حضرت امام خامنه ای: نگذارید احساس غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، در دلهای شما ضعیف بشود و فرو بنشیند. مثل کسی که از خانواده و حرم و ناموس خوددفاع میکند،ازانقلاب وارزشها و دستاوردهای آن،همین طور دفاع کنید عزت ما را فروختند - کشور ما را فروختند :: فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

دیدگاه و باور ما: فضای مجازی در خدمت صدورانقلاب، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی، نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری، ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با امپریالیسم واستکبار ستیزی یا مهدی ادرکنی
فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی): ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
«ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»

بایگانی
پیوندها
مرگ بر آمریکا-مرگ بر اسرائیل

عزت ما را فروختند - کشور ما را فروختند

در دولت شیخ حسن فریدون (روحانی)

عزت ما را فروختند - کشور ما را فروختند

در این لیست هم میادین مشترک و هم میادین مستقل گنجانده شده‌اند. چنانکه 11 میدان مشترک، 4 میدان مستقل و یک میدان مستقل مشکوک به مشترک بودن در این لیست دیده می‌شود. از این میادین 14 میدان نفتی و 2 میدان گازی هستند. همچنین در این میادین 6 میدان توسعه نیافته و 10 میدان توسعه یافته هستند. همچنین برای همه این میادین مطالعات مخزنی انجام شده است.

رونمایی از بذل و بخششهای وزارت نفت به شرکتهای خارجی:

واگذاری 80 درصد نفت کشور به شرکت های خارجی بر اساس الگوی پرابهام IPC

در این لیست هم میادین مشترک و هم میادین مستقل گنجانده شده‌اند. چنانکه 11 میدان مشترک، 4 میدان مستقل و یک میدان مستقل مشکوک به مشترک بودن در این لیست دیده می‌شود. از این میادین 14 میدان نفتی و 2 میدان گازی هستند. همچنین در این میادین 6 میدان توسعه نیافته و 10 میدان توسعه یافته هستند. همچنین برای همه این میادین مطالعات مخزنی انجام شده است.

گروه سیاسی - رجانیوز: با وجود اینکه وزیر نفت می‌گوید الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC هنوز نهایی نشده و هیچ یک از پیش‌نویس‌های تهیه شده برای این الگو در کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی مورد تایید وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نیست، شرکت ملی نفت خود را برای اولین مناقصه میادین نفتی ایران بر اساس IPC در ابتدای سال 95 آماده می‌کنند.

اگرچه وزیر نفت تاکید کرده بود که مبنای کار وزارت نفت مصوبه دولت برای الگوی جدید قراردادهای نفتی است اما واقعیت این است که مصوبه دولت بر اساس پیش‌نویس تهیه شده در کمیته بازنگری، صادر شده است و طبعا اگر اولی فاقد اعتبار باشد، دومی هم اعتباری نخواهد داشت. در عین حال، بعضی اشکالات حقوقی وارد بر مصوبه دولت و مغایرت‌های آن با دیگر قوانین کشور می تواند ماهیت این مصوبه را به نیز به طور کلی تغییر دهد.

وزیر نفت در آخرین نشست خبری خود در سال جاری، درباره برگزاری اولین مناقصه توسعه میادین نفتی بر اساس IPC گفت:« کار فشرده‌ای می‌شود که اوایل سال آینده بتوانیم مناقصه برای میادین نفتی برگزار کنیم. 15 یا 16 میدان انتخاب شدند که اغلب آنها مشترک هستند و یا مربوط به افزایش بازیافت نفت هستند.»

زنگنه تصریح کرد: «با دوستان توافق کردیم که با توجه به نگرانی‌ها در وهله اول به گرین فیلدهای مستقل اولویت ندهیم و روی میادین مشترک متمرکز شویم.»

 

اما نکته جالب در این جدول آن است که در این لیست هم میادین مشترک و هم میادین مستقل گنجانده شده‌اند. چنانکه 11 میدان مشترک، 4 میدان مستقل و یک میدان مستقل مشکوک به مشترک بودن در این لیست دیده می‌شود. از این میادین 14 میدان نفتی و 2 میدان گازی هستند. همچنین در این میادین 6 میدان توسعه نیافته و 10 میدان توسعه یافته هستند. همچنین برای همه این میادین مطالعات مخزنی انجام شده است.

