مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل
ایست به خصوصیسازی آموزش در مدارس دولتی / کمر همت دولت شیخ حسن به اضمحلال فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش افزود: خدمات آموزشی حاکمیتی است و در هیچ کجای
دنیا آموزش در مدارس دولتی را به بخش خصوصی واگذار نمیکنند
محسن پورعرب: آذرماه سال جاری پس از اینکه دولت لایحه بودجه 98 را تقدیم
مجلس کرد برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به موارد مربوط به حوزه
آموزشوپرورش انتقادهایی را عنوان کردند.
عضو کمیسیون آموزش در گفتوگو با «وطنامروز»: خدمات آموزشی
حاکمیتی است و در هیچ کجای دنیا آموزش در مدارس دولتی را به بخش خصوصی
واگذار نمیکنند
محسن پورعرب: آذرماه سال جاری پس از اینکه دولت
لایحه بودجه 98 را تقدیم مجلس کرد برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به
موارد مربوط به حوزه آموزشوپرورش انتقادهایی را عنوان کردند.
در
بخشهایی از لایحه بودجه 98 اینگونه اشاره شده است: «دولت مکلف است از
ابتدای سال تحصیلی 99-98 سالانه 10 درصد از دانشآموزان تحت پوشش وزارت
آموزشوپرورش را به صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذیصلاح و
به صورت آموزش رایگان علاوه بر تعداد دانشآموزان مشمول فعلی اداره کند.
آییننامه
اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت آموزشوپرورش و سازمان برنامه و بودجه،
به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید». موضوع خرید خدمات آموزشی که به باور
بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش رشد خزنده خصوصیسازی و ریلگذاری برای
این موضوع در بدنه آموزشوپرورش است، در لایحه بودجه در شرایطی
لحاظ شده است که پیش از این هم در سال 94 مجلس از واگذاری مدارس به بخش
خصوصی جلوگیری و با این موضوع مخالفت کرده بود.
در
آن زمان مجلس با استدلال اینکه دولت برخلاف قانون بودجه 94 عمل کرده است،
از واگذاری مدارس به بخش غیردولتی جلوگیری کرد که با بازخوردهای مثبتی در
جامعه همراه شد. این در حالی است که به نظر میرسد بار دیگر عزم دولت
اینبار در لایحه بودجه 98 برای واگذاری سالانه 10 درصد آموزش به بخش
خصوصی جدی است، موضوعی که البته گلایه و انتقاد نمایندگان را در پی داشته
است. بتازگی نیز «سیدحمایت میرزاده» سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از رأی منفی
اعضای کمیسیون متبوعش و همچنین فراکسیون فرهنگیان به تمام تبصرههای مربوط
به خصوصیسازی آموزشوپرورش خبر داده است تا مجلس بار دیگر آب پاکی را روی
دست دولت ریخته باشد.
مخالفت مجلس با خصوصیسازی
سیدحمایت
میرزاده با تشریح نشست سهشنبه گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با
بیان اینکه ادامه بررسی لایحه بودجه سال 98 در حوزه آموزش و تحقیقات در
دستور کار کمیسیون قرار دارد، گفت: اعضای کمیسیون به تمام تبصرههای لایحه
بودجه که به موضوع خصوصیسازی آموزشوپرورش ارتباط داشت از جمله تبصره
مربوط به خرید خدمات آموزشی، رأی حذف دادند. نماینده مردم گرمی در مجلس
افزود: بند 3 و 4 تبصره 19، بند «د» تبصره 20 و 4 جزء بند «ب» و
همچنین بند «ج» و بند «ز» تبصره 21 لایحه بودجه 98 که مربوط به موضوع
خصوصیسازی بود، همگی حذف شد. وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب همه بندهای
مربوط به خصوصیسازی یا واگذاری آموزشوپرورش بدون استثنا حذف شد و همچنین
در برخی موارد تجمیع و کوچک شدن واحدهای آموزشوپرورش و پژوهشی همگی حذف
شد.
دلایل مخالفت با خصوصیسازی
«سیدجواد
ساداتینژاد» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با «وطنامروز»
درباره دلایل حذف تمام تبصرههای لایحه بودجه که به موضوع خصوصیسازی
آموزشوپرورش مربوط بوده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در برنامه ششم
مصوب شده است واگذاری مدارس ممنوع است، چون خدمات آموزشی حاکمیتی است و در
هیچ کجای دنیا آموزش در مدارس دولتی را به بخش خصوصی واگذار نمیکنند، لذا
اعضای کمیسیون آموزش با این پیشنهاد مخالفت کردند.
ساداتینژاد
افزود: در زمان طرح این موضوع در کمیسیون تمام اعضا روی این پیشنهاد
همفکری و بحث داشتند و در نهایت کمیسیون مخالفت خود را اعلام کرد. وی
خاطرنشان کرد: در حال حاضر از وجود مدارس غیردولتی باکیفیت بهره میبریم
اما بحث ما درباره نحوه واگذاری سالانه 10 درصد آموزش به بخش خصوصی است که
معتقدیم نحوه واگذاری و خرید خدمت نیروها توسط بخش خصوصی دچار مشکلاتی است
که باعث میشود کیفیت خدمات آموزشی پایین بیاید.
رعایت نشدن عدالت
عضو
کمیسیون آموزش مجلس افزود: اینکه مدارس را بخواهیم به گونهای واگذار کنیم
که مدیر مدرسه معلمی را بیاورد و در نهایت پس از مدتی حقوق را پرداخت نکند
یا کم پرداخت کند، نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.
در
حال حاضر نیروهای خرید خدمت در بخش آموزش دچار مشکلاتی هستند، بنابراین
واگذاری 10 درصد آموزش به بخش خصوصی نهتنها مشکلات را کم نمیکند، بلکه
افزایش هم خواهد داد. ساداتینژاد با بیان اینکه طی بررسیهای انجام شده
به این نتیجه رسیدیم که قرار است مناطق حاشیهای شهرها به بخش خصوصی واگذار
شود، اظهار داشت: در این پیشنهاد آنطور که مشخص شده، قرار است مدارس حاشیه
شهرها به بخش خصوصی واگذار شود. هماکنون حاشیهنشینها با مشکلات متعددی
مواجه هستند که در برخی موارد صدایشان شنیده نمیشود.
با
این شرایط اگر قرار باشد آموزش دولتی را از آنها دریغ کنیم و درگیر بخش
خصوصی شوند، دچار تبعیض و عدم رعایت عدالت آموزشی میشوند. به همین دلایل
کمیسیون آموزش با این پیشنهاد مخالفت کرده است.
ضرورت توجه به دانشگاه فرهنگیان
وی
با اشاره به استدلال دولت درباره دادن چنین پیشنهادی تصریح کرد: دولت
بهانه چنین پیشنهادی را کمبود معلم عنوان کرده است. در اینباره راهحل
مشکل از واگذاری آموزش به بخش خصوصی نمیگذرد، بلکه باید ریشهای مشکل را
حل کرد.
ساداتینژاد افزود: امسال دانشگاه فرهنگیان
حدود 25 هزار معلم جذب داشته است. این درحالی است که طی 5 سال گذشته، در
هر سال حدود 3 تا 5 هزار جذب داشته است. با این شرایط میبینیم مشکلات
کنونی که دولت را ناچار کرده آموزش را به بخش خصوصی واگذار کند، ریشه در
گذشته و مدیریت اشتباه دارد.
در نظر بگیرید اگر طی 5
سال گذشته هر سال همین عدد 25 هزار نفر معلم جذب میشدند، آیا امروز چنین
مشکلاتی را داشتیم؟ پس باید دانشگاه فرهنگیان را حمایت کرد و زمینه جذب
معلم مورد نیاز را فراهم کرد. عضو کمیسیون آموزش در پایان در پاسخ به این
پرسش که با رد این پیشنهاد در لایحه بودجه 98 اگر آموزشوپرورش مجبور به
هیأت امنایی کردن مدارس و سپس غیردولتی کردن آنها شود چه باید کرد؟ اظهار
داشت: باید میزان نظارتها افزایش پیدا کند و اجازه چنین تغییر رویکردی را
نخواهیم داد.
منبع:وطن امروز
۹۷/۱۰/۲۲