حضرت امام خامنه ای: نگذارید احساس غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، در دلهای شما ضعیف بشود و فرو بنشیند. مثل کسی که از خانواده و حرم و ناموس خوددفاع میکند،ازانقلاب وارزشها و دستاوردهای آن،همین طور دفاع کنید بایگانی آبان ۱۳۹۶ :: فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

دیدگاه و باور ما: فضای مجازی در خدمت صدورانقلاب، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی، نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری، ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با امپریالیسم واستکبار ستیزی یا مهدی ادرکنی
فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی): ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
«ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»

بایگانی
پیوندها

۱۷۹ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

رمزگشایی از حادثه ای مهم در یمن

ریپر

نباید فراموش کنیم که توانایی موشک های بالستیک یمنی نیز زمانی در حد ابتدایی و محدود به منطقه ای کوچک بود ولی کم کم دست بلند یمنی ها به پایتخت سعودی نیز رسید.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بیش از دو سال از آغاز تهاجم ارتش سعودی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به یمن می گذرد و در این مدت علی رغم آنکه این نیروها حجم گسترده ای از حملات را به نقاط مختلف یمن ترتیب داده و هزاران نفر از مردم بی گناه این کشور را به قتل رسانده اند، اما به نتیجه خاصی نرسیده و نتوانسته اند حتی بخش کوچکی از این کشور را به تصرف خود در آورند. یکی از دلایل کشتار وسیع مردم یمن، آن است که آنچه به عنوان نیروی هوایی یمن و سامانه های معمول دفاع هوایی این کشور وجود داشته، در روزهای اول این جنگ عمدتا نابود شده اند و در این مدت نیروی هوایی طرف مقابله تقریبا بدون هیچ مشکلی در آسمان یمن جولان داشته است.

بر این اساس، بحث دفاع هوایی از جمله شاید مهم ترین مشکلات و کمبودهای نیروهای یمنی در حدود بیش از دو سال از آغاز تهاجم سعودی به حساب می آید؛ مسئله ای که به نظر می رسد اخیرا تغییراتی در آن ایجاد شده است.

جاسوس یانکی ها سرنگون شد

روز اول اکتبر سال 2017 میلادی، یک فروند پهپاد MQ-9 آمریکا در نزدیکی صنعا سرنگون شد و نیروهای یمنی اعلام کردند که آنها این عملیات را به انجام رسانده و توانسته اند این پهپاد آمریکایی که در حال جاسوسی و کسب اطلاع از مواضع و مناطق حساس پایتخت یمن بود را با موفقیت شناسایی و سپس در زمانی مناسب، سرنگون کنند.

سرنگونی پهپاد آمریکایی در یمن

اندکی بعد هم، فیلمی از شلیک یک موشک به سمت پهپاد مورد نظر و ساقط کردن آن منتشر شد. با دقت و رعایت اصول حفاظتی توسط نیروهای یمنی، در فیلم مذکور، پرتابگر و موشک به طور کامل تار شده اند و نمی توان از آن تصاویر به هویت کامل و دقیق موشک پی برد. البته دود خارج شده از پشت موشک حداقل نشانگر این مسئله بود که با یک سامانه پدافندی سوخت جامد رو به رو هستیم. در مدت کوتاهی پس از این کدهای دقیق، آمریکا نیز به از دست دادن این پهپاد اشاره کرد و مجبور شد به این اقدام مهم نیروهای یمن اعتراف کند ولی درباره دلایل از دست دادن این پهپاد و این که به چه شکلی بر فراز صنعا ساقط شده اشاره ای نکرد.

پهپاد MQ-9 ریپر در حقیقت مدل پیشرفته تر از MQ-1 پردیتور است که در برای امور شناسایی و تهاجم هوا به سطح توسعه پیدا کرده. این پهپاد ساخت شرکت  General Atomics  آمریکا است و هر فروند آن در حدود 17 میلیون دلار قیمت دارد. ارتفاع نهایی پرواز این پهپاد که به یک موتور توربوپراپ با قدرت 900 اسب بخار مجهز است، 15 کیلومتر و سرعت نهایی آن 482 کیلومتر بر ساعت است و می تواند تا 1700 کیلوگرم محموله را حمل کند. موشک هوا به سطح هلفایر و بمب های سبک هدایت لیزری از جمله تسلیحات اصلی این پهپاد محسوب می شود.