میادینی که بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی به مناقصه می‌روند
   نوع میدان    نام میدان  نفتی/گازی   مستقل/مشترک
  توسعه نیافته آزادگان جنوبی فاز 2       نفتی         مشترک
  توسعه نیافته        چنگوله       نفتی  مشکوک به مشترک
  توسعه نیافته          اروند       نفتی         مشترک
  توسعه نیافته        سهراب       نفتی         مشترک
  توسعه نیافته   لایه نفتی پارس جنوبی       نفتی         مشترک
  توسعه نیافته      بلال گازی       گازی         مشترک
 ----------------  -------------  ----------------  -----------------------
  توسعه یافته سلمان نفتی فاز 2       نفتی         مشترک
  توسعه یافته         فروزان       نفتی         مشترک
  توسعه یافته           آبان       نفتی         مشترک
  توسعه یافته       پایدار غرب       نفتی         مشترک
  توسعه یافته       نفت شهر       نفتی         مشترک
  توسعه یافته        دهلران       نفتی         مشترک
  توسعه یافته    اهواز بنگستان       نفتی         مستقل
  توسعه یافته       آب تیمور       نفتی         مستقل
  توسعه یافته  منصوری بنگستان       نفتی         مستقل
  توسعه یافته      تنگ بیجار       گازی         مستقل

این گزارش حاکیست، علی‌رغم اینکه بسیاری از کارشناسان مستقل و کارشناسان زبده در بدنه صنعت نفت معتقدند الگوی جدید قراردادهای نفتی IPC تنها برای میادین مشترک یا میادین با پیچیدگی بسیار بالا مانند میادین دریای خزر که در آب‌های عمیق واقع شده‌اند و امثال آنها کاربرد دارد، دیدن بعضی میادین مستقل توسعه یافته در لیست اولین مناقصه شرکت ملی نفت بسیار تعجب‌برانگیز است.

این کارشناسان می‌گویند چه IPC الگوی مناسبی باشد یا نباشد، ابتدا همانطور که با نمایندگان مجلس توافق شده بود باید درباره میادین مشترک به کار گرفته شود. چنانکه امتیازات گسترده و بی‌نظیری که IPC به پیمانکاران خارجی ارائه می کند قرار بود برای ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در میادین مشترک مورد استفاده قرار بگیرد و ارائه چنین امتیازاتی برای میادین مستقلی که در اولویت هم قرار ندارند توجیه‌پذیر نیست.

در شرایطی که برای توجیه همه نقاط ضعف IPC و امتیازات ویژه‌ و اختیارات بی نظیری که به خارجی‌ها در آن اعطا می‌شود همواره از سوگواری برای عقب‌ماندگی ایران در میادین مشترک به عنوان یک سلاح موثر استفاده می‌شود، اولویت دادن به میادین مستقل توسعه یافته که اتفاقا بخش عمده تولید نفت ایران از این میادین انجام می شود عمیقا جای سؤال دارد.

در دو سال گذشته، بدنه کارشناسی درون صنعت نفت به خصوص در جنوب کشور همه تلاش خود را به کار بردند تا لااقل میادین توسعه‌یافته اصلی کشور که بیش از 80 درصد از تولید نفت کشور را بر عهده دارند از لیست پروژه‌هایی که در مرحله نخست بر اساس IPC به مناقصه گذاشته می‌شوند خارج شود اما برخورد شدید وزیر نفت در آخرین سخنرانی خود با این کارشناسان نشان داد که همه تلاش بدون هیاهوی آنها بر باد رفته است.

در واقع، با توجه به اینکه بیش از 80 درصد نفت کشور از 9 مخزن مستقلی که در جنوب کشور قرار گرفته است تولید می‌شود، سپردن این میادین برای افزایش برداشت به شرکت‌های خارجی آن هم بر اساس الگوی IPC و اختیارات ویژه موجود در آن خطر مسلط شدن شرکت‌های چند ملیتی خارجی بر نفت ایران را پررنگ می کند.

در این مناقصه، همزمان با این 16 میدان که برای توسعه به مناقصه گذاشته می‌شوند، 15 میدان یا بلوک اکتشافی نیز برای انجام یا تکمیل فعالیت‌های اکتشافی به مناقصه گذاشته خواهند شد. بر اساس اعلام شرکت ملی نفت، برای هیچ کدام از این میادین یا بلوک‌های اکتشافی مطالعات مخزن انجام نشده است.

میادین و بلوک‌های اکتشافی که بر اساس IPC به مناقصه می‌روند
     نوع میدان                       نام میدان
     اکتشافی                          کویر
     اکتشافی                         مغان
     اکتشافی                         بامداد
     اکتشافی                         ماهان
     اکتشافی                         پارسا
     اکتشافی                       سرخس
     اکتشافی                       دوستی
     اکتشافی                           راز
     اکتشافی                      سیستان
     اکتشافی                         تایباد
     اکتشافی                        آبادان
     اکتشافی                        تیماب
     اکتشافی                         ذهاب
     اکتشافی                          نودژ
     اکتشافی      دریای خزر(بلوک‌های 24-26 و 20-سردار جنگل)

به گزارش مهم‌ترین بلوک اکتشافی از نظر پیچیدگی و مسائل مربوط به حاکمیت سرزمینی درمیان این 15 میدان و بلوک اکتشافی، دریای خزر است که در سال 90 متخصصان ایرانی با استفاده از سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر توانستند میدان نفتی سردار جنگل را در آن کشف کنند.

۹۴/۱۲/۲۱
حسن حیدری

نظر شریف شما (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

'ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی