد شاکیان رضایت داده اند و در برخی موارد دیگر نیز چون دارای جنبه عمومی بوده است دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سوءقصدی که شب گذشته متوجه یکی از دیپلمات‌های سابق کشورمان شد، گفت: در این رابطه آنطور که وزارت کشور و نیروی انتظامی گفته است مسئله امنیتی نبوده و احتمال سرقت مطرح شده است و همچنین آنطور که دادستانی گفته است در رابطه با اینکه در موارد قبلی به وی سوء قصد شده، خبری در دست نیست.
 
بازرسی کل کشور به صورت مستمر بازرسی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف را در برنامه دارد
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون دستور آقای سراج برای بازرسی از برخی تجهیزات وارداتی گفت: سازمان بازرسی کل کشور به صورت مستمر بازرسی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف را در برنامه دارد لیکن ممکن است در برخی موارد صدور گزارشاتی منجر به ورود سازمان بازرسی کل کشور شود.
 
وی ادامه داد: در رابطه با واردات برخی تجهیزات و اجناس، سازمان بازرسی کل کشور ورود کرده است اما هنوز گزارشی به عنوان جرم به دستگاه قضایی واصل نشده است.
 
قوه قضائیه با هماهنگی ستاد مبارزه را قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی مقابله جدی را با قاچاق کالا و ارز انجام خواهد داد
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه با بیان اینکه وجود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که زیر نظر دولت است به هیچ وجه نافی پیگیری‌ها و بررسی‌های قوه قضائیه دررابطه با قاچاق کالا و ارز نیست، اظهار کرد: قوه قضائیه در نظر دارد در سال 95 با هماهنگی ستاد مبارزه را قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی مقابله جدی و مستمری را با قاچاق کالا و ارز انجام دهد و در این زمینه رسانه‌ها نیز می‌توانند به دستگاه قضا یاری رسانند.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه در زمینه برخورد با قاچاق کالا و ارز، نباید دستگاه‌ها توپ را به زمین یکدیگر بیاندازند، گفت: با توجه به ضرورتی که در مقطع زمانی فعلی برای مبارزه با قاچاق است قوانین موجود کفایت نمی کند و لازم است اگر در مواردی که نیاز به اصلاح قانون وجود دارد، اصلاحات لازم صورت گیرد و دستور العمل‌هایی برای تشدید مبارزه با قاچاق صادر شود.
 
وی تصریح کرد: قطعاَ با اقدام قوه قضائیه در تشدید مبارزه با قاچاق عده ای علیه قوه قضائیه دست به جوسازی می زنند که این امر مانع از پیگیری های ما و مقابله ما با قاچاق نخواهد شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دادستانی به عنوان مدعی العموم به موضوع انتشار تصاویر یکی از کاندیداهای اصفهانی در سایت‌ها ورود می کند یا خیر؟ گفت: رسیدگی قضایی به انتشار این تصاویر اگر از سوی کارگروه ذی صلاح مصداق مجرمانه تشخیص داده نشود و همچنین اگر مصداق اشاعه فحشا نباشد، منوط به شکایت فردی است که تصاویرش منتشر شده که تاکنون ظاهراَ شکایتی نشده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سرانجام شکایت دادگستری سیستان و بلوچستان از معاون رئیس جمهور بیان داشت: این پرونده به دادسرای تهران آمد و وی (معاون رئیس جمهور) گفت که مطلب من به شکلی که انعکاس یافت، نبوده است؛ لذا قراری برای وی صادر نشد.
 
