حضرت امام خامنه ای: نگذارید احساس غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، در دلهای شما ضعیف بشود و فرو بنشیند. مثل کسی که از خانواده و حرم و ناموس خوددفاع میکند،ازانقلاب وارزشها و دستاوردهای آن،همین طور دفاع کنید امام امت: در همه تصمیم گیری های مربوط به طرح ولایت، نظرجناب آقای مصباح دقیقا رعایت شود :: فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

خواستۀ ما: اینترنت باید ملّی، امن، پرسرعت، ارزان و پاک باشد

دیدگاه و باور ما: فضای مجازی در خدمت صدورانقلاب، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیر نفتی، نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری، ایجاد اشتغال پایدار، مبارزه با امپریالیسم واستکبار ستیزی یا مهدی ادرکنی
فضای مجازی ؛ نیازامروز ، ضرورت فردا

حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی): ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
«ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»

بایگانی
پیوندها
شناسه خبر : 290022
این کار آن قدر خوب و مفید است که هرقدر برای آن سرمایه گذاری می شود به نظر من زیاد نیست و باید کاری کنیم که این کار توسعه پیدا کند. این ها برخی از توصیه های رهبری معظم انقلاب است به دلیل شناخت عمیقی که از وضعیت فرهنگی جامعه دارند.
این کار آن قدر خوب و مفید است که هرقدر برای آن سرمایه گذاری می شود به نظر من زیاد نیست و باید کاری کنیم که این کار توسعه پیدا کند. این ها برخی از توصیه های رهبری معظم انقلاب است به دلیل شناخت عمیقی که از وضعیت فرهنگی جامعه دارند.

گروه معارف - رجانیوز: بعد از آنکه دشمن از نفوذ سخت در این کشور نا امید شد، برنامه نفوذ خود را به جنگ نرم و ورود به حیطه های اندیشه ای و فرهنگی تغییر داد. برخی از مسئولان این مسئله را حس کردند و در اوایل دهه هفتاد برای کسب تکلیف خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند . ایشان برای درمان بخشی از این حملات آنان را به علامه مصباح یزدی ارجاع دادند.این بود که شجره ی طیبه ای در همان سال ها با نام طرح ولایت شکل گرفت و علی رغم برخی مشکلات و بی مهری ها تا به امروز ثمر و برکتش ادامه دارد.آثار و برکات طرح ولایت به قدری بود که رهبری معظم انقلاب در تایید و ضرورت گسترش این طرح مبارک جملات عجیب و فراوانی دارند.

 
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای طرح ولایت در مرداد ماه سال 81 فرمودند:
 
لازم است تشکر کنم از معلِّمان، استادان، دستاندرکاران و مدیران این تلاش فرهنگی[طرح ولایت] که بسیار  با ارزش است. مخصوصاً از شخص جناب آقای مصباح که حقیقتاً یکی از وجود های مبارک و مغتنم در دوره ی ما هستند و منبع فکر و اندیشه ی بی غل و غش معارف اسلامی .ان شاءالله خداوند به ایشان و دیگر دست اندرکاران توفیق ادامه ی این خدمت بسیار با ارزش را عنایت کند و وسیله ی بهره مندی هر چه بیشتر، گسترده تر و عمیق تر جوانان را از این سرچشمه های معرفت فراهم کند.
 
 بیش از دو دهه است  که تابستان ها برگزاری  طرح ولایت را به خود دیده اند  و تابستان 97 هم از آن مستثنی نیست. در همین راستا گفت و گویی داشته ایم با حجت الاسلام و المسلمین الهی راد،  رئیس مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) :

 

 

ضمن عرض سلام و خسته نباشید؛ لطفا تاریخچه ای از طرح ولایت را بفرمایید؟ 

 

اوایل دهه هفتاد بود که مقام معظم رهبری بحث تهاجم و شبیخون فرهنگی را مطرح نمودند. آن زمان زمانی بود که تفکرات غربی و لیبرال توسط عده ای روشنفکر نما وارد فضای دانشگاهی کشور شده بود. در آن شرایط برخی از مسئولین دلسوز از جمله فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احساس نگرانی کردند و نگرانی اولیه هم اتفاقا نسبت به دانشجویان و جوانان حزب اللهی بود که آمدند خدمت مقام معظم رهبری و اعلام نگرانی کردند نسبت به شرایط فرهنگی جاری در کشور. آنجا بود که آقا جناب آقای محسن رضایی فرمانده وقت سپاه را به حضرت آیت الله مصباح یزدی ارجاع دادند.

 

سردار رضایی و برخی دیگر از فرماندهان سپاه خدمت علامه مصباح یزدی رسیدند و آنجا بود که ایشان بر ضرورت تقویت مبانی اندیشه ای اسلامی و زیرساخت های فکری را برای بیرون رفت از این چالش ها پیشنهاد دادند. و همانجا خود آقای رضایی هم پیشنهاد دادند که نام این طرح، طرح ولایت نام بگیرد.

از همان جا این طرح به منظور تقویت بنیان های فکری دانشجویان بسیجی شکل گرفت .

 

اولین دوره در آبعلی تهران برگزار شد و گزارش این دوره خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد. مقام معظم رهبری در پاسخ به این گزارش با دست خط مبارکشان اینگونه نوشتند:

 

در همه تصمیم گیری های مربوط به این کار(طرح ولایت) نظرجناب آقای مصباح دقیقا رعایت شود.

 

این عین عبارت مقام معظم رهبری بود که این دست خط نزد ما موجود است. از آنجا بود که همکاری های خوبی بین موسسه امام خمینی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت و آغاز شد.

 

طرح ولایت شش محور اساسی دارد:

 

معرفت شناسی ، خداشناسی، انسان شناسی ، فلسفه اخلاق ، فلسفه حقوق ، فلسفه سیاست

 

این شش محور درواقع همان هسته مرکزی بنیاد ها و مبانی فکری اسلامی را تشکیل می دهد. و بارها آیت الله مصباح فرموده اند که ما هر موقع می گوییم طرح ولایت یعنی همین شش محوری که ذکر گردید.

 

در طول این سال ها گروه های جدیدی برای تشکیل و برگزاری طرح ولایت اضافه گشتند. در دهه 80 وزارت بهداشت درخواست داد تا این دوره ها برای اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور هم برگزار شود.

 

دوره هایی داشتیم برای اساتید برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبائی . در همان دهه 80 از آموزش و پرورش درخواست داشتیم تا این دوره ها را برای معلمان برگزار نماییم و عمدتا این دوره ها برای معلمان دینی دبیرستان ها این دوره ها برگزار شد.

 

بعد ها نخبگان بنیاد ملی نخبگان وارد این طرح شدند و مانند سایر نهاد ها خودشان متکفل برگزاری این دوره ها بودند.

 

حدود سه الی چهار سال پیش طلاب هم به این طرح پیوستند و این طرح برای طلاب هم برگزار شد.

 

از حدود سه سال پیش مخصوصا بعد از فرمان آتش به اختیار گروه های مردمی برای برگزاری طرح ولایت اعلام آمادگی کردند که عمدتا دانش آموختگان سال های گذشته ی طرح ولایت بودند . آمدند خدمت آیت الله مصباح و شرایط فرهنگی را ترسیم نمودند و کسب تکلیف کردند که ایشان توسعه طرح ولایت را یکی از ضرورت های کار در فضای فرهنگی و اندیشه ای امروز دانستند.

 

این خلاصه ای از تاریخچه طرح ولایت تا به امروز بود.