جاسوسی سعودی و یک احتمال نزدیک به یقین

اما اخیرا تصویری در شبکه های اجتماعی و سایت های تخصصی عربی در حال دست به دست شدن است که احتمالا می تواند حل کننده این معما باشد؛ تصویری که به ادعای سعودی ها به تاریخ 6 اسفند ماه 1395 تهیه شده و در آن یک تیر موشک هوا به هوای آلامو ساخت روسیه در پشت یک کشنده و خودرویی نیز در کنار آن قرار دارد که سعودی ها آن را منبع تامین قدرت این سامانه اعلام کردند. اما این موشک چیست و چطور از یمن سر در آورده است؟

تصویر گرفته شده توسط سعودی ها _ به شکل سرجنگی دقت کنید

موشک مورد نظر در حقیقت یک سلاح هوا به هوا برای جنگنده های میگ 29 یمنی است که سالها پیش نزدیک به 100 تیر از آن توسط حکومت قبلی یمن خریداری و به ارتش این کشور تحویل داده شده است. سیستم هدایت اصلی این موشک به صورت هدایت نیمه فعال راداری است و در عین حال نمونه هایی از آن با هدایت فروسرخ نیز توسعه پیدا کرده است. این موشک از سوخت جامد نیز بهره می برد، سرعت آن 4.5 ماخ و وزن سرجنگی آن نیز در حدود 39 کیلوگرم است.

نمایه گرافیکی از موشک های هوا به هوای سری آلامو _ موشک های اول و سوم از نوع هدایت فروسرخ هستند

نمونه های هدایت نیمه فعال راداری این موشک نیاز به رادار و باقی ماندن قفل راداری بر روی هدف و رساندن اطلاعات به موشک مورد نظر تا لحظه برخورد را دارد و تبدیل کردن آن از یک موشک هوا به هوا به یک موشک سطح به هوا اقدامی است که شاید در شرایط فعلی یمن تقریبا ناممکن باشد.

اما با دقت به تصویر گرفته شده توسط سعودی ها می توان به یک نکته جالب دیگر پی برد. موشک مورد نظر در این تصویر نه مدل هدایت راداری، بلکه مدل هدایت فروسرخ این موشک است. با استفاده از این موشک این احتمال بسیار قوی تر است که یمنی ها موفق شده باشند با فعال کردن این موشک ها و شلیک آن ها به سمت محدوده هدف مورد نظر و سپس فعال شدن جستجوگر فروسرخ موشک مذکور، روی هدف قفل کرده و آن را ساقط کنند.

فیلم منتشر توسط یمنی ها درباره سقوط پهپاد مورد نظر نشان دهنده این مسئله است که هدف در ارتفاع نه چندان بالایی قرار دارد و در نتیجه می توان تئوری مورد نظر را تا حدی زیادی صحیح اعلام کرد. برخی منابع و کارشناسان البته به استفاده از موشک های دوش پرتاب برای هدف قراردادن این پهپاد اشاره کردند که البته می تواند درست باشد اما سوالی که در این میان پیش میاید این نکته است که چگونه در این مدت خبری از این دوش پرتاب ها برای مقابله با متجاوزان نبوده است؟ که این موضوع نیز می تواند ناشی از حل مشکلات فنی برای استفاده از این سامانه ها باشد.

به هر حال هر آنچه که در یمن رخ داده است ، مشخصا نشان دهنده این مسئله است در حال حاضر و حداقل در شرایط فعلی، یمنی ها دارای نوعی از دفاع هوایی (حداقل در ارتفاع پایین) برای مقابله با تهدیدات هوایی هستند. بسیاری از کارشناسان این حرکت یمنی ها را نوعی اخطار و مجبور کردن هواپیماهای ائتلاف عربی به افزایش ارتفاع پروازی یا احتیاط در نزدیک شدن به مناطق حساس این کشور تفسیر کرده اند.

مسلما امروزه این توانایی یمنی ها در ابتدای راه قرار دارد و هنوز به سطح بالایی نرسیده اما بهتر است فراموش نکنیم که توانایی موشک های بالستیک یمنی نیز زمانی در همین حد ابتدایی بود ولی کم کم دست بلند یمنی ها به پایتخت سعودی نیز رسید. در این میان آنچه که طرف یمنی برای توسعه توانایی خود نیاز دارد مسئله زمان و تداوم ابتکارات خلاقانه است که می تواند 100 تیر موشک را به 100 تهدید مهم برای پرنده های کشتار جمعی سعودی و همپیمانان معدودش تبدیل کند.

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۲۳:۳۷
حسن حیدری
پایگاه ارتش آمریکا

سخنگوی یکی از گروه های ارتش آزاد سوریه گزارش داد که 180 نفر از عناصر این گروه با دریافت مبلغ دوهزار دلار تسویه حساب کرده و از پایگاه غیرقانونی ارتش آمریکا در منطقه التنف خارج شده اند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه وابسته به معارضان مسلح تکفیری سوریه از اقدام دولت آمریکا برای تسویه حساب با 200 تن از مزدوران گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد مستقر در گذرگاه التنف واقع در مرز مشترک سوریه با عراق و اردن خبر داده اند. بنابر این گزارش، ابو اثیر الخابوری سخنگوی گروه المسرح یکی از جناح های وابسته به گروه ارتش آزاد سوریه از مخالفان مسلح سوریه گزارش داد که 180 نفر از عناصر این گروه با دریافت مبلغ دوهزار دلار تسویه حساب کرده و از پایگاه غیرقانونی ارتش آمریکا در منطقه التنف خارج شده اند.

پاکسازی فوق پس از آن صورت گرفت که واشنگتن از حمایت لجستیک و مادی این گروه دست کشید و قرار است تنها از تروریستیهای تجزیه طلب چند ملیتی کرد سوریه (موسوم به قسد) به عنوان تنها همپیمان خود در شمال و شرق سوریه حمایت و پشتیبانی کند. لازم به ذکر است که آمریکا اواخر سال گذشته و با هدف سنگ اندازی در مسیر پیشروی های رزمندگان محور مقاومت در بادیه استانهای دمشق و سویداء اقدام به ایجاد پایگاه نظامی درمنطقه التنف کرده بود.

نیروهای آمریکایی پس از اشغال این منطقه از خاک سوریه اقدام به وضع منطقه ممنوعه ای به شعاع 55 کیلومتر در اطراف آن برای جلوگیری از نزدیک شدن نیروهای نظامی سوری و هم پیمانان آنها به خط مرزی این کشور با عراق و اردن کرده بودند اما پیشروی های گسترده رزمندگان سوری و عراق در دو سوی مرز موجب شد عملا این پایگاه به محاصره درامده و هیچگونه کارآیی نظامی و اطلاعاتی نداشته باشد.

منبع:اعلام الحربی

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۲۳:۲۱
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

عکس/ جمع شدن آب در کنار چادرهای زلزله‌زدگان

بارش باران و جمع شدن آب در مناطق زلزله‌زده

جمع شدن آب در کنار چادرهای زلزله‌زدگان

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۲۲:۵۳
حسن حیدری

الله اکبر

الحمدلله رب العالمین

اللهـم عجـل لولیـک الفـرج

الهی شکر به حضرت امام زمان(عج)

الهی شکر به حضرت زینب کبری(س)

الهی شکر به نابودی تار عنکبوتی داعش

الهی شکر به پیروزی کامل و جانانۀ جبهۀ حق

الهی شکر به شهیدان بزرگوار و مظلوم مدافع حرم

الهی شکر به رهبر دلاور و مؤمن عربی سید حسن نصرالله

الهی شکر به ضربۀ بزرگ و سیلی جانانه به قدرتهای استکباری

الهی شکر به شکست و اضمحلال شجرۀ خبیثه و جبهۀ شیطانی کفر

الهی شکر به اصحاب آخرالزّمانی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام

الهی شکر به آغاز پاکسازی منطقه از لوث وجود رژیم صهیونیستی اسرائیل

الهی شکر به ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی

الهی شکر به سردار پر افتخار اسلام و مجاهد فی سبیل‌الله حاج قاسم سلیمانی

الهی شکر به مجاهدت مردان و زنان اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم

الهی شکر به شکست توطئۀ جنایت بار و خباثت آمیز جبهۀ عبری - غربی - عربی

الهی شکر به شکست هیمنۀ پوشالی آمریکا و انگلیس و فرانسه و اسرائیل

الهی شکر به شکست افکار جاهلی مرتجعین عربی به ویژه آل سعود

الهی شکر به آمادگی‌های همه‌ جانبۀ سپاه اسلام عزیز

الهی شکر به کار فرهنگی بصیرت‌افزا و به موقع

الهی شکر به حفظ انگیزه و حفظ وحدت

الهی شکر به حفظ هوشیاری کامل

الهی شکر به بلندیهای جولان

الحمدلله رب العالمین

الهی شکر

حسن حیدری - 1396/8/30

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۹
حسن حیدری
خبر
۱۳۹۶/۰۸/۳۰


پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به نامه‌ی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره‌ی پایان سیطره‌ی شجره‌ی خبیثه‌ی داعش را به شرح زیر منتشر کرد:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سردار پر افتخار اسلام و مجاهد فی سبیل‌الله آقای سرلشکر حاج قاسم سلیمانی دام توفیقه
خدای بزرگ را با همه‌ی وجود سپاسگزارم که به مجاهدات فداکارانه‌ی شما و خیل عظیم همکارانتان در سطوح مختلف، برکت عطا فرمود و شجره‌ی خبیثه‌ئی را که به دست طواغیت جهان غرس شده بود، به دست شما بندگان صالح در کشور سوریه و عراق ریشه‌کن کرد. این تنها ضربه به گروه ستمگر و روسیاه داعش نبود، ضربه‌ی سخت‌تر به سیاست خباثت‌آلودی بود که ایجاد جنگ داخلی در منطقه و نابودی مقاومت ضدّ صهیونیستی و تضعیف دولتهای مستقل را به وسیله رؤسای شقیّ این گروه گمراه هدف گرفته بود. ضربه بود به دولتهای قبلی و کنونی آمریکا و رژیمهای وابسته به آن در این منطقه که این گروه را به وجود آوردند و همه‌گونه پشتیبانی کردند تا سلطه‌ی نحس خود را در منطقه‌ی غرب آسیا بگسترانند و رژیم غاصب صهیونیست را بر آن مسلط سازند. شما با متلاشی ساختن این توده‌ی سرطانی و مهلک نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید. این نصرتی الهی و مصداق: و ما رمیتَ اذ رمیت و لکن الله رمی بود که به‌خاطر مجاهدت شبانه‌روزی شما و همرزمانتان به شما پاداش داده شد.
اینجانب صمیمانه به شما تبریک میگویم و با این حال تأکید میکنم که از کید دشمن غفلت نشود.
آنهائی که با سرمایه‌گذاری سنگین این توطئه‌ی شوم را تدارک دیده بودند آرام نخواهند نشست سعی خواهند کرد آن را در بخشی دیگر از این منطقه و یا به شکلی دیگر دوباره به جریان افکنند. حفظ انگیزه، حفظ هوشیاری، حفظ وحدت، زدودن هر پسماند خطرناک، کار فرهنگی بصیرت‌افزا و خلاصه، آمادگی‌های همه‌جانبه نباید فراموش شود. شما را و همه‌ی برادران مجاهد از کشورهای عراق و سوریه و دیگران را به خدای بزرگ می‌سپارم و به همه‌ی شما سلام و دعا میکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
۳۰ آبانماه ۱۳۹۶     
سید علی خامنه‌ای   

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۲۱:۱۱
حسن حیدری
پیام‌ها و نامه‌ها
۱۳۹۶/۰۸/۳۰


بسم الله الرحمن الرحیم
انّافَتَحنا لَکَ فتحاً مُبینا
محضر مبارک رهبر عزیز و شجاع انقلاب اسلامی
حضرت آیت‌الله‌ العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی
سلام علیکم

شش سال قبل فتنه‌ای خطرناک شبیه فتنه‌های زمان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که فرصت و حلاوت درک حقیقی اسلام ناب محمدی (ص) را از مسلمانان سلب نمود این بار پیچیده و آغشته به سمّ صهیونیسم و استکبار همچون طوفانی ویرانگر، عالم اسلامی را درنوردید.
این فتنه‌ی خطرناک و مسموم با هدف آتش‌افروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید. حرکت خبیثانه‌ای که تحت نام "حکومت اسلامی عراق و شام" در همان ماه‌های اولیه موفق شد با اغفال ده‌ها هزار جوان مسلمان، دو کشور بسیار اثرگذار و سرنوشت‌ساز عالم اسلامی "عراق" و "سوریه" را دچار بحران بسیار خطرناکی کند و صدها هزار کیلومتر مربع از اراضی این کشورها را همراه با هزاران روستا، شهر و مراکز مهم استانی به تصرف درآورد و هزاران کارگاه و کارخانه و زیرساخت‌های مهم این کشورها از جمله، راه‌ها، پل‌ها، پالایشگاه‌ها، چاه‌ها و خطوط نفت و گاز و نیروگاه‌های برق و موارد دیگری از این نوع را تخریب نمودند و شهرهای مهمی همراه با آثار گران‌بهای تاریخی و تمدن ملی آنها را با بمب‌گذاری از بین برده و یا سوزاندند.
اگرچه آمار خسارت‌های وارده قابل احصاء نیست اما بررسی‌های اولیه حاکی از پانصد میلیارد دلار می‌باشد.
در این حادثه، جنایات بسیار دردناکی که غیر قابل نمایش است رخ داد؛ از جمله: سربریدن کودکان یا پوست کندن زنده‌زنده‌ی مردان در مقابل خانواده‌های خود، به اسارت گرفتن دختران و زن‌های بی‌گناه و تجاوز به آنان، سوزاندن زنده‌زنده‌ی افراد و ذبح دسته‌جمعی صدها جوان.
مردم مسلمان این کشورها متحیر از این طوفان مسموم، بخشی گرفتار خنجرهای برنده‌ی جنایتکاران تکفیری گردیدند و میلیون‌ها نفر دیگر خانه و کاشانه‌ی خود را رها کرده و آواره‌ی شهرها و کشورهای دیگر شدند.
در این فتنه‌ی سیاه، هزاران مسجد و مراکز مقدس مسلمانان تخریب و یا ویران گردید و بعضاً مسجد را به همراه امام جماعت و نمازگزاران آن با هم منفجر نمودند.
بیش از شش هزار جوان فریب‌خورده‌ به نام دفاع از اسلام به‌صورت انتحاری با خودروهای پر از مواد منفجره خود را در میادین، مساجد، مدارس، حتی بیمارستان‌ها و مراکز عمومی مسلمان‌ها منفجر کردند؛ که در نتیجه‌ی این اعمال جنایتکارانه ده‌ها هزار مرد، زن و کودک بی‌گناه به شهادت رسیدند.  
تمامی این جنایت‌ها بنا به اعتراف عالی‌ترین مقام رسمی آمریکا که هم‌اکنون ریاست جمهوری این کشور را بر عهده دارد توسط رهبران و سازمان‌های مرتبط با آمریکا طراحی و اجرا گردیده است کما اینکه همچنان این روش توسط رهبران کنونی آمریکا در حال طراحی و اجرا است.
آنچه پس از لطف خداوند سبحان و عنایت خاص رسول معظم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و اهل‌بیت گرانقدرش باعث شکست این توطئه‌ی سیاه و خطرناک گردید، رهبری خردمندانه و هدایت‌های حکیمانه‌ی حضرت مستطاب عالی و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌ العظمی سیستانی بود که موجب بسیج کلیه‌ی امکانات برای مقابله با این طوفان مسموم گردید.
یقیناً پایداری دولت‌های عراق و سوریه و پایمردی ارتش‌ها و جوانان این دو کشور خصوصاً حشدالشعبی‌ مقدس و دیگر جوانان مسلمان سایر کشورها با حضور مقتدرانه و محوری حزب‌الله به رهبری سید پر افتخار آن، جناب سید حسن نصرالله (حفظه‌الله‌تعالی) نقش تعیین‌کننده‌ای در به شکست کشاندن این حادثه‌ی خطرناک داشتند.
قطعاً نقش ارزشمند ملت و دولت خدمتگزار جمهوری اسلامی خصوصاً ریاست محترم جمهوری اسلامی، مجلس، وزارت دفاع و سازمان‌های نظامی و انتظامی و امنیتی کشورمان در حمایت از دولت‌ها و ملت‌های کشورهای فوق‌الذکر قابل تقدیر است.
حقیر به‌عنوان سرباز مکلف‌شده از جانب حضرت‌عالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه‌ی داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی – صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره‌ی این شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه را اعلام می‌کنم و به نمایندگی از کلیه‌ی فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوریه‌ای، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند، این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را به حضرت‌عالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملت‌های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و پیشانی شکر را در مقابل پیشگاه خداوند قادر متعال به شکرانه‌ی این پیروزی بزرگ بر زمین می‌ساییم.
و مَا النَّصرالّا مِن عِندِالله العَزِیزِ الحَکِیم
فرزند و سربازتان            
قاسم سلیمانی 
۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۲۱:۰۹
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

عکس/ دیدار پوتین و بشار اسد

دیدار بشار اسد با پوتین

بشار اسد رییس جمهور سوریه صبح امروز (سه شنبه) با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی روسیه دیدار و پیرامون آخرین تحولات پرونده سوریه گفتگو کرد.

به گزارش مشرق، کاخ کرملین اعلام کرد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در سوچی دیدار و گفت‌وگو کردند.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار، دستاوردها و پیشروی‌های ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در این کشور را به بشار اسد تبریک گفت.

پوتین در ادامه تأکید کرد: «روسیه در خصوص حل بحران سوریه با عراق، آمریکا، مصر، عربستان سعودی و اردن در تماس مداوم است».

بشار اسد نیز در این دیدار گفت: «نیروهای روسیه پیشبرد راه‌حل سیاسی در سوریه را میسر ساختند».

رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد، دمشق مایل به پیشبرد راه‌حل سیاسی برای بحران موجود است و وضعیت موجود، با توجه به این مسئله خوشبینانه است.

وی افزود، امیدوار است که روسیه در این زمینه کمک کند تا مردم سوریه خودشان این فرایند را با کمک گرفتن از کشورهای دیگر و نه مداخله آنها، هدایت کنند.

اسد گفت: «ما از کسانی که واقعا به راه‌حل سیاسی در سوریه علاقمند هستند، استقبال می‌کنیم. بسیاری از مناطق سوریه از دست تروریست‌ها آزاد شده است.

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۲۰
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

فلسطینیان در معرض «خیانت قرن»

یادداشت

دونالد ترامپ مثل رؤسای جمهور قبلی امریکا برنامه سازش را از ابتدای ورودش به کاخ سفید در سرلوحه سیاست خارجی خود قرارداد اما این کار راهم مثل دیگر کارهایش برخلاف رویه معمول همان رؤسای جمهور پیش برده است.

به گزارش مشرق، «سید رحیم نعمتی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

دونالد ترامپ مثل رؤسای جمهور قبلی امریکا برنامه سازش را از ابتدای ورودش به کاخ سفید در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داد اما این کار را هم مثل دیگر کارهایش برخلاف رویه معمول همان رؤسای جمهور پیش برده است. اولین نشانه خلاف رویه او در انتصاب جرد کوشنر به عنوان مسئول مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان فلسطینی در ژانویه بود. هرچند که سابقه داشته رئیس‌جمهور امریکا فردی را به عنوان نماینده خود در موضوعات حادی مثل همین مذاکرات سازش تعیین کند، اما سابقه نداشته این موضوع را در دست کسی خارج از دستگاه دیپلماسی امریکا قرار بدهد جدا از اینکه کوشنر داماد رئیس‌جمهور و از خویشان نزدیک به او است.

ترامپ با این انتخاب نه تنها برنامه‌اش را برای مذاکرات سازش از دسترس وزیر خارجه‌اش، رکس تیلرسون خارج کرد بلکه روند اجرای این برنامه را هم در قالب روابط شخصی و به خصوص پیوندهای مالی نزدیکانش با طرف‌های مذاکرات قرار داد. این نقشه ترامپ نقش‌های تازه‌ای برای سازش ایجاد کرده که کوشنر تنها یک مورد از این نقش‌ها است و باید به محمد بن سلمان هم اشاره کرد که به واسطه روابط کوشنر با او، یکی دیگر از افرادی است که نقش کلیدی در مذاکرات سازش را به عهده گرفته است. 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دو هفته قبل به عربستان فراخوانده شد تا بن سلمان با او دیدار کند. آن دیدار همزمان شد با یک سلسله اتفاقات از دستگیری گسترده چندین شاهزاده آل‌سعود و مقام‌های عالی‌رتبه این خاندان و اصابت موشک یمنی به فرودگاه ملک خالد ریاض، پایتخت سعودی و استعفای نابهنگام سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در همین شهر ریاض. این همزمانی باعث شد آن دیدار از اولویت خبری کنار گذاشته شود و کم‌ترین توجه به آن شود اما بعد معلوم شد که اهمیت خبری کمتری نداشته به خصوص اینکه بن سلمان در آن دیدار به نقش خود عمل می‌کرد، نقشی که چند روز قبل از آن دیدار و از سوی کوشنر تعریف شده بود.