وی ادامه داد: قرار است کسانی که خبروی را به این نحو منعکس کردند احضار شوند و اگر چنانچه ثابت شود خبر وی تحریف نشده، وی دوباره احضار می شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا جانشین حجت الاسلام بهرامی تعیین شده است یا خیر؟ گفت: جانشین حجت الاسلام بهرامی هنوز تعیین نشده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس کانون وکلای مرکز به تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری انتقاد دارند و بیان کردند که آیت الله آملی لاریجانی هم به این تبصره اعتقادی ندارند، چرا که پس از گذشت 8 ماه هنوز لیست وکلا اعلام نشده است،‌ برنامه قوه قضائیه در این زمینه چیست گفت: اینکه گفته شده اعتقاد ندارد خیر، چنین چیزی نیست ما هر چیزی که قانون است به آن ملتزم هستیم، حتی اگر نسبت به آن نقد هم داشته باشیم پس از اینکه قانون شد به آن ملتزم هستیم،‌من صحبت ایشان را نشنیده ام شاید ایشان به این اشاره دارند که این تبصره پیشنهاد قوه قضائیه نبوده و این قوه نظر دیگری داشت و در مجلس به این شکل تصویب شد، لهاذا ما آنچه را که قانون است به آن ملتزم هستیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: ما در کسانیکه در پرونده های امنیتی هستند، مشکل خاصی نداریم اگر کسانی باشند که نباید شرکت کنند اینها وضعشان مشخص است،‌ مشکل خاصی الان به ما منتقل نشده است.
 
وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده عاملان آزار و اذیت به یک زن ترویست گفت: در این زمینه در حال حاضر اطلاعی ندارم اگر پیش تر می‌پرسیدید پرس و جو می کردم.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطرح شده که برخی مدیران در بیمه مرکزی 180میلیون تومان حقوق می گرفتند، آیا این امر قابل تعقیب کیفری است یا خیر، گفت: بنده صحبت‌های آقای طیب نیا را مستقیم گوش نکردم. اینکه مبلغ چقدر است اطلاعی ندارم اما چنانچه خلاف یا تخلفی کردند مسئوولان مربوطه از جمله وزارت اقتصاد گزارش می کنند و حتما اقدام می شود.
 
 
سخنگوی دستگاه قضا گفت: قوه قضائیه زمانی وارد می شود که جرمی واقع شده باشد؛ اگر تخلف باشد خود دولت رسیدگی می کند اما تا الان در مورد مطلبی که اشاره کردید چیزی به قوه قضائیه وارد نشده است و مدعی العموم هم ورود نکرده است.
 
از اقدامات نیروی  انتظامی در برخورد با جرائم مشهود و ناهنجاری ها در چارچوب قانون حمایت می کنیم
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تاکیدات امروز مقام معظم رهبری در رابطه با ضرورت ارتقای امنیت اخلاقی آیا قوه قضاییه برای برخورد با هنجار شکنان ورود پیدا می کند یا خیر، اظهار کرد: گاهی ناهنجاری ها مشهود و علنی است که این موارد جرئم محرز محسوب می شود و نیروی انتظامی موظف به برخورد با آنها است و مکرر اعلام کرده ایم که از اقدامات نیروی  انتظامی در برخورد با جرائم مشهود و ناهنجاری ها در چارچوب قانون حمایت می کنیم.
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد:  اگر چنانچه در مواردی ناهنجاری ها به صورت علنی یا مشهود نباشند و نیروی انتظامی و یا سایر دستگاه‌ها و مراجع اطلاعاتی، آگاهی یابند و به قوه قضاییه خبر دهند دادستانی ورود پیدا خواهد کرد.
 
وی با اشاره به ضرورت اهتمام همه مسئولان و دستگاه ها به موضوع ارتقای امنیت اخلاقی در جامعه گفت: اگر این ناهنجاری گسترش پیدا کند قطعا مشکلات ناشی از آن از یک قمه کشی بیشتر است و از درون جامعه را تهی می کند و به فساد می کشاند.
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ قانون امر به معروف و نهی منکر احاد مردم نسبت به آن وظیفه مند هستند و امیدواریم همه مسئولان این ناهنجاری های اجتماعی را جدی بگیرند.
 
سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: البته ممکن است در زمینه برخورد با ناهنجاری های اجتماعی در پاره ای از موارد نقص قانونی وجود داشته باشد که در این رابطه سه قوه باید برای رفع این نواقص وارد عمل شوند.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت پرونده مهرداد اولادی و ستایش قریشی گفت: در رابطه با مهرداد اولادی پرونده ای تشکیل شد و پزشکی قانونی علت فوت وی را خودکشی ندانست، بلکه علت فوت را مصرف مواد و الکل دانست که دادگاه با توجه به نظر پزشک قانونی در رابطه با این پرونده قرار لازم را صادر می کند.
 
