مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل
بلوغ زود رس در شبکه های اجتماعی
بلوغ زود رس در شبکه های اجتماعی
شبکههای دوستیابی در کشور ما به سرعت در میان جوانان ایرانی محبوب شده است و ایرانیها رتبهی سوم را در این شبکهها کسب کردهاند.
شبکههای دوستیابی در کشور ما به سرعت در میان جوانان ایرانی محبوب شده است و ایرانیها رتبهی سوم را در این شبکهها کسب کردهاند.
مطابق گزارش اتحادیهی جهانی مخابرات، کشور ما از نظر بهرهمندی از اینترنت، در بین ۱۸۷ کشور جهان، رتبهی ۸۷ را دارد که بر اساس طبقهبندی اتحادیهی جهانی مخابرات، جزء کشورهای متوسط به شمار میرود. همچنین ۳۵ درصد استفادهکنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل میدهند
بسیاری از محتواهای ارائهشده در فضای مجازی، به خصوص شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و اتاقهای گفتوگو، بدون در نظر گرفتن اقتضای سنی مخاطب، در معرض دید و برداشت و تحلیل وی قرار میگیرد. اغلب این محتواها، اعم از متن، عکس و فیلم نیز دارای زمینههای انحرافی هستند. بنابراین میتوانند جوان و نوجوان را که در شرایط خاص جسمیو غلیان غرایز جنسی قرار دارد، دچار سردرگمیکند و از مسیر ارزشها منحرف سازد.
این موضوع تا حدی اهمیت دارد که بر اساس گزارشهای منتشرشده، رئیسجمهور آمریکا به فرزندان خود اجازهی فعالیت در فیسبوک را نمیدهد. این در حالی است که شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک یا اتاقهای گفتوگو مروج سبک زندگی غربی هستند، اما انگار مأموریت این شبکهها بیشتر برای تغییر ارزشها و سبک زندگی حاکم در کشورهای دیگر است.
اتاقهای گفتوگو و شبکههای اجتماعی محلی برای ابراز عقاید و باورها و طرح شبهات است بیآنکه کاربر شناخته شود یا برچسب بخورد. به ویژه آنکه در بسیاری از موارد، جوانان و نوجوانان ما مجال مناسبی برای ابراز وجود و بیان دیدگاهها و شبهات دینی خود پیدا نمیکنند. در مقابل اما اغلب کسانی که توانایی پاسخگویی به این سؤالات و شبهات را دارند، در این شبکهها عضو نیستند یا حضورشان آنچنان کمرنگ است که در عمل، این فضاهای اینترنتی به محملی برای ترویج باورهای انحرافی و شبهاتی میشود که میتواند زیربنای فکری جوان و نوجوان را دستخوش تغییر کند؛ آنچنان که سبک زندگی وی را آن قدر غربی نماید که حدود ارتباط با نامحرم را زیر پا بگذارد.
مطابق گزارش اتحادیهی جهانی مخابرات، کشور ما از نظر بهرهمندی از اینترنت، در بین ۱۸۷ کشور جهان، رتبهی ۸۷ را دارد که بر اساس طبقهبندی اتحادیهی جهانی مخابرات، جزء کشورهای متوسط به شمار میرود. همچنین ۳۵ درصد استفادهکنندگان اینترنت را قشر جوان تشکیل میدهند
بسیاری از محتواهای ارائهشده در فضای مجازی، به خصوص شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و اتاقهای گفتوگو، بدون در نظر گرفتن اقتضای سنی مخاطب، در معرض دید و برداشت و تحلیل وی قرار میگیرد. اغلب این محتواها، اعم از متن، عکس و فیلم نیز دارای زمینههای انحرافی هستند. بنابراین میتوانند جوان و نوجوان را که در شرایط خاص جسمیو غلیان غرایز جنسی قرار دارد، دچار سردرگمیکند و از مسیر ارزشها منحرف سازد.
این موضوع تا حدی اهمیت دارد که بر اساس گزارشهای منتشرشده، رئیسجمهور آمریکا به فرزندان خود اجازهی فعالیت در فیسبوک را نمیدهد. این در حالی است که شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک یا اتاقهای گفتوگو مروج سبک زندگی غربی هستند، اما انگار مأموریت این شبکهها بیشتر برای تغییر ارزشها و سبک زندگی حاکم در کشورهای دیگر است.
اتاقهای گفتوگو و شبکههای اجتماعی محلی برای ابراز عقاید و باورها و طرح شبهات است بیآنکه کاربر شناخته شود یا برچسب بخورد. به ویژه آنکه در بسیاری از موارد، جوانان و نوجوانان ما مجال مناسبی برای ابراز وجود و بیان دیدگاهها و شبهات دینی خود پیدا نمیکنند. در مقابل اما اغلب کسانی که توانایی پاسخگویی به این سؤالات و شبهات را دارند، در این شبکهها عضو نیستند یا حضورشان آنچنان کمرنگ است که در عمل، این فضاهای اینترنتی به محملی برای ترویج باورهای انحرافی و شبهاتی میشود که میتواند زیربنای فکری جوان و نوجوان را دستخوش تغییر کند؛ آنچنان که سبک زندگی وی را آن قدر غربی نماید که حدود ارتباط با نامحرم را زیر پا بگذارد.
وظایف مسئولان و راهکارها
فراهم آمدن زیرساختهای فرهنگی اما کلید کنترل فضای مجازی است، زیرا کنترل این فضا از طریق پلیس سایبری هرچند راهکاری لازم است، اما در اینجا نیز اصل کلی قدرت بازدارندههای درونی قابل اعتمادتر است. ابلاغ رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی اما بهترین راهکار برای فراهم آمدن زیرساختهای لازم برای برقراری امنیت در فضای اینترنت است.
در پیام حضرت آیتالله خامنهای برای تشکیل این شورا همچنین آمده است: این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و بهروز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیمگیری نسبت به نحوهی مواجهه فعال و خردمندانهی کشور با این موضوع از حیث سختافزاری، نرمافزاری و محتوایی، در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همهی سطوح تحقق یابد.
اینترنت ملی: اینترنت یا اینترانت ملی طرحی است که از مدتها قبل قرار بود در کشور اجرایی شود، اما تاکنون این طرح ملی به ثمر نرسیده است. بدیهی است در صورت برقراری چنین شبکهای، کنترل بر فضای مجازی بسیار آسانتر میشود. بنابراین انتظار میرود تا مسئولان هر چه سریعتر به برقراری این شبکه اهتمام ورزند.
طراحی تالارهای گفتوگو و شبکههای اجتماعی داخلی با تکیه بر مدیریت ارزشی این فضاها: هرچند هماکنون نیز برخی تالارهای گفتوگوی وطنی طراحی شدهاند و در این شبکههای اجتماعی شاهد حضور کاربرانی هستیم، اما فضای ارزشی و تأکید بر روی سبک زندگی ایرانیاسلامینکتهای است که در اغلب چنین شبکههایی مغفول مانده و بدیهی است که این شبکهها در کنار شبکههایی همچون فیسبوک قرار میگیرند، نه در مقابل آنها. پس گام مهم دیگر طراحی شبکهها و اتاقهای گفتوگوی مبتنی بر ارزشهای ملی و مذهبی است و طبیعتاً باید بر این فضا، نظارت و مدیریت مناسبی، آن هم به صورت ایجابی و نه پلیسی و سلبی، انجام شود.
با نگاهی به تصاویر به نمایش درآمده از بانوان و دختران جوان ایرانی در فضای فیسبوک، میتوان دریافت اطلاعات و محتوای ارائهشده در فضای مجازی چگونه در مقابل ارزشهای جامعهی ما قد علم کرده و تا چه اندازه نیز موفق بوده است. اینکه چرا بر روی ارزشهایی همچون حجاب و حیا سرمایهگذاری میشود و بانوان جامعهی ما مورد هدف قرار میگیرند نیز امری بدیهی است.
حضور افراد آگاه در شبکههای اجتماعی
در حال حاضر نیز شاهد حضور افراد آگاه و ارزشی در فضاهایی همچون فیسبوک هستیم که میتوانند با حضور در کنار جوانان و نوجوانانی که میخواهند فضایی متفاوت را تجربه کنند، ضمن جلب اعتماد آنان به عنوان افرادی آگاه و مسلط به قوانین شرعی، شبهات موجود در ذهن جوانان و هم به افرادی که مغرضانه شبههپراکنی میکنند پاسخ دهند.
فعال کردن فضاهای ارزشی همچون پایگاههای بسیج و مساجد در جذب جوانان از همهی طیفها و سلیقهها: بدیهی است زمانی که در فضاهای ارزشی اجازهی حضور سلیقههای مختلف داده نشود و به جوانان اجازه طرح سؤال و شبهات ذهنیشان داده نشود، این افراد به اشخاصی اعتماد میکنند که به نوعی حرف دل آنها را میزنند یا با آنان همعقیدهاند. بسیاری از دوستیهای فضای مجازی بر اساس یک ابراز عقیده یا بیان سؤال و شبههای که در ذهن بسیاری از جوانان دیگر است شکل میگیرد؛ در حالی که ما در نهادینه کردن ارزشها و باورها به کمک بالا بردن اطلاعات و آگاهیهای دینی جوانمان ضعیف عمل نمودهایم.
نقش پررنگ آموزشوپرورش و آموزش عالی در ایمنسازی جوانان در مقابل هجمههای فضای مجازی: آموزشوپرورش، به عنوان بنیادیترین نهاد آموزشی، وظیفهی نهادینهسازی ارزشها و پاسخگویی به سؤالات کودکان، نوجوانان و جوانان را دارد. این نهاد همچنین از طریق ارتباط با اولیا، در افزایش آگاهیها و تبیین لزوم بالا رفتن سواد کامپیوتری آنها برای نظارت بر عملکرد فرزندانشان، نقش مهمیدارد. ضمن آنکه این نهاد یکی از اصلیترین سازمانهایی است که میتواند از طریق برنامههای آموزشی و کتب درسی، سبک زندگی ایرانیاسلامیرا در کودکان نهادینه کند و آنان را در برابر فرهنگ غربی واکسینه نماید. وزارت علوم نیز ادامهدهندهی این وظیفه و روند در سنین حساس جوانی است.
با افزایش فراگیری اینترنت و کاربران فضای مجازی، اعتیاد تازهای شکل گرفته است. اعتیاد به اینترنت یک واژه نیست، بلکه یک حقیقت است که سبب دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر میشود. از سوی دیگر، بسیاری از کاربران فضای مجازی، جوانان متأهلی هستند که در اتاقهای گفتوگو و شبکههای اجتماعی عضو میشوند و برخی از تصاویر بدحجاب به نمایش درآمده در آلبومها یا نمایههای فیسبوک، زنان شوهردار هستند و این به معنای آن است که فضای مجازی، نظام ارزشی موجود در جامعهی ما را از طریق تغییر در سبک زندگی، دچار دگرگونی نموده است. همین تصاویر و پوششهای نامتعارف اما خط قرمزهای ارتباط نامحرم را میشکند و در نهایت، موجب فراهم آمدن زمینههای خیانت در زندگی و ارتباطات نامشروع میشود.
۹۴/۰۸/۰۷