کوشنر حدود ۱۰ روز قبل از آن دیدار محرمانه به عربستان رفته بود و سه چهار روزی هم در آنجا بود. دینا پاول و جیسون گرنبلات دو مقام ارشد امریکایی در آن سفر همراه کوشنر بودند تا او را در روند مذاکرات سازش همراهی کنند و حتی گفته‌ می‌شد که در طول اقامت چند روزه کوشنر در ریاض، تماس‌هایی هم با مقام‌های رژیم صهیونیستی، فلسطینی، مصری، اردنی و اماراتی داشته‌اند. در هر صورت، محمود عباس به ریاض خوانده شد تا بن سلمان به نقش خود عمل کند و او را مجبور به قبول نتایج مذاکرات کوشنر بکند که به عنوان «معامله قرن‌» معروف شده است. 

هرچند که آن موقع چیزی از این معامله گفته نشد اما حالا دست‌کم زوایایی از آن معلوم شده که عبارتند از: تشکیل کشور فلسطینی بدون تخلیه شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی، مذاکره برای تبادل اراضی و ساکنان، تشکیل کشور فلسطینی اما بدون پایبندی به مرزهای ۱۹۶۷. علاوه بر این، سرنوشت بیت‌المقدس و انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس مسکوت گذاشته شده تا با پیشبرد مذاکرات به این دو موضوع هم رسیدگی شود. روشن است که این موارد از چیزهایی نیست که حتی محمود عباس با تمام تمایلاتش به سازش هم بتواند به راحتی با آنها کنار بیاید و به همین خاطر هم بود که در دیدار با بن‌سلمان زیر بار معامله قرن نرفت و بن سلمان را در اجرای مأموریتش ناکام گذاشت.

در واقع، جلوگیری از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و تخلیه شهرک‌های فعلی از پیش‌شرط‌های دولت خودگردان برای از سرگیری مذاکرات سازش است که به هیچ وجه در معامله مورد نظر ترامپ مطرح هم نشده‌اند و به جای آن، او افراطی‌ترین درخواست‌ها را در این معامله گنجانده است. محمود عباس جدای از در نظر نگرفتن پیش‌شرط‌هایش، با این درخواست‌ها در معامله ترامپ روبه‌رو شده که به خوبی می‌داند برای فلسطینی‌ها قابل توجیه نیستند.

عباس به همین جهت از قبول معامله قرن سر باز زده و حالا ترامپ از زاویه دیگری وارد شده و او را تهدید می‌کند که در صورت عدم قبول این معامله دفترش را در نیویورک تعطیل خواهد کرد. این دفتر بیش از سه دهه قبل مرکز اصلی تشکیلات فلسطینی در امریکا بود که مجوز فعالیت آن به صورت شش‌ماهه از سوی وزارت خارجه امریکا تمدید می‌شد و حالا تهدید عباس مبنی بر کشاندن مقامات رژیم صهیونیستی به دادگاه بین‌المللی لاهه باعث شده وزارت خارجه امریکا هم از تمدید مجوز فعالیت این دفتر خودداری کند.

روشن است که این کار امریکا یک نوع گروگانگیری است تا عباس را مجبور به قبول آن معامله کند چنان که امریکایی‌ها گفته‌اند اگر او وارد مذاکرات شود، این دفتر هم می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. در هر صورت، ترامپ چشم‌اندازهای اصلی طرح خود برای سازش را در قالب یک معامله روی میز گذاشته که تمام مفاد آن منطبق بر منافع رژیم‌ صهیونیستی است و تنها با تهدید بستن آن دفتر می‌خواهد عباس را مجبور به قبول این معامله کند.

عباس و تشکیلاتش تا حالا زیر بار نرفته‌اند  اما باید دید تا چه زمانی می‌توانند مقاومت کنند چرا که این بار جدای از تازه بودن نقشه امریکا، افرادی مثل محمد بن سلمان هم نقش‌هایی به عهده گرفته‌اند که آنها را در سوی مقابل و جبهه امریکایی- صهیونیستی قرار می‌دهد.

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۱۶
حسن حیدری
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

عکس/ واکنش «ایهود باراک» به دیدار پوتین و اسد

به گزارش مشرق، ایهود باراک در توئیتی نوشت: دیدار اسد و پوتین نشانه شکست سیاست خارجی اسرائیل است.