کیفرخواست متهم پرونده دختر بچه افغان در این هفته یا هفته آینده صادر می شود
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در مورد پرونده دختر بچه افغان نیز کیفرخواست متهم در این هفته یا هفته آینده صادر می شود؛ پزشکی قانونی نظر خود در رابطه با متهم ارائه کرده و تحقیقات روانی روی این فرد در حال اتمام است.
 
سخنگوی دستگاه قضا در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حداد عادل اسناد دخالت دولت در انتخابات را به قوه قضاییه ارائه کرده است یا خیر گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم در این رابطه سندی ارائه نشده است.
۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۱۸
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

کسی که به بیگانه راه می دهد دیوث سیاسی است

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است و یا سیاسی عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می دهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.

آیت الله جوادی آملی خطاب به محمدرضا عارف:

کسی که به بیگانه راه می دهد دیوث سیاسی است

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است و یا سیاسی عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می دهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
رجانیوز - گروه سیاسی: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه مردم ستون سیاست هستند، گفت: مردم کارشان تمام شد اما اگر ما هم بگوییم کارمان تمام شد او در کمین است و خود در قرآن فرمود: «اگر دیر بجنبید شما را می برم و عده دیگری می آورم»
 
به گزارش رجانیوز به نقل از شفقنا؛ این مرجع تقلید ظهر امروز در دیدار محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس دهم از گزارش عارف در خصوص حضور مردم و سعی بلیغ آنها در انتخابات تشکر کرد و عنوان داشت: در اینجا سه نکته اصلی با اهمیت است که شامل سهم مردم، وظایف نهادهای مسئول و جایگاه رهبری می شود.
 
ایشان با بیان اینکه مسأله اصلی در وهله اول این است که مردم چه کسانی هستند، گفت: مردم را مردم آفرین می شناسد و باید ببینیم که خداوند درباره مردم چه می گوید.
 
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در بین ائمه (ع) حضرت علی رهبری سیاسی امت را بر عهده داشت و ما دو بیان نورانی درباره ستون جامعه داریم؛ اول آنکه «الصلاه عمود الدین» به این معنا که نماز الگوی عبادت است و دوم سخن ایشان درباره مردم است که به خوبی بیان می کند که حضور مردم در صحنه سیاست چگونه است.
 
ایشان تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک فرمود «اینچنین نیست که مردم در صحنه رأی دادن حضور داشته باشند بلکه مردم ستون سیاست هستند.»
 
این مرجع تقلید خطاب به محمدرضا عارف گفت: اینکه فرمودید مردم در صحنه اخیر حاضر بوده و مشارکت نمودند حرف درستی است اما چه کسی مردم را به صحنه آورده و در صحنه نگه می دارد؟ وقتی نظام الهی شد و مردم آن را قبول کردند در هر عرصه ای به میدان می آیند.
 
آیت الله جوادی آملی به سخن دیگری از امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علی (ع) خطاب به مالک فرمود: «برای این انقلاب نکردیم که آزاد شویم ما بنده خدا هستیم و حساب و کتابی در کار است ما غدیر را نیاوردیم که آزاد شویم این دین اسیر سقیفه بود و من آمدم دین را آزاد کردم؛ غدیر را کنار گذاشته و سقیفه را آوردند و ما آمدیم دین را آزاد کنیم.»
 
او اضافه کرد: بنابراین فردا برای ما حالتی پیش می آید که می گویند دفنش کنید که بوی آن ما را آزار می دهد. باید به جامعه فهماند که انسان در فرهنگ دینی نمی میرد بلکه مرگ را می میراند و البته فهم این مسأله جان کندن می خواهد.
 
استاد حوزه علمیه قم از برخی منیّت ها در جامعه انتقاد کرد و گفت: جایی که سخن از من و ماست آبروریزی است. دین آمده به ما بفهماند که مرگ پایان کار نیست بلکه از پوسته درآمدن است. تمام مشکلات از این منیت هاست. دین آمده که بگوید شما مانند فرشته هستید و مرگ را می میرانید و این ابدی است.
 