 

 

برخی معتقدند طرح ولایت بعضی سالها دچار افول و ضعف شده است؛ آیا این صحت دارد؟ 

 

طرح ولایت را باید در مجموع ارزیابی نمود. گسترش دایره ی مخاطبان طرح ولایت امروز در شرایط خوبی است. امروز این طرح از دانشجویان گرفته تا طرح های مردمی تا طلاب خواهر و برادر در حال برگزاری است. متولیان فرهنگی کشور در تعیین اولویت های فرهنگی با هم اختلاف نظرهایی دارند. این مسئله که آیا امروز وقت آن است که بر بنیاد های اندیشه ای کار صورت پذیرد یا خیر اختلاف است و عده ای چنین تلقی ندارند. در بعضی مواقع هم مشکلات مالی و بودجه ای موجب شده است که نتوانیم تمام افراد ثبت نام کننده را جذب کنیم. 

 

آن چه که مهم است نوع مواجهه مقام معظم رهبری با این قضیه است. در این 23 سالی که بدون وقفه این طرح برگزار شده است رهبری معظم بیانات مهم و عجیبی نسبت به طرح ولایت داشته اند.حداقل بنده ندیدم که رهبری معظم نسبت به سایر طرح ها مانند طرح ولایت تعریف و عنایت داشته باشند.

 

مثلا ایشان فرمودند که ما کارهای خوب در کشور زیاد داریم اما طرح ولایت بنیان سازی است یعنی اگر کارهای خوب دیگری قرار است در کشور صورت گیرد بر اساس همین بنیان هاست.

 

اخیرار رهبری فرمودند که برخی از کسانی که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشتند بعدا عذر خواهی کردند ؛ آقا فرمودند این به خاطر این است که آن ها مبنا نداشته اند. یا ایشان در جمع تشکل های دانشجویی فرمودند که ما همچنان در ابتدای راهیم و کار در آغاز راه خود قرار دارد؛ نخست باید مبانی معرفتی را کامل کنیم و بعد باید بنای نظام را بر اساس همان مبانی معرفتی بچینیم.

 

یا مصداقا راجع به طرح ولایت می فرمایند که این کار آن قدر خوب و مفید است که هرقدر برای آن سرمایه گذاری می شود به نظر من زیاد نیست و باید کاری کنیم که این کار توسعه پیدا کند. این ها برخی از توصیه های رهبری معظم انقلاب است به دلیل شناخت عمیقی که از وضعیت فرهنگی جامعه دارند.

 

 

کیفیت برگزاری طرح ولایت امسال چگونه است؟

 

طرح ولایت در تابستان 97 هم مانند دوره های قبل 40 روزه و با محوریت شش موضوع مذکور در حال برگزاری است. اولین گروهی که در خدمتشان بودیم و روزهای پایانی را می گذرانند نزدیک به 600 نفر از طلاب سراسر کشور هستند. گروه دوم 500 نفر از طلاب خواهر با ساماندهی مرکز مدیریت طلاب خواهران سراسر کشور در حال برگزاری است. گروه سوم دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشورکه توسط نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است. گروه چهارم دانشجویان برادر ستاد مردمی است که حدود 500 نفر هستند. گروه پنجم هم باز حدود 500 نفر از دانشجویان خواهر هستند که توسط ستاد مردمی در حال برگزاری است.

 

مجموعا قریب به 2500  نفر در طرح ولایت امسال در حال گذراندن این دوره هستند.

 

دیده می شود که دوره های با نام طرح ولایت یا با نام های دیگر به صورت موازی در حال برگزاری است؛ نظرتان در این باره چیست؟

 

واقعیتش این است که ما خیلی کاری نداریم که دیگران چه طرح هایی را با چه نام هایی برگزار می کنند. آنچه که وظیفه ما است این است که طرح ولایتی که زیر نظر آیت الله مصباح است و مقام معظم رهبری به آن عنایت دارند را تقویت و برگزار نماییم . حالا اگر نهاد های دیگری هم احساس تکلیف می کنند و دوره ای برگزار می کنند آن دیگر ارتباطی با ما ندارد و آن دیگر طرحی نیست که آقا فرموده اند.

 

۹۷/۰۵/۰۶
حسن حیدری

نظر شریف شما (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

'ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی