حضرت امام خامنه ای: نگذارید احساس غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، در دلهای شما ضعیف بشود و فرو بنشیند. مثل کسی که از خانواده و حرم و ناموس خوددفاع میکند،ازانقلاب وارزشها و دستاوردهای آن،همین طور دفاع کنید بایگانی مرداد ۱۳۹۴ :: فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

دیدگاه و باور ما: فضای مجازی در خدمت صدورانقلاب، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی، نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری، ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با امپریالیسم واستکبار ستیزی یا مهدی ادرکنی
فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی): ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
«ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»

بایگانی
پیوندها

۱۹۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

واکنش ایزدی به نامه سران جنبش سبز به اوبا

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه نامه سران جنبش سبز به آمریکا نشان می‌دهد آنان هیچ دغدغه‌ای نسبت به امنیت و استقلال کشور نداشتند، گفت: نامه سران جنبش سبز به اوباما انسان را یاد سرسپردگی شاه به آمریکا می‌اندازد.
 فارس:  فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در واکنش به نامه سران جنبش سبز به اوباما در آذر ۸۸ که اخیرا توسط مایکل لدین مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا افشا شده است، گفت: ارتباط بین جریان فتنه و آمریکا کاملا مشهود بود، حتی کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا به ارتباطش با فتنه‌گران اشاره کرده بود.

وی افزود: مفاد نامه سران جنبش سبز به اوباما نشان دهنده این است که مجموعه‌ای که خود را جنبش سبز خواندند، کوچکترین دغدغه‌ای نسبت به امنیت و استقلال کشور نداشتند. متن این نامه انسان را یاد خاطرات اطرافیان شاه در سرسپردگی وی به آمریکا می‌اندازد. این وضعیت در متن نامه سران جنبش سبز به آمریکا دوباره تکرار شده است.

ایزدی ادامه داد: حضور این افراد است که اوباما و کری را تشویق می‌کند زمانی که از آنان سؤال می‌شود بعد از ۱۰-۱۵ سالی که بازه زمانی توافق وین است اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، جواب می‌دهند که شما نگران نباشید چون ایران در حال تغییر است و در ۱۰-۱۵ سال آینده چیزی به نام جمهوری اسلامی نخواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران دلیل مواضع اینچنینی دولتمردان آمریکایی را پیام‌هایی عنوان می‌کند که از داخل کشور به آنان داده می‌شود که قطعا پیام‌هایی مانند نامه سران جنبش سبز به آمریکا استقلال کشور را زیر سؤال می‌برد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان خاطر نشان کرد: مردم ما با ادبیاتی که در نامه سران جنبش سبز وجود دارد، بیگانه اند و با افرادی که این نوع ادبیات را تولید می‌کنند، دشمنی دارند.
۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۲
حسن حیدری

در صورت رد برجام، چه رخ خواهد داد؟

کیهان نوشت: ۵ هفته از پایان مذاکرات گذشته است. سوت و هلهله‌ها فروکش کرده و فضا برای تحلیل و بررسی توافق هسته‌ای و ابعاد مختلف آن مناسب‌تر از پیش است. به نظر می‌رسد اکنون زمان طرح این پرسش است؛ چنانچه برجام رد شود چه خواهد شد؟ این پرسش از دو منظر قابل بررسی است؛ رد برجام از سوی آمریکا و یا رد آن از سوی جمهوری اسلامی ایران. 

در این چند هفته مباحث زیادی از کشمکش و چانه‌زنی میان کاخ سفید و کنگره درباره توافق وین منتشر شده است. جان کری، وزیر امور خارجه دولت اوباما بارها به سنا و مجلس نمایندگان رفته و هر بار ساعت‌های متمادی سخت‌ترین چالش‌ها را با میزبانان خود برای متقاعد کردن آنان به قبول توافق داشته است. نگاهی به قوانین آمریکا، اختیارات کنگره و رئیس جمهور و آرایش سیاسی موافقان و مخالفان توافق نشان می‌دهد احتمال رد توافق از سوی واشنگتن بسیار اندک است. در صورت رد توافق پرسش‌ها، پیامدها و گزینه‌های زیر پیش‌روی آمریکا خواهد بود؛

۱- آیا ایده بهتری هست؟ آمریکایی‌ها اولین سوالی که از خود در این زمینه می‌پرسند این است که بعد از رد توافق چه باید کرد و یا دقیق‌تر آنکه اساساً چه می‌توان کرد. آنچه مسلم است واشنگتن به جز ادامه مذاکره و رسیدن به توافق، آلترناتیو دیپلماتیک دیگری ندارد. آنچه مخالفان آمریکایی توافق می‌خواهند برچیدن کامل فعالیت هسته‌ای ایران است. موضوعی که بیشتر یک رویاست تا هدفی دیپلماتیک. چنین رویایی با هیچ مذاکره‌ای تعبیر نخواهد شد.

۲- کابوس جنگ؛ اگرچه آمریکایی‌ها پس از توافق وین بارها مدعی شده‌اند گزینه نظامی همچنان روی میز است اما تندروترین جمهوریخواهان هم می‌دانند با گزینه نظامی نمی‌توان به سراغ ایران آمد چرا که اولاً دانش هسته‌ای را با بمباران نمی‌توان از بین برد و ثانیاً پاسخ جمهوری اسلامی به حمله احتمالی، غیرقابل پیش‌بینی و هزینه‌های آن سرسام‌آور است. تجاوز به ایران، سرعتی مضاعف به فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد، می‌تواند باعث خروج تهران از ان.پی.تی شود و جنجال رسانه‌ای علیه ایران به بهانه چالش هسته‌ای را معکوس خواهد کرد.

۳- خودکشی دیپلماتیک؛ پس از ۲ سال مذاکرات فشرده با ابعادی جهانی، رد توافق صورت گرفته از سوی آمریکا به عنوان اصلی‌ترین طرف مذاکره با ایران، چیزی در حد خودکشی دیپلماتیک است. اوباما در این خصوص می‌گوید: رد توافق از سوی کنگره تنها به از دست دادن ابزارهای محدودیت‌زا برای برنامه هسته‌ای ایران و فروپاشی تحریم‌ها منجر نمی‌شود، بلکه ما چیز باارزش‌تری را از دست می‌دهیم؛ اعتبار دیپلماتیک آمریکا در نظام بین‌الملل.

۴- پایان سلطه دلار؛ با رد توافق وین، آمریکا باید به سایر کشورها فشار آورد که تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کنند. این موضوع به معنای دیکته کردن سیاست‌های آمریکا به بانک‌های بزرگ جهانی، بازارهای بزرگ انرژی و کشورهای دیگر است. چنین سناریویی سرآغاز پایان سلطه دلار خواهد بود. فقط کافی است چین دلار را به عنوان ذخیره ارزی خود کنار بگذارد. این تهدید چنان قوی و محتمل است که اوباما و جان کری بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.

۵- انزوای آمریکا؛ آمریکا با رد توافق وین چالش‌های مختلفی در سایر پرونده‌های بحرانی پیش روی خود خواهد دید. اروپایی‌ها مستقیم و غیرمستقیم در این ماجرا ده‌ها میلیارد دلار ضرر کرده‌اند. چه به خاطر فرصت‌هایی که از دست داده‌اند و چه به دلیل مجازات‌های اقتصادی واشنگتن به بهانه نقض تحریم‌ها علیه ایران. همسویی شکننده اروپایی‌ها با آمریکا در پرونده‌هایی مانند بحران اوکراین، به راحتی می‌تواند تحت تاثیر رد توافق وین از سوی آمریکا قرار گیرد.

اما در این سوی ماجرا در صورت رد برجام، چه رخ خواهد داد؟ در ادامه به برخی از پیامدها و گزینه‌ها و فرصت‌های پیش رو می‌پردازیم.

۱- پیام قوی به حریف؛ از ابتدای آغاز مذاکرات متاسفانه به دلایل مختلف این پیام به طرف مقابل مخابره شد -پالس‌هایی مانند خالی بودن خزانه، اغراق در تاثیر تحریم‌ها، پیوند مسائل ریز و درشت کشور در حد آب شرب مردم به رفع تحریم‌ها و... -  که طرف ایرانی خواهان «توافق به هر قیمتی» است. با رد توافق، این ذهنیت و محاسبه به شدت غلط و هزینه‌زا از میان خواهد رفت. از بین رفتن چنین ذهنیتی، تاثیری عمیق بر رویدادهای بعدی خواهد گذاشت. 

۲- شتاب هسته‌ای؛ با رد توافق وین، محدودیت‌های غیرقانونی و فرا ان.پی.تی از پیش روی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان برداشته خواهد شد. غنی‌سازی با درصد بیشتر، استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر، تکمیل و راه‌اندازی راکتور آب سنگین اراک، ادامه مسیر کلیدی تحقیق و توسعه هسته‌ای از جمله فرصت‌هایی است که پیش روی ایران خواهد بود.

۳- غرق قایق تحریم؛ واقعیت آن است که تحریم‌ها علیه ایران چه از نظر کمی و چه کیفی و چه در بُعد زمان،  به سقف نهایی خود رسیده‌اند. افزایش تحریم در صورت شکست مذاکرات، تهدیدی توخالی و بلوفی بود که آمریکایی‌ها در دوره مذاکرات بیان می‌کردند تا ایران را به قبول شروط خود و واگذاری امتیاز وادار کنند. پس از توافق وین، مقامات آمریکایی بارها اعتراف کردند که قایق تحریم‌ها در حال غرق شدن بود و بیراه نیست اگر برجام را ناجی قایق تحریم‌ها به ساحل مقصود آمریکا معرفی کنیم.

۴- افزایش قدرت منطقه‌ای؛ غربی‌ها طی این چند هفته سعی کرده‌اند با انواع و اقسام ترفندهای سیاسی و رسانه‌ای، از توافق وین ابزاری برای تضعیف قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بسازند. این هدف از دو راه پیگیری می‌شود. اول از طریق عملیات روانی و رسانه‌ای با القای این گزاره که ایران درصدد است در مسائل مهم و کلیدی مانند حمایت از حزب‌الله، جریان مقاومت در فلسطین، نقش آن در سوریه، مسائلی مانند بحران یمن و بحرین و... کوتاه آمده و در مسیر فعلی خود تجدید نظر کرده و یا حداقل از سرعت خود بکاهد. راه دیگری که آمریکا به موازات آن می‌پیماید تهدید ایران نسبت به این موضوع است که صرف معامله هسته‌ای کفایت نمی‌کند و چنانچه از رفتار منطقه‌ای خود دست برندارید، تحریم‌های جدیدی در راه خواهد بود. نفوذ و قدرت ایران در منطقه پیش و بیش از آنکه متکی به ابزار مادی باشد، حاصل نفوذی معنوی - فارغ از مذهب متحدان- است. اولین اثر فوری رد برجام، افزایش این نفوذ در میان کشورها، ملت‌ها و بازیگران منطقه‌ای است.

۵- آمادگی اجتماعی؛ اساساً هدف اصلی تحریم‌ها فشار بر مردم و ایجاد فضایی اجتماعی و به دنبال آن سیاسی بود تا حریف به مقاصد و امتیازات مورد نظر خود دست یابد. پس از توافق وین دولتمردان کشورمان بارها به تصریح - برخلاف دوران پیش از توافق- بیان کرده‌اند که مردم نباید انتظار بالایی از توافق داشته باشند. نمونه بارز این موضوع در قضیه پول‌های بلوکه شده قابل رصد است که پیش از توافق بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار عنوان می‌شد و پس از توافق به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسید! چندی پیش موسسه معروف زاگبی طی یک نظرسنجی اعلام کرد که ۹۶ درصد ایرانی‌ها معتقدند حتی با وجود تحریم‌ها نیز از فعالیت‌های هسته‌ای کشورشان حمایت می‌کنند. برخلاف اهداف و ادعاهای داخلی درباره شرایط اجتماعی و نظر مردم درباره مذاکرات و توافق، بدون شک مردم از رد توافقی که دستاوردهای هسته‌ای کشور را به باد می‌دهد و در مقابل چیزی هم در سفره آنان نمی‌گذارد، نه تنها ناراحت نمی‌شوند بلکه استقبال نیز می‌کنند.

آنچه گفته شد تنها تعدادی از آثار و پیامدهای رد احتمالی برجام بود و می‌توان به موارد دیگری مانند اثرات مثبت و بنیادین اقتصادی، ناامیدی جریانات وابسته داخلی که برجام را پلی برای سازش با استکبار می‌دانند، تغییر نگرش جدی و عملی نسبت به نسخه راهبردی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مصون ماندن کشور از تبدیل به یک جمعیت مصرف‏گرا و... اشاره کرد. برجام دُهلی بود که آواز آن از ژنو و لوزان و وین برای عده‌ای خوش می‌نمود. حال که دهل برجام به پشت در رسیده، قضاوت درباره آن نیاز به موسیقیدان بودن ندارد!

محمد صرفی
۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۸
حسن حیدری

پاسخ امام به روحانی در باره نامزدی اعضای گروهک‌ها

کیهان نوشت:  موضع رئیس‌جمهور در مخالفت با بررسی صلاحیت نامزدها تعجب ناظران را برانگیخت. روحانی می‌گوید مگر مجلس اول پس از انقلاب که حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت بهترین مجلس تاریخ کشور نبود؟

حسن روحانی در نشست مشترک دولت و استانداران با بیان اینکه هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس‌ کنند، افزود: مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود. این نظر مقام معظم رهبری و گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ اینگونه نیست.
وی تاکید کرد: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم.
روحانی با اشاره به این که امام راحل معتقد بود میزان رأی ملت است، اظهار داشت: ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ 
یادآور می‌شود در دوره اول مجلس شورای اسلامی که از خرداد ۵۹ آغاز به کار کرد عناصری از گروهک‌های التقاطی مختلف چپ و راست (نظیر ابراهیم یزدی، بازرگان، صباغیان، معین‌فر، غضنفر‌پور، یوسفی اشکوری، سلامتیان و... )حضور داشتند اما با وجود سعه‌صدر نظام، عملکرد گروهک‌های لیبرال و مارکسیستی و آشکار شدن ماهیت تدریجی آنها ثابت کرد که این طیف کمترین سازگاری با جمهوری اسلامی ندارند و به نیابت از آمریکا و شوروی و انگلیس در کشور فعالیت می‌کنند. به همین دلیل حضرت امام ۳۰ بهمن سال ۶۶ به صراحت در پاسخ نامه وقت وزیر کشور و درباره صلاحیت‌ امثال نهضت آزادی تصریح فرمودند:
«در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسایل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالا گفت آن است که پرونده این نهضت و همین‌طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت  به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و دراین‌باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را- که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست- بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این از اشتباهات آنها است. در هر صورت به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند...» 
اکنون باید پرسید پاسخ آقای روحانی درباره این نظر صریح و روشن حضرت امام که مستند به خیانت‌های گروهک‌هایی نظیر نهضت آزادی می‌باشد، چیست؟
در این میان برخی مسئولان دولتی گاه بحث جناح‌ها را با موضوع فتنه‌گران خلط می‌کنند در حالی که رهبر معظم انقلاب سال گذشته در دیدار اعضای هیئت دولت، نسبت به خلط جناح‌بندی‌های سیاسی با خط قرمز نظام نسبت به فتنه هشدار دادند و تاکید کردند «علایق اعضای دولت به برخی جناح‌های سیاسی اشکالی ندارد اما دولت و اعضای آن نباید اسیر جناح‌بندی‌ها شوند... در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است اما در برخی موارد مسئله متفاوت است و باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند، مسئله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقایان وزرا باید همان‌گونه که در جلسه رای اعتماد خود بر فاصله‌گذاری با آن تاکید کردند همچنان بر آن پایبند باشند».  با این وصف، موضع دولتمردان درباره فتنه‌گرانی که مملکت را به نیابت از آمریکا و اسرائیل و انگلیس در سال ۷۸ و ۸۸ به کام آشوب و بحران بردند، کدام است؟ آیا جریان آشوبگری که سال ۷۸ به صراحت از سوی آقای روحانی به عنوان مزدور دشمن معرفی شد، به رغم ارتکاب خیانت‌های بزرگ‌تر در سال ۸۸، می‌تواند به عنوان جناح درون نظام محسوب شود؟ در همین زمینه می‌توان سؤال کرد گروهک‌های مخرب که مقابل جمهوریت و اسلامیت نظام- از اول انقلاب تا فتنه ۸۸-  ایستادند چرا باید راه به انتخابات داشته باشند؟
همچنین جای سوال است که با عنایت به کوتاهی برخی مراکز دولتی در قبال فتنه‌گران- و متاسفانه معرفی برخی از این عناصر به عنوان نامزد وزارت به مجلس- اگر هیئت‌های اجرایی کوتاهی مشابهی در انتخابات مرتکب شدند و به سلامت انتخابات لطمه زدند، آن وقت تکلیف چیست؟ آیا شورای نگهبان نیز باید کوتاهی کند و به عناصری مجال بدهد که صراحتا از سوی رژیم‌های استکباری دنیا در سال ۷۸ و ۸۸ مورد حمایت قرار گرفتند؟
۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۶
حسن حیدری
درخواست از کنگره برای پذیرش برجام!
چند تن از نفوذی‌های سرویس‌های جاسوسی بیگانه در دوره‌های مختلف مجلس، از کنگره آمریکا خواستند برای طی شدن مسیر پیچیده دموکراسی و حقوق بشر در ایران، توافق هسته‌ای را تصویب کنند!
به گزارش مشرق، چند تن از نفوذی‌های سرویس‌های جاسوسی بیگانه در دوره‌های مختلف مجلس، از کنگره آمریکا خواستند برای طی شدن مسیر پیچیده دموکراسی و حقوق بشر در ایران، توافق هسته‌ای را تصویب کنند!
به گزارش کیهان، احمد سلامتیان (از عناصر نزدیک به بنی‌صدر)، حسن یوسفی اشکوری، رجب مزروعی، فاطمه حقیقت‌جو و علی‌اکبر موسوی خوئینی‌ که پس از ارتکاب خیانت‌هایی در مجلس اول و مجلس ششم از کشور گریخته و در اروپا و آمریکا پناهندگی گرفته‌اند در نامه‌ای به کنگره آمریکا  که اتفاقا مصادف با سالگرد کودتای 28 مرداد است، می‌نویسند: ما از کثرت‌گرایی دموکراتیک و پایبندی به پیمان منع گسترش سلاح حمایت می‌کنیم و از شما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را تصویب کنید... مسیر پیچیده بسوی دموکراسی، حمایت از حقوق بشر، توسعه و عدالت اجتماعی در ایران نیاز به تنش‌زدایی در روابط خارجی و اجتناب از بحران‌های خشونت‌آمیز در منطقه دارد. ما از شما می‌خواهیم با در نظر گرفتن این واقعیت به بررسی پیامدهای واقعی و عملی برنامه جامع اقدام مشترک بپردازید.

زمزمه شعار دموکراسی با آمریکایی‌ها در حالی است که رژیم آمریکا به مدت 37 سال (1320-57) حامی رژیم سرکوبگر، کودتاگر و مستبد پهلوی بود و نیز ضمن معارضه با نظام‌های مردمی، به حمایت از رژیم‌های مرتجع می‌پردازد و از حامیان اصلی نقض حقوق بشر در جهان است.

یادآور می‌شود برخی از همین نمایندگان 12 سال پیش جزو پارسنگ‌های آمریکا در فشار و جنجال علیه برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شدند به نحوی که به هنگام تأکید تیم مذاکره کننده ایرانی بر مقاومت، این تکیه کلام را از طرف غربی می‌شنیدند که مجلس شما (مجلس ششم) همسو با ماست و طرح 3 فوریتی برای پذیرش خواسته‌های ما را آماده کرده است. دقیقا به همین دلیل به هنگام رد صلاحیت برخی از عناصر مزبور، آمریکا و اروپا اعلام کردند انتخابات مجلس هفتم را به مشروعیت نمی‌شناسند!
۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۹
حسن حیدری
تشکیل حزب اتحاد ملت با حضور اصحاب فتنه؛
عصر روز پنج‌شنبه نخستین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران با حضور افراد دخیل در فتنه 88 و نیز اعضای حزب منحله مشارکت تشکیل شد. با نگاهی به برخی اعضای حاضر در این نشست کاملا مشخص می‌شود که حزب فتنه‌گر و منحله مشارکت این بار با نقابی جدید کار خود را برای فتنه‌ای دیگر آغاز کرده است.
به گزارش مشرق، بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، شخصیت‌هایی چون سید عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف، عبدالله نوری،‌ غلامحسین کرباسچی، محمدرضا خاتمی،‌ حسین کاشفی،‌ ولی‌الله شجاع‌پوریان،‌ غلامرضا انصاری،‌ محمدعلی ابطحی، ‌آذر منصوری،‌ هادی خانیکی،‌ محمد رضا خباز،‌ مصطفی معین،‌ فیاض زاهد،‌ عمادالدین باقی،‌ فاطمه راکعی، حبیب‌الله پیمان، حسین کمالی، لطف‌الله میثمی، زهرا اشراقی، عرب‌سرخی،‌ جواد اطاعت،‌ فرج کمیجانی و ملاوردی معاون رئیس جمهور در این مراسم حضور داشتند.
نگاهی به اسامی حاضران در اولین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران نشان از آن دارد که اکثریت حاضران از افراد دخیل در فتنه 88 و حتی حرکت‌های ضد انقلابی دهه 60 و 70 بودند که این مسئله اثبات‌گر این واقعیت است که وطن‌فروشان فتنه 88 این بار با نقابی جدید پای به میانه میدان گذاشته‌اند.
حضور اعضای مرکزی حزب منحله و ضد انقلاب مشارکت در حزب جدید این سوال را ایجاد می‌کند که آیا مشارکت می‌خواهد قانون را دور زده و با اسمی جدید فعالیت خود را ادامه دهد؟
سابقه نشریات زنجیره‌ای نشان از آن دارد که اصلاح‌طلبان همواره با تعطیلی یکی از نشریات قانون‌شکن خود فعالیت را در نشریه‌ای دیگر و با اسمی دیگر ادامه می‌دادند و می‌دهند و ظاهرا این روش در مورد احزاب و گروه‌ها نیز تسری پیدا کرده و عملی می‌شود.

حزبی با اسم مستعار؟!
این سوال که آیا اتحاد ملت ایران اسم مستعار حزب دیگری چون حزب منحله مشارکت است،  سوالی بود که برخی حاضران در کنگره روز پنج‌شنبه تلاش کردند بدان پاسخ دهند.
در اولین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران علی شکوری‌راد به عنوان نخستین دبیرکل این حزب انتخاب شد.
وی که از اعضای مرکزی حزب منحله مشارکت بوده و این بار فعالیت‌های خود را در حزب جدید پی گرفته است، در کنگره فوق  با بیان اینکه حزب اتحاد ملت ایران اسم مستعار هیچ حزبی نیست، گفت: البته اتحاد از تجربیات همه احزاب گذشته برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهد کرد.
وی بدون اینکه به سوابق خود و دوستانش و از جمله اعضای حزب جدید و حزب منحله مشارکت در فتنه 88 هیچ‌گونه اشاره‌ای داشته باشد، با حمله به دولت‌های پیشین گفت: اوج این مشکلات پس از حوادث تلخ سال 88 بود. تا آنجا که توانست در همه جا و در هر زمینه‌ای دوستداران واقعی انقلاب، ‌نظام و نخبگان و کارآمدان را حذف کرد. وحدت ملی را به انشقاق و جدایی سوق داد.
شکوری راد بدون اشاره به نامه سران فتنه 88 به مقامات آمریکایی که خواستار افزایش تحریم‌ها و فشار به ملت ایران شده بودند، اظهار داشت: [این مشکلات] کارآیی و کارآمدی نظام اجرایی و سیاسی را کاهش داد که حاصل همه اینها سخت شدن زندگی بر مردم و تحمیل فشارهای بی‌سابقه در تاریخ این کشور بر این ملت شد.
وی در ادامه با حمایت از دولت یازدهم گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های بزرگی که در این کشور و در میان طبقات مختلف اجتماعی نهفته است بار دیگر معجزه آفرید و با تدبیر و دوراندیشی مقام معظم رهبری و با درایت و فداکاری و ازخودگذشتگی همه جریان‌های اصلاح‌طلب، خرداد 92 چون ستاره‌ای در تاریکی شب درخشید و بار دیگر امید به این سرزمین بازگشت.

اظهارنظر عجیب
 شکوری راد؛ به قانون اساسی پایبندیم!!
شکوری راد در بخش دیگری از سخنان خود در اظهارنظری عجیب که با سوابق اکثریت حاضران در کنگره منافاتی واضح دارد، گفت:  اصلاح‌طلبی از دید ما چیزی جز تلاش برای پیاده کردن همه اصول قانون اساسی و جز به رسمیت شناختن جایگاه قانونی همه نهادهای کشور نیست و چیزی نیست جز رابطه منطقی بین اختیارات و پاسخگویی و در نهایت چیزی نیست جز تعیین سرنوشت به دست خود مردم و چرخش قدرت براساس صندوق‌های رای.
این عضو سابق حزب منحله مشارکت و دبیر‌کل کنونی حزب موسوم به اتحاد ملت ایران به این سوال اشاره‌ای نکرد و پاسخ نداد که اگر اصلاح‌طلبی تلاش برای پیاده کردن همه اصول قانون اساسی است چرا در فتنه 88 در خیابان‌ها حاضر شده و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند و همچنین با حذف اسلام از «جمهوری ایرانی» سخن گفتند و اساساً حاضر نشدند به روند قانونی کشور و نتیجه انتخابات تن در دهند.

درخواست از آمریکا برای تحریم‌های بیشتر
شکوری راد در ادامه و بی‌هیچ اشاره‌ای به درخواست فتنه‌گران از آمریکا برای تحریم بیشتر ایران که لازمه آن تحت فشار قرار گرفتن مردم همین کشور بوده است، مدعی شد: هدف اصلاح‌طلبی از دید ما این است که این کشور و این مردم بتوانند در رفاه و آسایش زندگی کنند!
سوابق اعضای مرکزی حزب جدید در فتنه 88
نگاهی به لیست هیئت موسس حزب اتحاد ملت ایران نشان از حضور پررنگ مشارکتی‌ها در آن دارد.
محمد آقایی،  حسین خلیلی اردکانی،  علی‌محمد مظفری،  رؤیا بلوری،  پیروزی و سید حسن موسوی‌نژاد از جمله مشارکتی‌های حزب جدید هستند.
یک جستجوی ساده درباره اعضای هیئت موسس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نکات جالبی را به دنبال دارد.  
23 مهر 1390 یعنی پس از گذشت 2 سال از فتنه 88  و آشکار شدن ماهیت این فتنه و نقش دولت‌های آمریکا و انگلیس به عنوان گردانندگان اصلی آن، نامه‌ای تحت عنوان «نامه 143 فعال سیاسی و مدنی به رئیس دولت اصلاحات» در سایت‌های ضدانقلاب همچون رادیو فردا و کلمه منتشر شد.
در این نامه تصمیم مهم‌ترین نهاد مربوط به امنیت ملی یعنی شورای عالی امنیت ملی برای حصر سران داخلی فتنه، اقدامی «غیرقانونی» توصیف شده و در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که «حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد»!
در این نامه همچنین ضمن اصرار مجدد بر ادعاهای فتنه‌گران مبنی بر سالم نبودن انتخابات‌ها در ایران، این‌گونه آمده است که: «در صورت ادامه وضع موجود، کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت!»
و جالب آنجاست که اکثریت هیئت موسس فعلی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از امضاکنندگان این نامه بوده‌اند! حال مشخص نیست کسانی که معتقدند حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم وجود ندارد، چند ماه مانده به انتخابات با چه هدفی اقدام به تشکیل حزب کرده‌اند.
 اروجعلی محمدی، حیدر زندیه،  بهروز صحابه تبریزی، حسین خلیلی اردکانی و داوود کریمی از جمله این افراد هستند که نامشان در ذیل نامه مذکور مندرج است و پس از آن نیز هیچ‌گاه طی هیچ اطلاعیه‌ای این امضای خود را تکذیب نکرده‌اند.
نکته فوق تنها سوابق اعضای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران نیست،  از امضای مژگان اثباتی در ذیل نامه‌های حمایت از «نرگس محمدی»  که خود از محکومان قضایی در ایران به جرم اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بوده و جزو فعالان سیاسی تحت حمایت غرب و آمریکاست، هم اگر بگذریم، سخنان ساختارشکنانه اروجعلی محمدی علیه شورای نگهبان را باید یادآور شد. سخنانی که حتی برخی سایت‌های اصلاح‌طلب نیز در پوشش آن از عبارت «حملات تند محمدی به شورای نگهبان»  استفاده کردند!
اروجعلی محمدی در دوم خرداد 93 نیز  در همایش اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی که با حضور محمدرضا عارف برگزار شد، بنا به گزارش سایت‌های اصلاح‌طلب استان، سخنرانی خود را با نام بردن از یکی از سران فتنه و تشکر از وی شروع کرد.

آیا «اتحاد ملت ایران» بسترساز فتنه جدید است؟
و در پایان باید این سوال را مطرح کرد و پرسید که آیا تاسیس این حزب که اعضای مرکزی آن در فتنه 88 نقش واضحی داشته‌اند نشان از آغاز یک فتنه جدید در آستانه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری دارد؟
سوابق اعضای مرکزی این حزب که پیش از این در حزب منحله مشارکت حضور داشته و همچنین نقش محوری حزب مشارکت در فتنه 88 نشان از آن دارد که نگرانی فوق یعنی برنامه حزب تازه‌تاسیس برای فتنه‌های آتی جدی و قابل تامل است.  
چندی پیش بود که اندیشکده آمریکایی «امنیت آمریکای جدید» در گزارشی اعلام کرده بود دولت اوباما باید پس از توافق هسته‌ای به سراغ اصلاح‌طلبان رفته و از آنان حمایت کند. ارتباط راهبرد سیاسی کاخ سفید برای فضای داخلی ایران و سربرآوردن احزابی مانند اتحاد ملت، موضوعی است که نمی‌توان و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

*کیهان
۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۳۴
حسن حیدری
دهقان در سخنان پیش از خطبه‌ها:
وزیر دفاع با بیان اینکه دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران قصد تجاوز به هیچ کشوری را ندارد، گفت: ملتی که صاحب قدرت نباشد نمی‌تواند در جدال‌ها حیات خودش را حفظ کند.
ایران قصد تجاوز به هیچ کشوری را ندارد/ ملت ضعیف نمی‌تواند در جدال‌ها حیات خودش را حفظ کندبه گزارش مشرق، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با تبریک سالروز صنعت دفاعی و همچنین گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: امسال هفته دولت وجه تمایزی با سال‌های دیگری دارد و آن هم شعار سال رهبری یعنی «همدلی و همزبانی دولت و ملت» است.

وی افزود: در این مقطع نظام اسلامی در یک وضعیت خاصی قرار دارد؛ یعنی امروز در یک پیچ تاریخی در فضای بین‌المللی هستیم. ملت و نظام اسلامی تبدیل به یک الگو برای تمام ملت‌هایی که به دنبال عزت و استقلال هستند، شده‌ است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: به طور طبیعی این ماهیت نظام اسلامی است که در مقابل آن نظام امپریالیستی قرار دارد.

سردار دهقان با بیان اینکه دشمنان از دشمنی با ملت دست برنخواهند داشت، گفت: ما باید بدانیم که آمریکا و توطئه‌های صهیونیسم همواره در مسیر عداوت با جمهوری اسلامی است و آنها در هر زمانی تهدیدی را علیه ما صورت داده‌اند. این مساله از ابتدای انقلاب با کودتا، تشکیل گروهک‌ها، آغاز جنگ تحمیلی و سپس جنگ‌های روانی و اقتصادی شروع شد و امروز نیز در منطقه گروهک‌های تکفیری را علیه اسلام و نظام اسلامی خلق کرده‌اند.

وی تاکید کرد: نظام اسلامی به مقتضای شرایط با اتکا به ایمان مردم و در سایه رهبری همواره در همه عرصه‌ها بخصوص عرصه چالش با نظام سلطه پیروز بوده است و خواهد بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تجاربی که از مقابله و جهاد با نظام سلطه به دست آمده است و آنچه نظام سلطه متوجه شده، این است که ملت ما در سایه رهبری و اتحاد خود مقاومت و پایداری می‌کند؛ بنابراین امروز دشمنان قصد دارند استوانه نظام اسلامی یعنی ولایت‌فقیه را مورد هجمه قرار دهند و بنیادهای اندیشه ملت را تضعیف و بی‌اعتمادی را در سطح جامعه ترویج کنند و ملت را از مسیر خود بازدارند؛ در صورتی که باید این خیال را به گور ببرند.

سردار دهقان ظرفیت پس از جنگ تحمیلی را ظرفیت ایثار و شهادت عنوان کرد و گفت: آنچه که باید متوجه باشیم این است که ملتی که قدرت نداشته باشد، نمی‌تواند در جدال‌های سنگین، عزت و استقلال خود را حفظ کند. جمهوری اسلامی از ابتدا همت خود را بر این گذاشته است که عناصر خود را توسعه دهد تا اقتدار ملی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه توجه به صنایع دفاعی در کنار تشکیل بسیج و سپاه پاسداران متناسب با تهدیدات از برکات انقلاب اسلامی بوده است، گفت: نیروهای مسلح در همه پهنه‌های سرزمینی این قابلیت را دارند که با هر نوع اقدامی که بر علیه نظام شکل بگیرد، با قدرت و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ مناسب را بدهند و تهدیدات را رفع کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح در حدی از آمادگی دفاعی و قدرت بازدارندگی هستند که اگر دشمنان هر اقدامی علیه ملت انجام دهند، با پاسخی کوبنده و شکننده مواجه خواهند شد.

سردار دهقان افزود: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر دفاعی بودن ساختار و تجهیزاتی که در اختیار نیروهای مسلح است، به دنیا اعلام می‌کنند که ما قصد تجاوز به هیچ کشوری نداریم اما این را هم می‌گوییم که هر نوع اقدامی در هر زمینه‌ای از زمین، دریا و هوا با پاسخ تعیین‌کننده و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما هیچ‌گاه به تهاجم فکر نکرده‌ایم و همواره بر دفاع تاکید داریم. صنایع دفاعی ما با بهره‌گیری از اصل خودکفایی دفاعی در حوزه‌های مختلف صنایع هوایی، فضایی، دریایی و زمینی، دستاوردهای شایسته و قابل توجهی دارد و متناسب با تغییری که در تهدیدات به وجود می‌آید و با یک نگاه راهبردی آینده‌نگر و با یک اقدام پیشگیرانه تلاش کردیم تجهیزات و اقلام مورد نیاز دفاعی را خودمان تامین کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: امروز توان صنعتی ما به گونه‌ای است که می‌توانیم هر سامانه دفاعی را طراحی کنیم و به تولید انبوه برسانیم بدون اینکه بخواهیم از طرف‌های خارجی کمکی را دریافت کنیم. بومی شدن و درونی شدن صنایع دفاعی ما قابلیتی است که امروز کسب کردیم و پشتوانه عظیمی برای اطمینان‌بخشی به نیروهای مسلح و ملت ایران است.

سردار دهقان با بیان اینکه ما در صنایع هوا فضا تمامی بردهای موشک‌های بالستیکی را در دست تهیه و تولید داریم، گفت: بردهای مورد نظر ما برای پاسخگویی به تهدیداتی که بر علیه ما محتمل است، کاملاً از پیش طراحی شده و قدرت تخریب‌کنندگی، دقت اصابت، قدرت رادارگریزی و همچنین تاکتیکی بودن آنها مباحثی است که در حوزه طراحی، تحقیق و تولید مد نظر قرار داده‌ایم. این مسیر را متناسب با نیاز دفاعی خودمان و تهدیدات موجود ادامه خواهیم داد.

وی افزود: هیچ قدرت، جریان، قطعنامه و بلندگویی نمی‌تواند ملت ما را از مسیر عزتمندانه و قدرت‌جویانه بازدارد و آن را در زاویه‌ای از انزوا و تسلیم قرار دهد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: امروز پس از توافق هسته‌ای بعضاً در جامعه این ابهام به وجود آمده است که برجام متوجه توان دفاعی ما است. باید عرض کنم از ابتدای بحث مذاکرات هسته‌ای ملت ما و مسئولین ما اعلام کرده‌اند که مذاکرات تنها بر بحث هسته‌ای متمرکز است و هیچ موضوع دیگری اعم از مباحث منطقه‌ای و توان دفاعی در مذاکرات مطرح نخواهد شد.

سردار دهقان با اشاره به قطعنامه اخیر سازمان ملل گفت: در قطعنامه اخیر بحثی در خصوص محدودیت توان دفاعی ما مطرح شد. البته در قطعنامه‌های گذشته وضعیت بسیار شدیدتری را در این خصوص داشتیم و ما هیچ‌گاه قطعنامه‌ای را در حوزه مسائل دفاعی اجرا نکردیم و آن را مورد اعتنا ندانستیم و به آنها اعتباری نبخشیدیم و مسیر خودمان را بر اساس فرامین فرماندهی معظم کل قوا ادامه دادیم.

وی افزود: بنابراین ملت ما نباید هیچ نگرانی و دغدغه‌ای بابت این موضوع داشته باشند، چرا که این مسیر، مسیر عزت و اقتدار ماست. امروز قدرت‌های بزرگ جهانی، ایران را به عنوان یک واقعیت قدرتمند پذیرفته‌اند و ایران را یک قدرت منطقه‌ای و جهانی به رسمیت شناخته‌اند. مذاکرات شش قدرت جهانی که صاحب حق وتو هستند، این موضوع را تصدیق می‌کنند؛ یعنی آنها در قبال ملت ما تسلیم شدند و به خواست و اراده مردم ما تمکین کردند. البته ممکن است در برخی اظهاراتشان، حرف‌های دیگری را بزنند که این امر ناشی از انفعال آنهاست.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه غربی‌ها می‌خواستند حتی یک پیچ هم در صنعت هسته‌ای کشور وجود نداشته باشد، گفت: آنها نمی‌خواستند عرصه نفوذ ما از مرزهای جغرافیایی‌مان فراتر برود و دوست نداشتند نظام اسلامی به عنوان یک نظام الگو مطرح باشد، اما امروز همه این مسائل تحقق پیدا کرده و دشمنان لابد از پذیرش یک ایران قدرتمند هستند.

سردار دهقان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه زنده بودن گزینه نظامی علیه ایران، صرف‌نظر از توافق هسته‌ای ادامه خواهد داشت و حضور دفاعی ما در خلیج‌فارس از راهبردهای آمریکا محسوب می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا نیز بعضاً در این خصوص افاضاتی را کرده‌اند اما ملت ما همواره به اظهارات آمریکایی‌ها پاسخ داده است.

وی افزود: من به وزیر دفاع و تمام مقامات آمریکایی و آن کسانی که راهبردهای امنیتی و دفاعی آمریکا را تعریف می‌کنند، این هشدار را می‌دهم که امروز حمایت از رژیم جعلی صهیونیستی و نسل‌کشی ملت‌های منطقه از جمله سوریه، عراق و فلسطین هیچ‌گونه مزیت راهبردی جز تنفر ملت‌های مسلمان و آزادیخواه دنیا و گسترش ناامنی در سراسر جهان حتی در آمریکا نداشته است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: مهمترین عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه ناشی از سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا است و راهبرد ایران، همکاری با کشورهای منطقه برای پایان دادن به این گونه مداخلات ضد بشری و ضد دموکراتیک است.

سردار دهقان گفت: به نظر می‌رسد سردمداران آمریکایی به جای اینکه اهداف و منافع ملت آمریکا را نمایندگی کنند، اهداف و امنیت اسرائیل را دنبال می‌کنند؛ بخصوص اینکه وزیر دفاع جنگ‌طلب آمریکا کماکان اصرار بر اجرای قانون جنگل و دم زدن از گزینه ضد انسانی نظامی دارد؛ در حالی که مقامات آمریکایی همواره مدعی دفاع از حقوق بشر، پیشبرد دموکراسی و رفاه ملت‌ها هستند.

وی انتخاب گزینه نظامی از سوی آمریکا را انتخاب اسارت و قربانی شدن بیشمار سربازان آمریکایی عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها با انتخاب این گزینه باعث از بین رفتن تمام منافع خود در منطقه، به خطر افتادن موجودیت رژیم صهیونیستی و حتی به خطر افتادن موجودیت خود در داخل آمریکا می‌شوند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: انتخاب گزینه نظامی یک اشتباه راهبردی از سوی آنها خواهد بود و باید بدانند اگر مساله هسته‌ای ایران حل شود، فضایی را برای حضور آنها در منطقه و ایران به وجود نخواهد آورد. این توهمی است که در زمان بوش پسر به وجود آمد که می‌توانند دنیا را همان‌گونه که می‌خواهند، شکل دهند.

سردار دهقان افزود: به نظر من قدرت تحلیل مقامات نظامی و امنیتی آمریکا از شرایط و اوضاع منطقه‌ای، غلط و بر اساس توهم قدرت و اثرگذاری آمریکا بر معادلات تحولات منطقه‌ای است.

وی تاکید کرد: بیداری اسلامی هرگز متوقف نخواهد شد و یقیناً دامن آمریکا و اسرائیل را خواهد گرفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه سیاست اعمالی و اعلامی جمهوری اسلامی، تعامل با تمامی کشورهای منطقه به جز اسرائیل است، گفت: توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسایه بر اساس اصول برادری و همجواری برای ایجاد، ثبات و امنیت در منطقه، ارتقای جایگاه کشورهای اسلامی و مقابله با حضور کشورهای فرامنطقه‌ای مورد تاکید ماست.

سردار دهقان گفت: ما دست برادری را به سوی همه کشورهای اسلامی، دراز و آنها را به عدم ادامه اقداماتی که تضمین‌کننده امنیت اسرائیل و آمریکا است، دعوت می‌کنیم و در عین حال به سیاست مقابله با سیاست‌های آمریکایی‌ها در منطقه تاکید داریم.

منبع: مهر
۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۰۴
حسن حیدری

آقای شیخ؟حسن روحانی اگر از دشمنان انقلاب بود
 آن وقت می گفتیم که تو دهنی خوبی خورد!


معاون اجرایی شورای نگهبان گفت: نظر نهایی تأیید یا رد صلاحیت‌ها طبق قوانین با شورای نگهبان است.

سیامک ره‌پیک معاون اجرایی شورای نگهبان و عضو حقوقدان این شورا در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور گفت: نظر نهایی و بررسی صلاحیت‌ها از جهت تأیید یا عدم‌تأیید صلاحیت‌ها طبق قوانین متعدد پس از اینکه ابتدائاً ثبت‌نام در دستگاه اجرایی، وزارت کشور و تشکیل پرونده در هیئت اجرایی صورت می‌گیرد، در مرحله آخر نظر نهایی را شورای نگهبان اعلام می‌کند و این امر مبتنی بر قوانینی است که سال‌ها اجرایی شده است.

وی افزود: البته غیر از بحث بررسی صلاحیت‌ها که بخشی از برآیند انتخابات است، برگزاری انتخابات در روز برگزاری، شمارش آرا و بحث‌های پس از آن از وظایف دستگاه اجرایی است و دستگاه نظارتی هم در تمام این فرآیندها نظارت می‌کند و تمامی اینها در قوانین پیش‌بینی شده است.

ره‌پیک خاطرنشان کرد: حتی در شعب اخذ رأی پیش‌بینی شده که عوامل نظارتی چه وظایفی دارند و عوامل اجرایی چه وظایفی را به‌عهده دارد و تمامی این مراحل برگزاری انتخابات سال‌هاست که اجرایی شده و در آینده هم انجام خواهد شد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به اینکه همه باید براساس مفاد قانون کما اینکه در گذشته همکاری می‌کردند، باید همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را ادامه دهند، تصریح کرد: شورای نگهبان که هم وظایف مهمی در تمامی مراحل برگزاری انتخابات به‌عهده دارد، اطلاق قانون اساسی، اصول قانون اساسی و هم مصوبات شورای نگهبان و برخی نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مواد متعدد در قوانین عادی مصوبات مجلس همه تأکید دارند که نظارت شورای نگهبان مربوط به همه مراحل انتخابات و فرآیندهای انتخابات از ابتدا تا انتها است و این روش از ابتدا وجود داشته و ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم انتخاباتی خوب با نظارت بسیار خوب در اسفندماه داشته باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره این سخنان رئیس‌جمهور «شورای نگهبان ناظر است و مجری نیست و کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است» تأکید کرد: قانون اساسی نظارت بر انتخابات را به‌عهده شورای نگهبان گذاشته است. نظارت هم بر اساس قانون عادی و هم تفسیر قانون اساسی به‌عهده شورای نگهبان است و عام و استصوابی است یعنی مؤثر است.

معاون اجرایی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شورای نگهبان نظارت می‌کند و براساس اختیاراتی که برایش لحاظ شده،‌ تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: در مواردی درباره صلاحیت‌ها صریح قوانین است که شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت در مراحل مختلف نسبت به تأیید یا رد صلاحیت‌ها تصمیم می‌گیرند. اینها برداشت از قانون نیست و عین عبارات قانونی است که شورای نگهبان نظارت می‌کند و در این نظارتش اختیار دارد که تأیید یا رد کند، البته براساس مستندات و قانون اقدام می‌کند و پیش از این هم همین‌طور عمل شده و در آینده نیز همین‌گونه عمل خواهد شد یعنی مستندات ملاحظه و بررسی می‌شود و براساس همین مستندات و طبق قانون در بحث صلاحیت اختیار رد و یا تأیید صلاحیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بحث برگزاری انتخابات هم شورای نگهبان نظارت می‌کند و هم هیئت‌های نظارت، نظارت دارند، گفت: طبق قانون و از طریق مواد قوانین انتخاباتی هم در برخی موارد می‌تواند آرای یک صندوق، آرای یک حوزه انتخابیه را اگر مخدوش و یا خلاف قانون باشد، نسبت به ابطال آن اقدام کند.

ره‌پیک با تأکید بر اینکه در برخی موارد طبق قانون و با توجه به اختیارات شورای نگهبان این شورا می‌تواند حتی نسبت به ابطال کل انتخابات تصمیم بگیرد، خاطرنشان کرد: این اختیارات قانونی است و معنی نظارت این است. در اجرا سازوکارهای برگزاری انتخابات ایجاد می‌شود و نظارت هم یعنی اینکه نظارت‌ها را به‌عهده دارد و هر جایی که براساس قانون از این مسیر قانونی انحرافی پیدا شد، هم آن انحراف را باید ملاحظه کند و ببیند و هم در مورد آن طبق قانون تصمیم بگیرد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تأکید کرد: هیئت‌های اجرایی با شروع انتخابات و با دستور شورای انتخابات فعالیت خود را آغاز می‌کند و این هیئت‌ها اختیاراتی در بحث انتخابات دارند که در قانون آمده است و هیئت‌های اجرایی در حدود اختیاراتی که دارند، عمل می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که بررسی صلاحیت‌‌ها هم جزو اختیارات هیئت‌های اجرایی است یا خیر، گفت: در بحث صلاحیت‌ها کسانی که برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنند و خود را در معرض کاندیداتوری قرار می‌دهند، پرونده این کاندیداها در هیئت اجرایی تشکیل می‌شود و این هیئت‌ها درباره آنها نظر می‌دهند.

ره‌پیک در پاسخ به این سؤال که آیا هیئت‌های اجرایی فقط در مورد صلاحیت این کاندیداها نظر می‌دهند، تصریح کرد: هیئت‌های اجرایی نسبت به تأیید یا رد این کاندیداها نظر می‌دهند و این نظر اولیه است و باید تأیید یا رد صلاحیت‌ها در هیئت نظارت استانی و سپس هیئت مرکزی انتخابات و در برخی موارد با توجه به رد و اعتراض‌ها در شورای نگهبان مطرح شود.

وی افزود: در واقع کارهای مقدماتی انجام می‌شود که در قوانین نیز پیش‌بینی شده است و در مراحل بعدی هر کدام از هیئت‌های نظارت اختیاراتی دارند و در هر مرحله‌ای نسبت به تأیید یا رد تصمیم می‌گیرند و نظر نهایی در تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها طبق قوانین با شورای نگهبان است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: برداشت از قانون اساسی سلیقه‌ای نیست و این‌ها نصوص قانونی بوده و صریح قوانین است که طی این سی و چند انتخابات اجرایی شده است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به این سؤال "این‌گونه مطرح شده «شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را انجام دهد و باید به قانون اساسی توجه کامل داشت.» پیش از این درباره اصل اختیارات شورای نگهبان از این شورا استفساریه‌ای شد که در تفسیرش آمده بحث صلاحیت‌ها قطعاً با شورای نگهبان است. به‌نظر شما چنین شبهاتی مطرح می‌شود؟" تأکید کرد: اگر ما نگاه خوبی به مسئله داشته باشیم فرض ما باید بر این باشد که مثلاً بخشی از برآیند انتخابات که در دستگاه اجرایی است توضیح داده شده و شورای نگهبان هم طبق قانون ناظر است، نه بیشتر و نه کمتر.

وی در ادامه گفت: بنابراین فرض کنید که در واقع بحثی که مطرح شده در مورد چارچوب قانونی بوده و اگر یک موقع قانونی هم بوده باید رفع ابهام شود.

ره‌پیک در پایان خاطرنشان کرد: اختیارات کاملاً روشن است. دستگاه نظارتی چه در بحث صلاحیت‌ها و چه در بحث تأیید برگزاری انتخابات و نظارت بر برگزاری انتخابات طبق روال گذشته و مطابق قانون اختیارات دارد و طبق حدود اختیاراتش عمل خواهد کرد.

۰ نظر ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۵۹
حسن حیدری

جناب آقای حمیدرضا مقدم فر! لطفا برای معاندین انقلاب و رسانه های زرد خوراک تهیه نکنید!

امت امام این رفتارهای متزلزل شما (تاختن به مدیر مسئول روزنامه کیهان) و سردار فیروز آبادی (فوتبال و تبریک توافق لوزان به امام امت و شهادت به عملکرد صحیح دولت یازدهم)، سردار کمالی (فوتبال و حمله به دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق علیه السلام)، یداله جوانی (تبریک توافق لوزان به امام امت) و سردار جعفری (تبریک توافق لوزان به دولت) را با نگرانی و خون دل دنبال میکنند و در صورت عمدی بودن این تحرکات، مطمئن باشید که ولی نعمتان انقلاب با هیچ کسی عقد اخوت نبسته اند!

در روزگاری که برخی از شما بزرگواران به هر توجیهی عملکرد خود را از معرض قضاوت مردم دور نگهداشته اید اما این حاج حسین شریعتمداری هست که هر روز در خط مقدم رسانه های انقلابی، شجاعانه قلم می زند و تحلیلها و راهبردهای نشریه ی وزین و انقلابی کیهان در این سالها بلاشک مورد وثوق و رجوع دلسوزان و یاران اصلی انقلاب می باشد وعذابی الیم برای فتنه گران، منافقان، ساکتین فتنه، موهوم پرستان و دشمنان انقلاب.

امید است بعد از این پخته تر عمل کنید، ولایتمدارانه تر بتازید، و اگر پست و مقامی دارید که با این روحیه و رفتار متزلزل ، احساس می کنید آن را اشغال کرده اید مردانه رهایش  کنید و در جایگاه واقعی خود قرار بگیرید. بگذارید فقط از دست جهالت دشمنان خون دل بخوریم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سرویس: سیاسی ، تاریخ: ۲۵/مرداد/۱۳۹۴ - شناسه خبر: ۸۳۰۷۹۰
مقدم فر
/یادداشت/ حمیدرضا مقدم‌فر

سخنی با برادر متعهد و انقلابی جناب آقای حسین شریعتمداری

خبرگزاری تسنیم: آیا اگر امر دایر باشد که جهت‌گیری پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری را در مورد جمع‌بندی مذاکرات بپذیریم یا نوشته جنابعالی (حسین شریعتمداری) را، به‌نظر کدام را باید انتخاب کنیم؟

حمیدرضا مقدم‌فر در واکنش به یادداشت روز دیروز کیهان به‌قلم حسین شریعتمداری یادداشتی منتشر کرد. متن این یادداشت به‌شرح ذیل است:

سخنی با برادر متعهد و انقلابی جناب آقای حسین شریعتمداری

چه‌کسی بیشتر از طرفداران گفتمان انقلاب اسلامی به رعایت حریم رهبری بزرگوار انقلاب اسلامی، سزاوارتر از جناب آقای شریعتمداری برادر اندیشمند و انقلابی است؟ مقاله روز شنبه 94.5.24 جنابعالی را در کیهان در خصوص موضوع هسته‌ای و برجام خواندم، بسیار به فکر فرو رفتم، چگونه است که برادر انقلابی چون جنابعالی، اصرار دارد به مخاطبان خود تفهیم کند که رهبر انقلاب مثل من فکر می‌کند؟! مثل من تحلیل می‌کند؟! و مثل من می‌فهمد؟! و این در حالی است که حضرت آقا، هم، در سخنرانی عید سعید فطر مواضع صریحی را در این خصوص اعلام کردند و هم مطالب شفافی را به شخصیت‌های نظام فرمودند و هم... .

آیا اگر امر دایر باشد که جهت‌گیری پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری را در این مورد بپذیریم یا نوشته جنابعالی را، به‌نظر کدام را باید انتخاب کنیم؟ آیا بیان صریح مقام معظم رهبری مبنی بر طی مسیر قانونی و تصویب یا عدم تصویب براساس مصالح ملی را به گوش جان بسپاریم و از شتابزدگی در استنتاج بپرهیزیم؟ یا به‌تشخیص خود آن‌چنان پا بفشریم و به دیگران القا کنیم به‌گونه‌ای که هر نوع نتیجه‌گیری غیر از مجاری قانونی مغایر نظر رهبری جلوه داده شود؟ آیا تصور نمی‌کنید در شرایطی که نیروهای انقلاب به یک‌پارچگی و وحدت کلمه بیش از گذشته نیاز دارند، این‌گونه موضع‌گیری کردن یک دوگانگی و شکاف بین نیروهای انقلاب ایجاد می‌کند؟ بهتر نیست به‌گونه‌ای موضع‌گیری کنید که حداکثر مواضع خود را اعلام کنید نه اینکه از زبان رهبری سخنی بگویید؟

ارادتمند و برادر کوچک شما حمیدرضا مقدم‌فر

انتهای پیام/*

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرویس: سیاسی ، تاریخ: ۲۷/مرداد/۱۳۹۴ - شناسه خبر: ۸۳۲۸۱۱
مقدم فر
یادداشت/ حمیدرضا مقدم‌فر

حسین شریعتمداری؛ مجاهدی بزرگ و سرداری کم‌نظیر در جبهه فرهنگی انقلاب

خبرگزاری تسنیم: "بدون تردید بین یاران صمیمی و همراه انقلاب اسلامی کمتر کسی را می‌توان چون برادر گرامی جناب شریعتمداری معرفی کرد که با روحیه ولایتمداری و جهادگونه، "لایخافون لومة لائم» در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش کرده باشد".

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر طی یادداشتی نوشت:

در تکمیل و توضیح بیشتر نامه اخیر اینجانب به مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان و به‌منظور جلوگیری از برخی برداشت‌های غلط و غرض‌آلود، مواردی را متذکر می‌شوم:

بدون تردید بین یاران صمیمی و همراه انقلاب اسلامی کمتر کسی را می‌توان چون برادر گرامی جناب حاج حسین شریعتمداری معرفی کرد که با روحیه ولایتمداری و جهادگونه "لایخافون لومة لائم" در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش کرده باشد.

اینجانب سابقه آشنایی دیرینه با این مجاهد و شخصیت فرهیخته و انقلابی زجرکشیده را داشته‌ام و همواره به ایشان به‌عنوان یک استاد و الگو در دفاع و پاسداری از انقلاب اسلامی نگریسته‌ام. با این حال به‌دلیل یک دغدغه مشترک و با انگیزه‌ای مخلصانه در توصیه‌ای دوستانه به این برادر عزیز نگرانی خود را از انتساب مطلبی در سرمقاله شنبه ایشان به مقام معظم رهبری اعلام کردم و در این بین نه تنها هیچ انگیزه و اندیشه‌ای برای خدشه به شخصیت این مجاهد و سردار عرصه فرهنگی وجود نداشت، بلکه شخصاً معتقدم هرگونه جسارت به شخصیت این یار دیرینه رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدامی نابخشودنی است.

دوستان مشترک می‌دانند که این توصیه یک توصیه در درون خانواده انقلاب بود و اگر مطلب فوق‌الذکر کیهان به‌شکل علنی انتشار نیافته بود و بیم برخی تبعات آتی این انتساب در افکار عمومی و بروز انشقاق در بدنه نیروهای انقلاب وجود نداشت، حق این بود که آن یادداشت نیز علنی منتشر نشود.

بدخواهان و کسانی که کینه انقلاب اسلامی را در دل دارند بدانند که خواب آنان در ایجاد اختلاف در اردوگاه یاران انقلاب اسلامی هرگز تعبیر نخواهد شد و همه یاران انقلاب با یک اشاره رهبر عزیزمان همچون «بنیان مرصوص» مقابل آنان صف خواهند کشید.

اما از آنجا که برخی از دوستان از علت انتشار نامه به برادر عزیزم آقای شریعتمداری سؤال کرده‌اند لازم است به مواردی اشاره کنم:

1 ــ   «برجام» و قطعنامه 2231 دارای اشکالات اساسی و نگران‌کننده‌ای است که به‌حق طیف وفادار به انقلاب اسلامی را با دل‌نگرانی مواجه ساخته است و از سر دلسوزی آنان را وادار به طرح انتقادهای جدی از مفاد توافق صورت گرفته نموده است که در این بین اقدام شجاعانه توأم با نگاه کارشناسی برادر عزیز آقای شریعتمداری در روزنامه وزین کیهان که مرجعی برای جبهه فکری انقلاب اسلامی بوده است، بسیار به‌جا و در خور تحسین است.

2 ــ   پس از انجام توافق در فاصله اندکی از اعلام آن، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بررسی و اعلام نظر درباره آن را به‌عهده مراجع قانونی و رسمی کشور گذاشتند و همچنان بر این نظر خود باقی هستند. باور حقیر این  است که در این مرحله از فرآیند مذاکرات که مرحله تصمیم‌گیری نهایی است و مراجع معینی در حال بررسی موضوع هستند، علی‌الاصول هر تصمیمی از سوی آنان نهایی شود و مسئولان ارشد نظام آن را تأیید کنند تصمیم نظام تلقی شده و تمامی نیروهای انقلاب و دلسوزان نظام قطعاً به آن تمکین خواهند کرد، چه رد برجام باشد و چه پذیرش آن.

3 ــ   برخی تصور می‌کنند تأکید بر لزوم عدم توقف در جزییات برجام به‌معنای حمایت اینجانب از مفاد برجام و مهر تأیید زدن بر آن به‌عنوان یک «توافق خوب» است، حال آنکه دوستانی که از نزدیک با نظرات بنده آشنایی دارند، مطلعند همان‌گونه که اشاره شد برجام و قطعنامه دارای موارد و مفاد نگران‌کننده‌ای نیز هست، با این حال آنچه در این مرحله اهمیت بیشتری دارد خطر توطئه‌های آمریکا برای نفوذ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... در ایران و تسلط بر منطقه است که بسیار فراتر از برخی اشکالات برجام است. و توقف و مناقشه بر سر جزئیات برجام که موجب عدم توجه به این مخاطرات و خدشه به اتحاد، همدلی و همزبانی همه‌جانبه نیروهای متدین و انقلابی علیه این توطئه‌ها می‌شود، با مصلحت‌های بالاتر سازگار نیست.

4 ــ   حتی اگر برجام دارای شرایط و لوازم یک «توافق خوب» بود، باز هم خطر نفوذ آمریکا در ایران از طریق معنابخشی غلطی که رسانه‌های غربی و جریان وابسته غربگرای داخلی با استکبارزدایی از چهره کریه آمریکا (مصداق اتمّ استکبار) در پی آن هستند، وجود داشت، چرا که جریانی در داخل کشور به‌دنبال آن است که از کلّیت توافق با 1+5 بهره گیرد و جای پای آمریکا و نفوذ او را به کشور باز کند.

5 ــ   جوانان دغدغه‌مند، دلسوز و انقلابی کشور قطعاً شاهد و ناظر این عرصه هستند و می‌بینند که برخی با بزک کردن چهره خبیث آمریکا و با طرح ادعاهای مضحکی نظیر "غرب فقط از ایران شفافیت می‌خواهد" از مدت‌ها پیش پروژه‌های پساتوافق خود را کلید زده و جاهلانه به یاری دشمنان ملت ایران شتافته‌اند؛ لذا امروز روز شکاف و نقار نیست و باید همه وفاداران انقلاب هوشیار و متحدتر از پیش روی این موضوع متمرکز شوند و دشمنان انقلاب اسلامی را به‌تأسی از رهبر معظم انقلاب مأیوس و در تحقق اهدافشان ناکام کنند.

حمیدرضا مقدم‌فر

انتهای پیام/*

۰ نظر ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۵۲
حسن حیدری

آقای فرمانده! زمانی که بدون مطالعه اقدام به تبریک گویی توافق لوزان کردید باید فکر اینجایش را نیز می کردید!

آقای فرمانده! امیدواریم از این به بعد در نقش یک فرمانده غیور ایرانیِ ولایتمدار در اظهار نظرات خودتان مثل متن همین خبر، پخته تر عمل کنید!

پاسخ فرمانده سپاه به اظهارات حسن روحانی

گروه سیاسی-رجانیوز: سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه جلسه قرارگاه تحول و تعالی سپاه در واکنش به سخنان اخیر برخی از مسئولان، اظهار داشت: برخی معتقدند رفتارهای ما باید در چارچوب اراده دشمن تنظیم شود و می‌گویند ما هر طوری که می‌خواهیم نمی‌توانیم حرف بزنیم و عمل کنیم؛ چون دیگران در مقابل ما واکنش نشان می دهند!!

به گزارش رجانیوز به نقل از تسنیم وی افزود:‌ این اولین آثار زیر سؤال بردن عزت نظام و شور و شعور جامعه انقلابی و ملت مقاوم ماست که در اوج قدرت باید بر اساس این دیدگاه، رفتار خود را با عمل دشمن تنظیم کنیم!! و به تعبیری صریح‌تر این یعنی آغاز فرسایش استقلال و عزت نظام اسلامی و انقلابی ایران.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه تعالیم اهل بیت علیهم السلام و منش سیاسی حضرت امام(ره) به ما می‌آموزد باید آزاد، مستقل و قدرتمند، به دستاورد آینده انقلاب، یعنی تمدن اسلامی بیاندیشیم و در مقابل نفوذ و اراده دشمنان مستحکم و پایدار ایستادگی کنیم، گفت: کسانی که می‌خواهند با این سخنان مغایر با اصول انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، روزنه‌های جدیدی را برای نفوذ بیگانگان در کشور بگشایند، بدانند هرگز اجازه رشد و پیاده‌سازی چنین تفکری را نخواهیم داد.

وی پیرامون سخنانی که تضعیف شورای نگهبان را به دنبال دارد، گفت: این‌گونه گویش‌ها که در آن تضعیف ارکان مؤثر انقلاب مثل شورای نگهبان را در پی دارد، خدشه به وحدت ملی و شعار برگزیده سال یعنی همدلی و همزبانی است.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند.

سرلشکر جعفری با اشاره به سفارش امام‌خمینی(ره) مبنی بر اینکه «نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب‌الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی خود عدول می‌کند» اظهار داشت: به مسئولان محترم نظام توصیه می‌کنیم این سفارش حضرت امام(ره) را مشی خود قرار داده و اجازه ندهند برای جلب رضایت نسبی نظام سلطه و شیطان بزرگ، باورها و ارزش های انقلابی جامعه زیر سوال برده شود.

وی در پایان تأکید کرد: سپاه پاسداران در کنار مردم غیور و با ایمان ایران اسلامی محکم ایستاده و به برکت این ایستادگی و همدلی و همزبانی، اجازه نفوذ سلطه گران را در هیچ عرصه‌ای به یاری خدای بزرگ نخواهیم داد.

۰ نظر ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۹
حسن حیدری

شلیک به جایگاه شورای نگهبان!

کیهان نوشت: علی‌رغم انتظار مردم برای حل مشکلات عدیده معیشتی، مشکل بیکاری و... در حالی که ماه‌ها تا برگزاری انتخابات مجلس وقت باقی است، دولتمردان ورود به این عرصه را عملاً کلید زده‌اند. چندی پیش بود که یکی از منصوبین دولت اعلام کرد مجلس بعدی باید مجلس اعتدال و همسو با دولت باشد و چند مقام دولتی نیز در نشست‌های حزبی با موضوع انتخابات شرکت و حتی سخنرانی کردند. رئیس جمهور نیز روز گذشته وارد گود شد. برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کرد و در اظهاراتی قابل تامل گفت دوره اول مجلس با نبود شورای نگهبان بهترین دوره بوده‌است!
حسن روحانی صبح روز چهارشنبه در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران سراسر کشور گفت: ایران اسلامی در مذاکرات هسته‌ای به هیچ وجه از اصول و اهداف اصلی خود کوتاه نیامد.
وی با اشاره به اینکه «معنای مذاکره واقعی تعامل و بده بستان است»، گفت: حفظ غنی‌سازی و حق تحقیق و توسعه برای مراحل پیشرفته‌تر این دانش و برخورداری از مکانی برای این فعالیت‌ها که برای ما دارای تضمین باشد، اهداف اصلی بود که توانستیم آنها را به خوبی تثبیت کنیم.
هجمه به تیم گذشته
رئیس جمهوری با بیان این که تا این چراغ سبز به دنیا نشان داده نمی‌شد قدرت‌های بزرگ حاضر به نشستن پشت میز «مذاکره» نبودند، با زیر سوال بردن تلاش‌های دیپلماتیک سابق اظهارداشت: آنچه گاهی پیش از این انجام می‌شد صرفاً نشستن پشت میز و بیانیه خواندن بود و مذاکره‌ای انجام نمی‌شد در حالی که ما نیاز به مذاکره واقعی داشتیم.
روحانی تصریح کرد: مذاکره واقعی یعنی آنکه ما حرف طرف مذاکره را بفهمیم و حرف و منظور خودمان را نیز به او بفهمانیم و در این بین راه میانه‌ای را برای رسیدن به توافق کشف کنیم.
با درشت‌گویی نمی‌شود
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه توان مذاکره از ملزومات اولیه و بدیهی مذاکره است، خاطرنشان ساخت: متأسفانه برخی فکر می‌کنند با شعار و درشت‌گویی می‌شود عالم بشریت را تسلیم کرد اما مذاکره روال دیگری دارد. در مذاکره باید هر یک از طرفین مذاکره، طرف مقابل خود را به نقطه‌ای امیدوار کند و اساساً مذاکره باید بر ایجاد نقطه امید بنا شود.
روحانی ادامه داد: مذاکره یعنی این که طرف مقابل اگر احساس می‌کند که نمی‌تواند به صد در صد اهداف خود برسد - که اساساً چنین چیزی در مذاکره معنا و مفهوم هم ندارد - اما دو طرف مذاکره اهداف حداقلی را برای خود در نظر بگیرند تا فضایی برای گفتگو ایجاد شود و در این میان فرصتی برای چانه‌زنی وجود داشته باشد.
رئیس جمهوری گفت: هر مذاکره‌ای از یک نقطه عزیمتی‌ شروع می‌شود تا طرفین پس از مذاکره به یک نقطه تلاقی برسند و طبیعی است که هر یک از طرفین، این نقطه تلاقی را جایی در میدان طرف مقابل خود ترسیم کند اما در نهایت باید در میانه میدان به تفاهم برسند.
مذاکره یعنی بده بستان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان این که نمی‌خواهم شرایط سخت مرداد سال ۹۲ مصادف با آغاز به کار دولت را تشریح کنم ، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید رویکرد تعامل سازنده را برگزید و وارد عرصه مذاکرات هسته‌ای شد. مذاکره یک دانش، فن و هنر است و نیازمند تسلط به مبانی مذاکره و خواندن ذهن طرف مقابل است. معنای مذاکره واقعی تعامل و بده بستان است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در مذاکره تلاش بر آن است که اهداف و دستاوردهای اصلی حفظ شده و درباره آنچه در کوتاه مدت قابل جبران است مذاکره صورت گیرد، خاطرنشان ساخت: طبیعی است که طرف مذاکره ما هم از ورود به مذاکره اهدافی دارد. برخی فکر می‌کنند در مذاکره ما باید به صددرصد اهداف خود دست یابیم و طرف مقابل دستاوردش از مذاکرات صفر باشد و به ما اعتراض می‌کنند که مثلاً چرا طرف مذاکرات ما نیز به یک سری اهدافش دست یافته است.
لغو تحریم‌ها
روحانی رفع همه تحریم‌های ظالمانه در زمینه‌های مالی، بانکی، حمل و نقل و سایر عرصه‌های اقتصادی را هدف مهم دیگر دولت از ورود به عرصه مذاکره ذکر کرد و اظهارداشت: این هدف نیز به خوبی محقق شد و مقرر شده است که طرف مقابل، در آستانه آغاز اجرای توافقات صراحتاً لغو تحریم‌ها را اعلام کند و با توجه به اینکه آنها ابتدا فقط به تعلیق و سپس لغو تدریجی تحریم‌ها اصرار می‌ورزیدند، لغو کامل و یکجای تحریم‌های اقتصادی برای ما دستاورد بزرگی است.
درباره این بخش از سخنان رئیس جمهور محترم باید گفت:
۱- برجام فقط تحریمهای مربوط به برنامة هسته‌ای را در بر دارد و نه کل تحریم‌ها را.
۲- تحریم‌های هسته‌ای بخش اندکی از کل تحریم‌ها می‌باشد. مثلا در آمریکا از ۲۸ قانون مربوط به تحریم‌ها فقط ۵ قانون مربوط به موارد هسته‌ای بوده و بقیه ترکیبی است.
۳- برجام موجب لغو تحریم‌ها یعنی لغو حقوقی کلیه قوانین نمی‌شود بلکه فقط فعلاً برداشته می‌شود.
۴- دولت آمریکا حتی نسبت به تحریم‌های ایالات هم تعهدی نمی‌دهد و تنها آنها را تشویق (Encourage) به اجرای توفق می‌کند!
۵- تحریم‌های سازمان ملل، اروپا و آمریکا بعد از راستی‌آزمائی فقط تعلیق یا برداشته (Lift) می‌شود نه لغو در هنگام امضای توافق.
۶- صحبتی از لغو تحریم‌ها از ابتدا مطرح نبوده و با استفاده از کلماتی مانند توقف (Cease)، برداشتن، توقف اجرا و... با موضوع برخورد کرده‌اند. 
همه راه خرداد ۹۲ را بروند!
 رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران پافشاری بر حل و فصل همه معضلات جهان از طریق مذاکره و گفت‌وگوست، اظهار داشت: نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت! باید همان مسیر سازنده را به درستی به پیش ببریم، همان راهی را که مردم در خرداد ۹۲ به آن اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد.
 با رفع تحریم‌ها مشکلات یک روزه حل نمی‌شود
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه البته مردم ما به خوبی توجه دارند که با رفع تحریم‌ها همه مشکلات یک روزه سامان نمی‌یابد، خاطرنشان ساخت: این نکته مهمی است اما از آن مهمتر امیدی است که در جامعه ایجاد شده و مردم می‌بینند که نظام مقتدری دارند که بزرگترین معضل سیاسی بین‌المللی را با انگشت تدبیر خود حل و فصل می‌کند و برای موفقیت در آینده باید این امید، تدبیر، اعتماد و تلاش متقابل بین مردم و دولت و حاکمیت، تداوم یابد.
روحانی با اشاره به بهانه‌جویی‌های برخی بدخواهان که همواره می‌گفتند توافق در مسئله هسته‌ای ممکن نیست، گفت: همین افراد امروز که توافق حاصل شده می‌گویند کسی حاضر نیست به ایران آمده و سرمایه و تکنولوژی با خود بیاورد اما مطمئنم که سرمایه و تکنولوژی خیلی زودتر از آنچه در مخیله این بدخواهان است، مسیر خود را برای ورود به این کشور پیدا می‌کند و البته ما باید اراده خودمان را برای تعامل با جهان همچون گذشته به خوبی حفظ کرده و به دنیا نشان دهیم.
هدف نهایی؛ اقتصاد مقاومتی
رئیس جمهوری با بیان این که هدف ما در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: قطعاً شرایط پساتحریم برای تحقق اقتصاد مقاومتی بهتر از قبل است و در کنار این شرایط جدید باید فضای مناسب اجتماعی و سیاسی را نیز فراهم کنیم.
بهترین مجلس بدون شورای نگهبان!
روحانی در توضیح الزامات فضای مناسب اجتماعی و سیاسی برای پیشرفت سریع کشور تأکید کرد: هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس کنند.
رئیس جمهوری با بیان این که مجلس شورای اسلامی آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود، افزود: این نظر مقام معظم رهبری و گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ اینگونه نیست.
روحانی با بیان این که «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است»، اظهار داشت: ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیئت‌های اجرایی هستند و ما هیئت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند.
رئیس جمهوری تأکید کرد: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.
 روحانی با اشاره به این که امام راحل معتقد بود میزان رأی ملت است، اظهار داشت: ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟ ملت ایران ملتی بالغ، باتجربه و بزرگ است که به خوبی برای آینده خود تصمیم می‌گیرد.
درباره این بخش از اظهارات جناب روحانی باید گفت:
۱- درباره نقش و جایگاه شورای نگهبان در برگزاری انتخابات باید گفت بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی اعلام نظر درباره صلاحیت نامزدها برعهده این نهاد است و این نظارت نیز از نوع استصوابی است. وظیفه نظارتی هیئت‌های اجرایی نیز در طول وظیفه شورای نگهبان و زیرمجموعه آن است.
۲- دولت و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند خود را مفسر قانون اساسی بداند چرا که این وظیفه براساس اصل ۹۸ قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است.
۳- برخلاف اظهارات رئیس جمهور درباره دوره اول مجلس شورای اسلامی، این دوره نیز بدون نظارت تشکیل نشده بود. اگر چه در آن زمان هنوز نهاد شورای نگهبان شکل نگرفته بود اما اعضای شورای انقلاب که منصوبین حضرت امام(ره) بودند بر چگونگی و روند انتخابات برگزاری آن نظارت داشتند. 
۰ نظر ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۰۳
حسن حیدری