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: کسانی که حرف علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) را گوش دادند با وجود همه مشکلاتی که داشتند به میدان آمده و در انتخابات شرکت کردند. این سخنان که مردم حق دارند و بزرگوارند تنها حرف عاطفی است حرف اصلی در نهج البلاغه است و آن اینکه مردم ستون دین هستند.
 
وی در ادامه سخنان خود به نکته دوم اشاره کرد و گفت: ما فرهنگ غنی و قوی داریم و هرگز زبان فارسی ما به پای زبان قرآن نمی رسد همان گونه که امام باقر (ع) فرمود:« زبان عربی قرآن آنقدر قوی است که هر زبانی را می تواند ترجمه کند».
 
این مرجع تقلید به مصادیقی از کلمات در زبان فارسی و تفاوت معانی آن با زبان قرآن اشاره کرد و گفت: در زبان فارسی کلمه ای به نام گدا داریم که معادل فقیر به کار برده می شود در حالی که در قرآن کریم فقیر، گدا نیست فقیر ملتی است که جیبش خالی است و ستون فقرات او شکسته است مگر ویلچری را با سفارش می توانید سرپا کنید؟ در بخش هایی از قرآن کریم آمده است که «ملتی که جیبش و کیفش خالی است چاپلوس است.» چگونه می خواهید با سفارش اقتصاد مقاومتی را عملی کنید؟ قیام یک ملت به داشتن اقتصاد صحیح است.
 
او در بخش دیگری از سخنان خود از ورود کالاهای قاچاق به کشور و واردات بی رویه به شدت انتقاد کرد و گفت: کشور را پر ار کالاهای وارداتی کرده اید و بعد از تولید سخن به میان می آورید؛ جلوی کالای قاچاق را بگیرید سپس خواهید دید که اشتغال ایجاد می شود و بیکاری از جامعه رخت بر خواهد بست.
 
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه واژه ای به شکوه و عظمت «غیرت» کم دیده ام، بیان داشت: در غیرت باید سه عنصر جمع شود تا آن را بسازند؛ عنصر اول غیرزدایی است به این معنا که اجازه ندهیم بیگانه نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم.
 
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است و یا سیاسی عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می دهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
 
این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه غیرت دارای سه عنصر معرفت هویت، غیرزدایی و دیوث زدایی است، ابراز داشت: این همه منابع غنی در داخل کشور داریم اما بعد می رویم گوشت و لبنیات از برزیل می آوریم. تسطیح کردن این همه خاک انرژی هسته ای نمی خواهد، پول و سم هم نمی خواهد بلکه فقط عرضه می خواهد و خواهید دید که گوشت و لبنیات هم ارزان می شود این مسأله جدی است.
 
او ادامه داد: مردم کارشان تمام شد اما اگر ما هم بگوییم کارمان تمام شد او در کمین است و خود در قرآن فرمود: «اگر دیر بجنبید شما را می برم و عده دیگری می آورم»
 
آیت الله جوادی آملی مسأله بعدی حائز اهمیت را رهبری جامعه دانست و گفت: اگر رهبر علی بن ابیطالب هم باشد وقتی مردم و او کنار هم نیایند شکست قطعی است. بنابراین اینچنین نیست که کشور با معجزه اداره شود بلکه نیازمند رهبری خوب است. دشمنان آن روز مروانیان و امویان بودند که با دشمنان امروز که صهیونیست و اسکتبار جهانی هستند خیلی تفاوت دارند. دشمنان امروز حریص تر و رذل تر هستند.
 
این مرجع تقلید ادامه داد: اگر ما و مردم کنار هم نباشیم و بگوییم تو نباشی اما من باشم این یک غده است. صهیونیست و آمریکا بدتر از مروانی و اموی هستند اما وقتی همه چیز را به خداوند واگذار کردیم او خود می فرماید کارها را برای شما آسان می کنم.
 
ایشان در پایان عنوان کرد: کشور ما بسیار غنی است و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است و من تعهد می کنم نه بیراهه بروم و نه راه کسی را ببندم.
 
در ابتدای این دیدار نیز محمدرضا عارف در سخنانی با تقدیر و تشکر از حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مردم در دور دوم انتخابات هم سنگ تمام گذاشتند و مجلس دهم با ترکیب خوبی از لحاظ تعهد و ارزشی شکل گرفته است.
 
وی با بیان اینکه شعارها در انتخابات از هر دو جناح بیشتر مطالبات مردم بود، یادآور شد: بسیاری از نمایندگانی که وارد مجلس دهم شده اند سابقه سیاسی ندارند و برای اولین بار است که وارد این عرصه می شوند با این همه اولویت کشور برای همه نمایندگان مسائل اقتصادی، اشتغال و رونق کشور است.
 
نماینده مجلس دهم یادآور شد: اولویت این مجلس بحث معیشت و اقتصاد و مقابله با فساد خواهد بود چیزی که از اوایل دهه ۸۰ جزو مطالبات رهبر انقلاب بوده است.
عارف با اشاره به نام گذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اظهار کرد: مجلس دهم با استفاده از رهنمودهای مراجع تقلید و نیز رهبری اولویت ها و سیاست گذاری هایی مدنظر رهبری را سرلوحه خود قرار خواهد داد.
۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۴۹
حسن حیدری

چرا اسرائیل عامل بدبختی بشریت است؟

دبیر کل جنبش انصار الله درباره اسرائیل و لابی صهیونیستی در آمریکا نکاتی را مطرح کرد.

باشگاه خبرنگاران:  اسرائیل بیش از 60 سال است که در منطقه  "غرب آسیا"  در حال جنایت به ملت ها ی مختلف از جمله فلسطینی ها ، لبنانی ها ، سوری ها ، مصری ها  و ... است . 

این اقدامات در حالی انجام می شود که آمریکا و غرب هم از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و این حمایت ها منجر به کمک های مالی و تسلیحاتی انبوهی به  ارتش اسرائیل  و  "موساد" (دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی) شده است. 


***کمک نظامی آمریکا به اسرائیل 

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد دولت "اوباما" آماده عرضه بزرگترین کمک نظامی تاریخ این کشور به رژیم صهیونیستی است.  این مقام عالیرتبه در ادامه اظهار داشت: مذاکرات طرف آمریکایی و اسرائیلی بر سر مفاد این قرارداد 10 ساله همچنان در جریان است و کاخ سفید آمادگی دارد تا هر چه سریعتر آن را امضا کند.

در قرارداد نظامی فعلی واشینگتن – تل‌آویو که اوایل سال 2018 به پایان می‌رسد، سالانه مبلغ 3 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل در نظر گرفته شده است؛ اما طبق گزارشات، اسرائیل می‌خواهد این مبلغ را به در سال های آتی افزایش دهد. 

چرا اسرائیل  

چرا اسرائیل  

البته حمایت غرب به کمک نظامی به اسرائیل محدود نشده و کمک های اقتصادی و سیاسی انبوهی نیز در طول 60 سال اخیر به رژیم صهیونیستی شده و مقامات "تل آویو" به پشتیبانی از همین کمک ها ،علیه کشورهای منطقه دست به اقدامات مخرب می زنند. 
  
اخیرا "عبدالملک بدر الدین" دبیر کل جنبش انصار الله درباره اتحاد آمریکا و رژیم صهیونیستی و اقدامات مخرب اسرائیل در منطقه  "غرب آسیا" نکاتی را مطرح کرده است.    


**بازخوانی سخنان "عبدالملک بدر الدین" 

عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصار الله درباره اقدامات مخرب اسرائیل در منطقه  عنوان داشت:  دشمن صهیونیستی خطری برای ثبات جهان و کشورهای غربی است و جنگ ها و بحران های اقتصادی در جهان را مهندسی می کند.

چرا اسرائیل
وی با طرح این سوال« آیا می توانیم بگوییم آنچه در منطقه ما و یمن رخ می دهد، به نفع ملت فلسطین است؟»، تصریح کرد: لابی صهیونیستی بیشتر توطئه های علیه امت اسلامی و عربی را سازماندهی و فتنه ها ، دسیسه ها و بحران های زیادی را ایجاد می کند.  رهبر جنبش انصارالله با بیان این که « اسرائیل تلاش می کند تا امت اسلامی و عربی را از هویت، فرهنگ و اصول خود جدا کند»، تاکید کرد :  وحدت اسلامی تنها گزینه مقابله با توطئه ها و دسیسه های صهیونیست ها است. 

عبدالملک بدرالدین  داشت: کاملا روشن است که به طور قطع آنچه در منطقه ما رخ می دهد، به نفع یک طرف واحد و آن صهیونیست ها و آمریکا است.  وی  تصریح کرد: در سالگرد شهید حسین بدرالدین، ملت عزیز یمن با تجاوز نیروهای شر که تحت رهبری آمریکا شیطان بزرگ و ابزارهای آن قرار دارند و اسرائیل در آن مشارکت دارد، مواجه است. 

رهبر جنبش انصارلله گفت: دومین سال تجاوز علیه ملت یمن شروع شده است، گفت:نقشی که منجر به ایجاد گروهی به نام « القاعده» و دیگر گروه ها شده با نام های مختلف و مرتکب جنایت هائی علیه امت اسلامی از داخل می شود، به نفع چه کسی است؟ وی افزود: عجیب   نیست که این تجاوز و ارتکاب جرایم هولناک و وحشتناک علیه زنان و کودکان صورت می گیرد و زیر ساخت های یک کشور نابود می شود، تجاوزی بدون توجیه بوده که فاقد مشروعیت است. 

دبیر کل جنبش انصارالله  اضافه کرد: این تجاوز همه جانبه علیه یک کشور همسایه که به حکمت ، روش های صلح آمیز و تعامل خوب ملتزم است، به نفع سعودی نیست.  رهبر جنبش انصارلله با بیان اینکه« آیا این شرایط به نفع سعودی است که در آن نقش آفرینی می کند؟»، گفت : تحولات در منطقه ما به نفع هیچ طرفی بجز یک طرف و آن لابی یهودی و دشمن صهیونیستی نیست. 

نکته اولی که در سخنان عبدالملک بدرالدین وجود دارد، اینکه همه تحولات منطقه به نفع اسرائیل است؛ در حقیقت وضعیت سوریه و عراق و درگیری داخلی آن ها اسرائیل را در حاشیه امن قرار می دهد. 

در حقیقت کلید حمایت از تروریست های تکفیری در  اختیار مقامات "تل آویو" و شخص "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل است که بیمارستان های منطقه "جولان" و "شمال سرزمین های اشغالی" را برای مداوای تروریست های تکفیری مهیا کرده است. 

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد بخش بهداشت و درمان ارتش این رژیم سال گذشته 543 زخمی از اعضای گروههای تروریستی در سوریه را معالجه کرده است. "اویخای ادرعی" این موضوع  را در حالی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی پیش از این نیز صدها نفر از زخمی های گروه های مسلح را از زمان آغاز بحران سوریه درمان کرده و کمک های زیادی در اختیار گروه های مسلح قرار داده است تا نوار مرزی جولان اشغالی را به کنترل خود در آورند.  

در جبهه جنوبی سوریه یعنی استان های "قنیطره"، "درعا" ، "ریف دمشق" ، "سویدا"؛  اسرائیل از ارتش آزاد سوریه ، جبهه النصره ، جیش الاسلام و .... حمایت می کند که در حقیقت این اقدامات برای گسترش امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صورت می گیرد. 


**"تل آویو" امنیت داخلی خود را در گرو جنگ های منطقه ای و ایجاد درگیری در بین مسلمانان می بیند 

مقامات "تل آویو" امنیت داخلی خود را در گرو جنگ های منطقه ای و ایجاد درگیری در بین مسلمانان می بینند و لذا پشتیبانی از گروه های تکفیری در منطقه "غرب آسیا" را ضامن امنیت خود و سرزمین های اشغالی می‌دانند.    