۰ نظر ۳۰ آبان ۹۶ ، ۱۹:۱۵
حسن حیدری
پیوندهای مرتبطصوتصوت
۱۳۹۶/۰۸/۲۹
بعدازظهر امروز برگزار شد؛

جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان با حضور امام امت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از بازدید از مناطق زلزله‌زده در جلسه‌ی رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان در جمع مسئولان استانی و محلی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، وظایف مسئولان را در قبال زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، بسیار سنگین خواندند و تأکید کردند: مهم‌ترین اولویت کنونی، مسئله‌ی تأمین مسکن زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب‌شده و آسیب‌دیده است که باید با پشتیبانی دستگاه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی و با مدیریت متمرکز و کار جهادی و با سرعت عمل لازم، انجام گیرد.

ایشان با تأکید بر اینکه مردم آسیب‌دیده باید پیشرفت کار را حس کنند، گفتند: در این زمین‌لرزه، وسعت مناطق آسیب‌دیده زیاد است و اگرچه شهر سرپل ذهاب و برخی شهرهای دیگر خسارات سنگینی دیده‌اند اما برخی روستاها به‌کلی ویران شده‌اند که حادثه‌ی مهمی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مصائب و سختی‌ها و گرفتاری‌های زلزله‌زدگان افزودند: ما چون خودمان به حادثه‌ی زلزله مبتلا نشده‌ایم، شاید متوجه مصیبت زلزله‌زدگان نشویم. کسانی که تا دیروز در کنار خانواده‌ی خود در یک مسکن، با آرامش زندگی می‌کردند، به یکباره هم زندگی خود را از دست داده‌اند و اکنون در فصل سرما همه‌ی زندگی آنان در یک چادر خلاصه شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه باید اهمیت این حادثه را متوجه شد تا بتوانیم به اهمیت وظایف خود پی ببریم، خاطرنشان کردند: در حوادثی همچون زلزله، یکی از موارد مورد نیاز در همان ساعات اولیه، موضوع نجات است که در این منطقه به‌دلیل حضور بموقع ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، مسئله‌ی نجات تقریباً به‌شکل قابل قبولی انجام شد.

ایشان خاطر نشان کردند: با توجه به بازدیدی که از برخی مناطق زلزله‌زده داشتم و با توجه به گستردگی منطقه‌ی آسیب‌دیده، اگر موضوع نجات در همان ساعات اولیه به‌سرعت انجام نمی‌گرفت، تلفات قطعاً چندین برابر میزان فعلی بود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد خود با مسئولان دولتی در زمان زلزله‌ی بم، گفتند: در پی آن جلسات، ستاد مدیریت بحران شکل گرفت تا در همان لحظات اولیه‌ی حوادث طبیعی، این ستاد وارد عمل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، موضوع «امداد» را بعد از موضوع «نجات» یکی دیگر از مسائل مهم در حوادث و بلایای طبیعی برشمردند و افزودند: اگرچه در امداد نیز سرعت مورد نیاز است اما امداد، فوری و تمام‌شدنی نیست زیرا در هر برهه از زمان، بخش‌های مخصوص به خود را دارد.

ایشان تأکید کردند: در حادثه‌ای همچون زلزله، در مراحل اولیه‌ی امداد، تأمین نیازهای فوری همچون غذا، آب، امکانات زندگی و لباس مورد توجه است اما بعد از این مراحل، مهم‌ترین مرحله، جمع‌آوری نخاله‌ها در شهرها و روستاها و سپس تأمین مسکن است که کار  عظیم و دشواری است و باید حتماً انجام گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی، سرعت عمل در ساخت خانه‌های مردم آسیب‌دیده و همچنین تأمین وسایل گرمایشی را ضروری برشمردند و خاطرنشان کردند: برای انجام این مسئولیت سنگین، مدیریت متمرکز لازم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از زحمات مسئولان به‌ویژه دستگاه‌ها و نهادهایی که کمر همت بستند و از همان ابتدای حادثه به‌طور جدی وارد عمل شدند، گفتند: علاوه بر تمرکز مدیریت، کار جهادی و پیگیری مستمر کارها و سرعت عمل باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
۰ نظر ۲۹ آبان ۹۶ ، ۲۳:۳۴
حسن حیدری