روزنامه  "الاخبار" لبنان، اظهارات یک منبع نظامی عالیرتبه اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه  "واشینگتن پست"  درباره سیاست اسرائیل در قبال گروه داعش بسیار سوال برانگیز شد. این اظهارات بار دیگر موضع اسرائیل در قبال این گروه را مطرح می سازد. این منبع نظامی گفت: اسرائیل اگر بخواهد، می تواند با داعش  مبارزه کند؛ اما خودش این پرسش را مطرح می کند که فردای این اقدام چه خواهد شد؟ وی درباره موضع اسرائیل توضیح می‌دهد که تهدیدهای پس از آنچه می شود. به همین علت اسرائیل سیاست بازدارندگی و مهار را در قبال گروه داعش در پیش می گیرد و همچنین تماسهای آرام با این گروه هم برقرار است. 

چرا اسرائیل
البته  "موشه یعلون" یکی دیگر از مقامات بلند پایه اسرائیل معتقد است : "اگر بخواهیم بین ایران و داعش یکی را انتخاب کنیم یقینا داعش را انتخاب خواهیم کرد". این مواضع نشان دهنده آن است که مقامات  "تل آویو" از گسترش داعش در منطقه  "غرب آسیا" خرسند هستند و از آن پشتیبانی می‌کنند. 
  
در حقیقت بخش قابل توجهی از خسارت های چند صد میلیارد دلاری سوریه به دلیل حمایت های اسرائیل از تروریست های تکفیری در جبهه "قنیطره" و "درعا" بوده و این حمایت ها برای امنیت بیشتر "سرزمین های اشغالی" صورت می گیرد. 


**آیا تحولات منطقه به نفع اسرائیل است؟ 

به همین دلیل بوده که "عبدالملک بدرالدین" می گوید تحولات منطقه به نفع اسرائیل است. رژیم صهیونیستی از داعش حمایت می کنند به دلیل اینکه داعش با محور مقاومت درگیر است و همه این ها به نفع "تل آویو" تمام می شود. 

در عراق هم براساس سیاست کلان "نیل تا فرات" اسرائیل ؛ این کشور باید درگیری های قومیتی را تجربه کند و پشتیبانی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا برای حمله داعش به  "موصل"  نمونه ای از این تاکتیک منطقه ای مقامات "تل آویو" است. 

در یمن هم اسرائیل به دنبال آن است تا با سیطره رژیم سعودی بر این کشور از گسترش محور مقاومت جلوگیری کند و در این راستا اقداماتی را نیز انجام داده است. در حقیقت نیروی هوایی ارتش اسرائیل بازوی نظامی رژیم سعودی در جنوب عربستان بوده و فرودهای مشکوک جنگنده های اسرائیلی در پایگاه نظامی "خمیس مشیط" گویای همین نکته است. 

سیاستگذاران کلان اسرائیلی به دنبال آن هستند تا از گسترش محور مقاومت در منطقه جلوگیری کنند و در این پروسه از انواع روش ها برای ضربه زدن به مقاومت اسلامی در منطقه استفاده می کنند که تجزیه کشورهای اسلامی و جنگ های فرقه ای نمونه ای از آن است.
۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۳۴
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

یار مهربان و مقتدر

۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۲۶
حسن حیدری

نفوذ شبکه واردکننده پهنای باند اینترنت در نهادهای تصمیم گیر و تاثیر گذار در دولت یازدهم موجب گردیده، علیرغم دستور مقام معظم رهبری بر عدم گسترش پهنای باند و بالا بردن سرعت اینترنت تا قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات؛ میزان پهنای باند اینترنت بین‌الملل که در آغاز کار دولت یازدهم برابر با 71 گیگابیت بر ثانیه بود به ۳۰۷ گیگابیت برثانیه‌ (تا آذر 94) برسد تا دغدغه دلالی جایگزی دغدغه دین مردم شود.

گروه اقتصادی - رجانیوز: حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات امروز خویش وزارت ارتباطات را نیز یکی دیگر از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه ای که لغزش گاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل کنترل باشد.

به گزارش رجانیوز؛ رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از وزارت ارتباطات و شورایعالی فضای مجازی گفتند: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست، زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب هایی قرار می دهند ما فضای مجازی را رها کرده ایم؟

نفوذ شبکه واردکننده پهنای باند اینترنت در نهادهای تصمیم گیر و تاثیر گذار در دولت یازدهم موجب گردیده، علیرغم دستور مقام معظم رهبری بر عدم گسترش پهنای باند و بالا بردن سرعت اینترنت تا قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات؛ میزان پهنای باند اینترنت بین‌الملل که در آغاز کار دولت یازدهم برابر با 71 گیگابیت بر ثانیه بود به ۳۰۷ گیگابیت برثانیه‌ (تا آذر 94) برسد تا دغدغه دلالی جایگزی دغدغه دین مردم شود.

 مقام معظم رهبری در پیوست حکم اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال 1390، قانونی را به شرح زیر ابلاغ فرمودند:

ضروری است تا قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و پروژه های اقماری آن، از بالا بردن سرعت اینترنت و ایجاد مطالبات کاذب برای کاربران به جد پرهیز کنید.

در حالی که این قانون با عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از سوی دولت دهم و یازدهم همچنان پابرجاست، شاهد افزایش چندین برابری سرعت اینترنت در کشور از سوی دولت تدبیر و امید هستیم بطوریکه براساس آمارهای ارائه شده در سایت وزارت ارتباطات، میزان پهنای باند اینترنت بین‌الملل که در آغاز کار دولت یازدهم برابر با 71 گیگابیت بر ثانیه بود حالا به ۳۰۷ گیگابیت برثانیه‌ (تا آذر 94) رسیده است. پهنای باند داخلی نیز از 640 گیگابیت بر ثانیه بنا بر اظهار واعظی در دهه فجر 94 به 3300 گیگابیت بر ثانیه ارتقاء یافته است.

البته برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مسیر متوقف نشده و دولت یازدهم سودای 40000 گیگابیت برثانیه برای در اختصاص قرار دادن 2 مگابایت برای 20 میلیون خانه ایرانی را در سر می پروراند بطوریکه واعظی وزیر ارتباطات افزایش پهنای باند اینترنت را یکی از مطالبات رئیس جمهوری اعلام کرد و به تدوین برنامه های لازم برای تحقق این خواسته رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت:

برنامه ها در جلسه شورای معاونان به رئیس جمهوری گزارش شد و بر اساس آنها مقرر است پهنای باند اینترنت به 10 تا 12  هزار گیگابیت برثانیه تا پایان امسال برسد.

وی همچنین در خصوص تامین مالی انجام این برنامه اظهار داشت:

براساس برنامه های تدوین شده، قرار است کمبود بودجه با کمک گرفتن از بخش خصوصی، بانک ها و هلدینگ های سرمایه گذار تامین شود تا در رسیدن به اهداف، خللی ایجاد نشود.

تلاش های وزارت خانه دکتر واعظی در حرکت در مسیری خلاف منویات رهبر معظم انقلاب به افزایش چند برابری سرعت اینترنت و پهنای باند خلاصه نمی گردد، بلکه علیرغم تاکیدات معظم له در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، واعظی با وجود وعده فراهم کردن زیرساخت این شبکه تا پایان سال ۹۴؛ یک ماه قبل طی اعلامی، رونمایی از شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار سال آینده قرار داد تا یک سال دیگر نیز به عدم بهره برداری این شبکه حیاتی اضافه گردد.

همه این اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت روحانی در حالی صورت می پذیرد که مطابق استاندارد جهانی نسبت پهنای باند بین‌الملل به داخل 20 به 80 باید باشد ولی بعلت عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و عدم حمایت جدی دولت بر تولید کنندگان محتوای داخلی، ظرفیت داخلی برای پوشش پهنای باند داخلی متناسب با میزان افزایش داده شده در دولت یازدهم سازگاری نداشته باشد و این سوال مطرح می گردد وقتی محتوای داخلی به این اندازه نیست، این ظرفیت سازی 12 هزار گیگابیت بر ثانیه تا پایان سال 95 به غیر از سود رسانی به دلالان پهنای باند چه علت دیگری خواهد داشت؟

۰ نظر ۱۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۲:۰۴
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

امام امت: خلیج فارس خانۀ ماست

۰ نظر ۱۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۱۸
حسن حیدری